GMG-2011, Giornate Mondiali Guzzi
Guzzi World Days - keräsi 20 000 juhlijaa Mandelloon!
Guzzistit kokoontuivat Medello del Larioon viettämään MOTO GUZZI moottoripyörätehtaan 90v juhlia.
Vieraita saapui kaikkiaan 52 eri maasta. Juhlat kestivät kolme päivää: perjantaista sunnuntaihin (16-18.9.2011).
Edellisissä juhlissa v. 2006 (85v) osallistujia oli n. 15 000.
Vuonna 1921 perustettu perinteikäs MOTO GUZZI siirtyi Piaggio konsernin omistukseen 2004. Tehdas on perustamisestaan lähtien sijainnut Madello del Lario kaupungissa Como järven rannalla. Uuden omistajan myötä syntyi pelkoa tehtaan siirtämisestä muualle Italiaan. Nyttemmin Piaggio-konserni on katkaissut huhuilta siivet ilmoittamalla Mandellon vanhojen tehdasrakennusten ja tuotantolinjojen modernisoimisesta. Myönteiseen päätöksen syntymisen helpottamiseksi innokkaat Guzzistit järjestivät vuonna 2007 Mandellossa ”ylimääräisen” kokoontumisen! Siellä otettiin voimakkaasti kantaa MOTO GUZZI:n valmistuksen säilymisen puolesta alkuperäisellä paikallaan. Tämä, jos mikä, kertoo harrastajien sitoutumisesta merkkiin. Koko Mandellon kaupunki on merkin takana ja he haluavat pitää tehtaan omassa kaupungissaan. Juhlien aikana tehtaalla oli ”avoimet ovet” ja näin vierailijat pääsivät tutustumaan uusittuihin tuotantolinjoihin, tuulitunneliin sekä tehtaan sisällä sijaitsevaan museoon.
Rekisteröityneistä juhlijoista oli 40% italialaisia ja 60% ulkomailta tulleita. Se kertoo, että merkkiä arvostetaan erittäin laajasti ympäri maailman. Eniten ulkomaisia vierailijoita saapui Ranskasta (n. 2000). Saksalaisia saapui vain satakunta vähemmän. Hollantilaisia 1200, sveitsiläisiä 1000. Belgialaisia, tanskalaisia, brittiläisiä ja itävaltalaisia oli kustakin maasta n. 800. Suomalaisia paikalle saapui yli 50 henkeä.
Myös Pohjois-Amerikka ja Aasia olivat hyvin edustettuina. Euroopan ulkopuolisista maista eniten osanottajia saapui Australiasta (n. 50 kpl). Myös USA, Kanada ja Japani olivat hyvin edustettuina juhlassa.
MOTO GUZZI:n 90-vuotiseen historiaan sisältyy monia tärkeitä merkkipaaluja: 14 nopeusajon maailmanennätystä ja 11 kpl TT ajojen voittoa. Edistyksellinen merkki otti ensimmäisenä moottoripyörävalmistajana käyttöönsä tuulitunnelin vuonna 1950. Sen avulla suunnittelijat pystyivät kehittämään entistä nopeampia moottoripyöriä. Monet legendaariset mallit ovat pitäneet merkin kunniaa yllä: mm. Galletto (kahdeksansylinterinen vauhtihirmu) sekä kaksisylinteriset 90⁰-moottorilla varustetut V7 Special, California ja Le Mans. Nykymalliston V2 moottorit ovat kooltansa: 750 – 1200 cm3. Juhlavuoden kunniaksi California Vintage mallista julkaistiin erikoismalli.
Piaggio on aloittanut viisivuotisohjelman, jonka aikana Guzzin tehdasta ja mallistoa uudistetaan
40 milj. € panostuksella. Uudistetulla 8v 1200 cm3 moottorilla varustetut: Stelvio, Stelvio NTX ja Norge yhdessä pikkulohkoisten (750 cm3) V7 Racer ja Classic mallien kanssa, ovat kasvattaneet merkin myyntiä vuoden 2011 kahdeksan ensimmäisen kuukauden aikana peräti 31% edellisestä vuodesta. Tänä vuonna Guzzeja on myyty yli
4 300 kpl ympäri maailman. Vastaavana aikana muiden merkkien myynti Euroopassa on pudonnut keskimäärin 8%. Koko Piaggio-konsernin myynti vuoden 2011 kahdeksan ensimmäisen kuukauden aikana on ollut yli 453 000 kpl. Piaggion edellisen vuoden vastaava myynti oli 439 000 kpl.
Piaggion muiden mallien kasvu on saavutettu erityisesti investoinneilla Aasian markkinoille.
Lauantaina 17.9. GMG 2011 huipentui iltajuhlaan, jossa perinteitä kunnioittaen jaettiin palkintoja useissa eri kategorioissa!
Henkilökohtaiset palkinnot:
The Easy Rider (pisin ajomatka, miehet) Tony Horne, Melbourne, Australia.
The Bad Girl (pisin ajomatka, naiset) Heidi Rämä, Nuppulinna, Suomi.
The Most Experienced Guzzista (vanhin Guzzisti) v. 1932 synt. Mario Crippa, Monza, Italia.
The Youngest Biker (nuorin ajaja) v. 1991 synt. Roberta Botta, Borgo Vercelli, Italia.
The Youngest Guzzista (nuorin Guzzisti) v. 1992 synt. Stefano Maffezzini, Senago, Italia.
Kerhoille jaettavat palkinnot:
Suurin italialainen Guzzi kerho: Motorbike Guzzi Club Senago, 228 henkilöä.
Suurin italialainen Guzzi kerho pyörillä: Motorbike Guzzi Club Senago, 45 pyörää.
Suurin ulkomainen Guzzi kerho: Club TLM Hollanti, 229 henkilöä.
Pisin ajomatka, Italia: Guzzisti dell'Etna, ajomatka 1500 km.
Pisin ajomatka, ulkomaat: Moto Guzzi Club of Victoria - Australia.
GMG 2011 erikoispalkinnot:
Gianfranco Guareschi, Moto Guzzi ajaja RC Classic Cup trophy – sarjassa
Mario Arosio, President of Moto Guzzi World Club.
Ilta jatkui myöhään yöhön Moto Guzzi Rock live – konsertin säestyksellä.
Taustalla pauhasi V2 koneiden jyhkeä jylinä…
Ikimuistoinen juhla on takana ja siitä jäi paikalla olleille lämpimät muistot!
Viiden vuoden päästä juhlitaan jälleen, jos markkinat sallivat!
Tapahtuman valokuvia löytyy kuvagalleriasta.
t. Kimmo, Gruppon tiedottaja