Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Elokuu 15, 2018, 08:52:32 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: KERHON PÄÄSIVU: http://www.guzziclub.fi
 
   Etusivu   Ohjeet Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Benelli Sei  (Luettu 352 kertaa)
NorgeGTL

Viestejä: 737


« : Hein?kuu 31, 2018, 16:13:38 »

Katsokaapa tuota... Ei pöllömpi.

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?cn=DE&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&isSearchRequest=true&makeModelVariant1.makeId=16600&makeModelVariant1.modelId=20&maxFirstRegistrationDate=2003&maxPowerAsArray=PS&minPowerAsArray=PS&scopeId=C&id=265040968&action=topSimilarSellerAd
tallennettu

Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ja naisen Stelvio ´08
ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99
TunturiTT

Viestejä: 9 610



« Vastaus #1 : Hein?kuu 31, 2018, 20:20:32 »

Säilötty ilmeisesti hyvissä olosuhteissa, kun on noin siistissä kunnossa!
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
Breeze

Viestejä: 815



« Vastaus #2 : Hein?kuu 31, 2018, 20:28:24 »

Hinta on sellainen, että ei välttämättä kannata raadosta rakentaa vastaavaa.
tallennettu

Tämäkin vielä! ! !
motomatti

Viestejä: 9 621


« Vastaus #3 : Hein?kuu 31, 2018, 20:35:51 »

Minulle tuttu merkki. Pari olen entisöinyt ja muutama muu on ollut työn alla. Tosin 750-versioita. Yksi kuusiputkinen oli käyttöpyöränä pitkään. Siitä juttua: http://www.motomatti.fi/2001/11/benelli-750-sei-elettronica-78.html

900cc malleja olen korjannut ja säätänyt ja niitäkin tallissa oli pari kpl kiihkeimpään aikaan mutta sairastuminen vei mehut miehestä ja luovuin ysisatasten laitosta ja myöhemmin myin seiska- ja kuuspuolitkaankin pois. Sain hyvän pesämunan ostaa California 1400 GTS:n.

Ysisatasten laitto ja säätö johti siihen että kohta huomasin säätäväni myös tonnisia kuutoshondia. Ei niissäkään mitään varsinaista vikaa ole mutta ovat painavia, heikot jarrut ja ajo-ominaisuudet vain "sinne päin". Tehoa kyllä löytyi. Honda-liikkeet eivät ole kiinnostuneista kuutoshondista vaikka nekin ovat keräilykamaa.

Benelli 900 oli aikanaan ulkonäöllisesti malli jota kaihdettiin. Sitä pidettiin rumana. Nyt lienee asia muuttunut. Pyörä on kokoisekseen siro ja muotoilu aitoa kahdeksankymmenlukua linjojen puhtaudessaan.

Seiskapuolikas eri versioineen ovat keräilijöiden suosiossa mutta nyttemmin myös aiemmin syrjitty 900:n on saanut kiinnostusta osakseen. Mallia on valmistettu melko paljon eli liki 2000 kpl. Olen kuullut että viimmeisimmissä olisi ollut WeberMarellin ruisku, ilmeisesti P7, tarjolla. En vain ole missään sellaiseen törmännyt. Olisiko ollut jokin proto kahdeksankymmenluvun lopulla.

Blogissani on vielä jotain Benelleistä: http://www.motomatti.fi/2014/10/benellikirjallisuutta.html

Minulle saa tarjota epäkuntoista paperillista 900 Benelliä. Saatan sellaisesta jotain maksaakin. Aikanaan ostin Moto Italian koko Benellivaraosavaraston. Sitä olen hiljalleen myynyt ja nyt ei ole juuri mitään jäljellä. Osa osista on samoja kuin Guzzeissa eli tavaraa on saatavilla sitä kautta. EU-alueella on myös liikkeitä joista saa alkuperäisiä ja jälkituotettuja osia. Olkaa tarkkana jos ostatte Busso-merkkisiä osia. Voi olla sekundaa joukossa.

Jotkut tahot kertovat että osat ovat samoja kuin Honda Foureissa. Valitettavasti niin ei ole. Laittamassani linkissä on ohjeita miten toimia Honda-osien suhteen. Kokemusta on ansioituneista japaninpyöräasentajista jotka joutuvat nostamaan kädet ylös kun onkin hieman oudompaa tekniikkaa vaikka ei siltä näytä. Esimerkiksi männänrenkaat ovat valurautaa.

Tässä jotain perustietoa eri versioista: http://www.motomatti.fi/2013/01/bels-benelli-ja-muita-erikoisuuksia.html
tallennettu
NorgeGTL

Viestejä: 737


« Vastaus #4 : Elokuu 02, 2018, 14:28:57 »

Hukkareisussa ihan 90-luvun alussa Vehkalahden Pyhällön suunnalla oli vieraana yksi 750 Sei ja jäi mieleen, siis ei Mieleen, kun kuljettaja kertoi ehostaneensa sen ja putket maksoi 1000 FIM / kpl. Muistaakseni ainoa koskaan livenä näkemäni 750 Sei. 900:nkin olen muistaakseni nähnyt vain messuilla enkä siitäkään ole ihan varma. Ja etten vaan Moto-Italiassa 80/90-lukujen vaihteen paikkeilla. Mutta tuo harmaa on todella upea.
tallennettu

Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ja naisen Stelvio ´08
ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99
motomatti

Viestejä: 9 621


« Vastaus #5 : Elokuu 05, 2018, 21:40:25 »

Taisi kaveri hieman pakoputkien hintaa värittää. Ne nimittäin maksoivat tasan tuhannen markkaa koko setti. Bussoja (tarvikevalmistaja) sai vieläkin halvemmalla.
Pakoputket kukin ovat yksiosaiset joissa pakokäyrä ja äänenvaimennin ovat samaa rakennetta.
tallennettu
NorgeGTL

Viestejä: 737


« Vastaus #6 : Elokuu 08, 2018, 07:11:20 »

Tonnin setti on ollut sitten jo ilmaista. Olen todennäköisesti ymmärtänyt väärin hinnan silloin. Sinänsä hinta ei olisi ollut mikään ihme kun jarrulevykin, Honda CM 400 T:hen, maksoi jo 80-luvun alkupuolella miltei 900 FIM ellen sittenn taas muista väärin.
tallennettu

Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ja naisen Stelvio ´08
ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99
motomatti

Viestejä: 9 621


« Vastaus #7 : Elokuu 08, 2018, 11:00:47 »

Tonnin setti on ollut sitten jo ilmaista. Olen todennäköisesti ymmärtänyt väärin hinnan silloin. Sinänsä hinta ei olisi ollut mikään ihme kun jarrulevykin, Honda CM 400 T:hen, maksoi jo 80-luvun alkupuolella miltei 900 FIM ellen sittenn taas muista väärin.

Vanhalla rikkipitoisella bensiinillä ohuet teräksiset pakoputket/vaimentimet eivät montaa vuotta kestäneet vaan niitä piti vaihdella tämän tästä. Kulutusosia. Nyt asia on aivan toinen vaikka Benelliklubi onkin teettänyt alkuperäisen kaltaisia pakoputkistoja rosterista. Niitä ei riko muu kuin kaatuminen.

Lahdessa oli ravintola Mustan Kissan portsarilla, näyttävä naisihminen, oli ns. Ruotsista uitettu Benelli 750 Sei. Olin seudulla töissä siihen aikaan ja osallistuin uusien putkien hankintaan. Tämä 80-luvun loppupuolella. Vanhat putket olivat totaalisesti lopussa: pelkkää reikäriviä vaimentimien alapinnoissa.

Aloitin 90-luvun alkupuolella moottoripyörien rakentelun ja muuntelun entisöintien ohella. Piti tehdä, ollakseen tosissaan otettava entisöijä, näyttävä näytetyö. Valitsin sen kohteeksi 750 Sein. Puoli kesää ja koko talven hiljalleen rakentelin ja olin itse varsin tyytyväinen työhöni. Pyörä pääsi entisöinnistä kertovaan kirjaan yhdeksi esimerkiksi hyvästä työstä. En museokatsastanut pyörää sillä se oli muutaman vuoden käyttöpyöränäni ja tein sillä monia matkoja. Kontioralli Kiilopäälle tehtiin kaksi päällä. Samalla kierrettiin Suomea puolitoista viikkoa.

Kaaduin Seillä vakavasti Vääksyn lähellä. Itse sain vain runsaasti mustelmia mutta pyörä meni varsin pahaan kuntoon. Entisöin pyörän uudelleen. Aika paljon tarvittiin uutta osaa. Mittaristoa ei saanut mistään. Se piti tehdä itse. Työtunteina mitaten on kallis osa. Pari vuotta sitten myin pyörän pois. Moottori olisi tarvinnut remontin. Savutteli uloimmista pytyistä. Tyypillistä ilmajäähdytetyille rivikuutosille: ulommat pytyt käyvät liian kylminä.

Benelleihin on varsin hyvin saatavissa osia. Tosin pitää tietää mitä hankkii ja mistä.
Nykyinen maamme Benellikeskittymä on Vihdissä. Siellä on kaveri jolla on useita Benelleitä eri kokoluokissa. Nelos- ja kuutoskoneita eri kokoluokissa.
Benelleitä on myyty myös Moto Guzzi ja Motobi -merkeillä. Guzzeja on myyty myös Benelli nimen alla.
tallennettu
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
 
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2008, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!