Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Elokuu 15, 2018, 08:52:39 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: KERHON PÄÄSIVU: http://www.guzziclub.fi
 
   Etusivu   Ohjeet Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Guzzidiagin lamdan mV arvo ei ole suoraan lamdan jännite  (Luettu 458 kertaa)
jyrki

Viestejä: 54


« : Elokuu 04, 2018, 10:49:19 »

Guzzidiagin lamda mV arvot jäivät vaivaamaan itseäni.  Esimerkeissä videoilla kun closed loop säästö tapahtuu 0 mV ja 200 mV välillä, joka olisi lamdan arvona laihalla. Normaalisti lamdan arvo pyritään pitämään keskimäärin 500 mV tasolla esim +-300 mV.

Tein testin Griso 850ssä jossa on 5AM ecu: lamda paikalleen ja orkkis kartta, jossa lamda on päällä, sisään ecuun. Tps-asetus, muuttuvien asetusten ja vikakoodien resetointi. Mittajohto, jolla haaroitetaan lamdan johtimet Flukeen ja skooppiin lamdan väliin startin taakse. Kone käymään. Oikea lamdan mitattu jännite sahaa jotain 200mV ja 700 mV välillä. Guzzidiag näyttää jotain  0...200 mV. ->   Päätelmä: Guzzidiagin lamda mV-arvo ei ole todellinen lamdan mV arvo, vaan ecun joku sisäinen vertailuarvo jonka nolla taso n. 200-300 mV tasolla. Lisäksi skaala eri eli 1 mV guzzidiagissa ei ole sama kuin lamdan 1 mV.  Tarkoista lukemista ei voi puhua, koska näytteenottotaajuus eri Guzzidiagissa ja mittalaitteissa mutta periaate selvisi.

Guzzidiag on todella hieno vehje ja siksi hyvä oppia mitä ko arvo tarkoittaa, esim se että kone ei käy laihalla vaikka arvo on välillä 0...200mV.

Samalla tuli testattua se, että Delphin 4-johdin yleis- zirkoni- kapeakaista lamda toimii Grisossa hyvin. Orkkis näyttää olevan NKG valmistama. Huomioin myös lamdan pienikin noki/karsta hidastaa lamdan muutoksia, joka tuntuu pintakaasulla tasaiseen ajettaessa nykimisenä vaikka lamda toimisikin.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 05, 2018, 17:54:50 kirjoittanut jyrki » tallennettu
motomatti

Viestejä: 9 621


« Vastaus #1 : Elokuu 09, 2018, 18:58:24 »

Hienoja havaintoja. Eli säätöjä ei kannata tehdä tietokoneen antamien lukemien mukaan vaan itse kohteesta erillisellä mittarilla katsottuna. Eikä tarvitse olla edes kallista mittaria. Tavallinen yleismittari kelpaa. Vanhemmissa malleissa, joissa on säädettävä TPS, kaasuläpän asentotunnistin, on sama asia: ei saa luottaa tietokoneen arvoon vaan raakaan mittaukseen kohteesta.

5AM on nopea reagoimaan seokseen ja muuttaa sitä lähes työtahdilleen ja jotkut tahdit ovat laihoja ja jollakin tahdilla tulee rikas seos pitääkseen katalysaattorin kuumana eikä lisälämpö lambdallekaan ole haitaksi. Lambda taas on nopea mittaamaan jäännöshappea ja siksi signaali, jos on nopea mittausmenetelmä, näyttää että vatkaa aika lailla mutta pidemmällä aikavälillä seos on ollut keskimääräisen optimaalinen.
tallennettu
jyrki

Viestejä: 54


« Vastaus #2 : Elokuu 09, 2018, 20:44:09 »

Varsinkin matalilla kierroksilla ja pintakaasulla 5AM lamdasäätö ei ehdi mukana, jolloin sen voi kyllä havaita kun ajaa. Sama "ominaisuus" oli pikku Brevassa uudesta asti. Lamdan ohjelmallien poistaminen toki auttaa, mutta sen lisäksi on muutettava karttaa alas päin, sillä ilman tätä pelkän lamdan poistaminen /off saa aikaan myös sen, että kone saa aina liikaa bensaa ja öljy peseytyy tällöin pois ja siitä sylinterit ja männät ei tykkää?... Autoista tuttua...
tallennettu
motomatti

Viestejä: 9 621


« Vastaus #3 : Elokuu 09, 2018, 20:51:19 »

Lainaus
Lamdan ohjelmallien poistaminen toki auttaa, mutta sen lisäksi on muutettava karttaa alas päin, sillä ilman tätä pelkän lamdan poistaminen /off saa aikaan myös sen, että kone saa aina liikaa bensaa ja öljy peseytyy tällöin pois ja siitä sylinterit ja männät ei tykkää?

Juurikin tuossa tilanteessa lambdaa tarvitsee ihan oikeasti. Eli tilanne on seuraava: moottori käy pelkkien karttojen mukaan eikä mitään korjausta ole. Tarvitaan siis lambdamittaus jonka pohjalta voi sitten muokata kartat haluamikseen. Muutamalla alan harrastajalla näkyykin olevan "ylimääräinen" lambdaliitin pakoputkessa. Kuten osassa omissa pyörissänikin. Vinkkinä voin kertoa että laajakaistaisella lambdalla on helpompi operoida.
tallennettu
jyrki

Viestejä: 54


« Vastaus #4 : Elokuu 09, 2018, 21:06:39 »

Laajakaista joka mittarilähdön lisäksi samalla emuloi kapeaa eculle ehtii mukaan säätöön paremmin. Ei omassa paikalla kun ei ole omaa laajakaistalamdaa
tallennettu
motomatti

Viestejä: 9 621


« Vastaus #5 : Elokuu 09, 2018, 21:57:07 »

Laajakaista joka mittarilähdön lisäksi samalla emuloi kapeaa eculle ehtii mukaan säätöön paremmin. Ei omassa paikalla kun ei ole omaa laajakaistalamdaa.
Mulla oli sellainen kunnes joku nyysi sen mun tallilta. Samalla lähti muutakin kuten mittalaitteita.
Pitäisi investoida uusi. Tosin tällä hetkellä ei ole tarvetta. Kunhan saan uudet tilaamani rosteriset äänenvaimentimet Cali 1400:seen niin arvelin hieman säätäväni sitäkin. Valitettavasti sen moottorinohjauksen uudelleen asennus kestää reilut puoli tuntia kun 5AM:ssä kesti vain muutamia minuutteja. saati 15RC (15M) jossa tiedosto vaihtuu vilauksessa.
tallennettu
TunturiTT

Viestejä: 9 610



« Vastaus #6 : Elokuu 09, 2018, 22:24:15 »

Laajakaistan alue on isompi, niin siksi se äärialueilla paremmin toimiikin. Jostain pitäisi yskiä laajakaistan kaveriksi sopiva mittari, jotta saisi leikkiä oman pyörän kanssa. Kapealle vehkeet jo on. Mutterin hitsannen vielä tälle kesälle.
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
Henko

Viestejä: 17


« Vastaus #7 : Elokuu 10, 2018, 06:47:21 »

Omat kokemukseni laajakaistalabdoista ja mittareista, tosin en muista tarkkoja malleja:

Innovate: omituisen monta piuhaa kytkettäväksi käyttötarkoitukseen nähden, täytyy kalibroida. Mittari tai kontrolleri hajosi vuoden sisään siten että alkoi yhtäkkiä 2 pykälää AFR arvoa tasaisen laihemmaksi todellista, kalibrointi ei vaikuttanut tähän.

PLX: About puolet vähemmän piuhoja kytkettäväksi, ei tarvitse kalibroida, toimi luotettavasti muutaman vuoden putkeen, sen aikaa mitä autokin minulla oli. Miinuspuolena voisi sanoa että asennusohjeessa muistaakseni oli joku virhe. Jotkut pinninastat oli merkitty muistaakseni väärinpäin liittimeen, eikä sen takia ensin toiminut. Ei kuitenkaan siitä hajonnutkaan.
tallennettu
TunturiTT

Viestejä: 9 610



« Vastaus #8 : Elokuu 10, 2018, 07:16:14 »

Noiden hinnat on älyn takia jumittaneet sinne parin sadan kulmille. Pitäisi perustella itselle, että se on niin tarpeellinen.
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
Henko

Viestejä: 17


« Vastaus #9 : Elokuu 10, 2018, 13:00:54 »

^ Mulle se oli silloin tarpeellinen kun laitoin ahtimen ja säädettävän ruiskun autoon. Niissä hommissa ei oikeen voi tinkiä lamdasta.
tallennettu
TunturiTT

Viestejä: 9 610



« Vastaus #10 : Elokuu 10, 2018, 13:13:32 »

Sepä se. Serkun Turbo-projektissa huomattu, että tuo Innovate tahtoo olla liian hidas, että kerkeäisi ahdoilla seoksia katselemaan.
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
 
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2008, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!