Image

 

 

 

Moto Guzzin historiaa

 


Moto Guzzin tehtaan alun voi jäljittää vuoteen 1918, jolloin Italian ilmavoimien lentäjät Giovanni Ravelli ja Giorgio Parodi yhdessä mekaanikkonsa Carlo Guzzin kanssa keskustelivat vapaa-aikoinaan moottoripyörien tekniikasta ja päättivät lopulta perustaa tehtaan.

Ravelli valitettavasti menehtyi lento-onnettomuudessa pian sodan päättymisen jälkeen vuonna 1918, joten hän ei päässyt näkemään ensimmäistä Carlo Guzzin suunnitelmiin perustuvaa moottoripyörää vuonna 1919. Ravellin muistoksi tehtaan logoksi otettiin käyttöön lentoyksikön tunnuksena ollut kotka. Tämä tunnus on vieläkin käytössä ja vuoden 1919 ensimmäinen Moto Guzzi on edelleen nähtävissä tehtaan museossa Mandello del Lariossa, jossa tehdas on sijainnut koko olemassaolonsa ajan.

Moto Guzzin tehdas on virallisesti perustettu vuonna 1921, ja tehtaan ensimmäinen malli oli 500-kuutioinen yksisylinterinen Tipo Normale. Tämän moottorin peruspiirteet - makaava sylinteri, moottorin päällä sijaitseva magneetto ja ulkopuolinen vauhtipyörä - ovat havaittavissa vielä vuonna 1976 viimeisimmissä 500-kuutioisissa Nuovo Falcone -malleissa.

 

Alku yksisylinterisissä

 

Tehdas tuli pian tunnetuksi edistyksellisistä rakenteistaan, muuan muassa takajousituksen käyttöön ottamisesta. Myös kilpailumenestystä tuli pian. Kuuluisia yksisylinterisiä katu- ja kilpapyörämalleja ovat esimerkiksi Tipo GT, GTV, GTW, Dondolino ja ehkä parhaiten tunnettuna Falcone ja sen urheilullisempi malli Falcone Sport. Kuuluisa on myös Guzzin 500-kuutioinen kolmepyöräinen tavaramoottoripyörä Ercole ja sen pienempi malli, 250-kuutioinen Ercolino.

Näiden suurten ja nopeiden mallien lisäksi Guzzin valikoimaan tuli myös pienempiä ja edullisempia malleja, esimerkiksi vuoden 1932 175-kuutioinen P175.

Vaikka Moto Guzzi nykyisin tunnetaan pääasiassa 90 asteen V2-moottoreistaan, tehdas on aikojen saatossa käyttänyt runsaasti eri moottorirakenteita, aina makaavasylinterisestä yksisylinterisestä V8-moottoriin. Muita variantteja ovat esimerkiksi 105-asteinen V2 ja kolmisylinterinen rivimoottori.

 

90-asteiset V2-moottorit

 

Nykyinen ns. isolohko-V2 perustuu 60-luvun puolivälissä suunniteltuun moottoriin, joka ei alunperin perustu 60-luvun alussa armeijalle suunnitellun kolmipyöräisen mönkijän moottoriin, vaan moottori suunniteltiin lähes alusta asti poliisin käyttöön tarkoitettua pyörää suunniteltaessa. Samassa Moto Guzzin yhdysvaltalaisen maahantuojan järjestämässä tarjouskilpailussa oli mukana myös Ducati, jonka suunnitelma, V4-moottorinen Apollo, oli kuitenkin liian kallis valmistaa.

 

Guzzin ensimmäinen tähän V2-moottoriin perustuva pyörä on V7, 700-kuutioinen kardaanivetoinen nelivaihteinen malli, jossa oli Giulio Carcanon suunnittelema runko. Tätä seurasi 750-kuutioinen V7 Spezial, joka oli edelleen nelivaihteinen. Tästä seuraava malli kehityksessä oli Suomessakin poliisipyöränä käytössä ollut viisivaihteinen V850 GT. Näille kaikille malleille on tyypillistä moottorin päällä, sylinterien välissä oleva hihnavetoinen laturi. GT:stä tehtiin myös ehkä maailman ensimmäinen tehdascustom, korkealla ohjaustangolla ja lyhyellä satulalla varustettu V850 GT California.

 

Vaikka nämä Carcanon suunnittelemaan runkoon perustuvat pyörät olivatkin aikanaan edistyksellisiä ja mukavia matkapyöriä, urheilullisia ne eivät olleet - pyörät olivat varsin painavia ja moottorin päällä sijaitsevan laturin vuoksi myös niiden painopiste on tarpeettoman korkealla. Tästä huolimatta näillä malleilla ajettiin menestyksellisesti kilpaa ja niillä saavutettiin myös uusia nopeusennätyksiä esimerkiksi 6 ja 12 tunnin nopeuskokeissa.

 

Näiden mallien menestyksestä huolimatta Guzzin tehdas oli 60-luvun lopussa ja 70-luvun alussa jälleen kerran taloudellisissa vaikeuksissa, ja 70-luvun alussa tehtaan osti Alejandro de Tomaso.