Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Hein?kuu 17, 2018, 07:07:00 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: KERHON PÄÄSIVU: http://www.guzziclub.fi
 
   Etusivu   Ohjeet Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: 5AM ecun ohjelmointi pöydällä (pois pyörästä) ja muunto toiseen CARC Guzziin  (Luettu 439 kertaa)
jyrki

Viestejä: 43


« : Hein?kuu 11, 2018, 17:21:45 »

5AM ecun ohjelmointi pöydällä

Tarvitaan siis 12V DC hyvä virtalähde (labra-). Ecu ottaa virtaa noin 1A enimmillään, joten mielellään >2A lähde, ettei mene polvilleen. Sekä normaali KL-sovitin ja pc jota pyöräänkin käytät.

ECUn kytkentä
Kytketään ecun sen pään liittimeen, josta kotelosta puttuu kulma (voit toki tarkistaa mittaamalla, että oikean liittimen nasta 10 on yhteydessä maahan):
* 12V nastoille 4 ja 17
* K-line nastalle 16
* maa runkoon. Puhdista oksidikerros että maa kunnollinen.
Yhteensä siis 4 johdinta (12V kahteen nastaan, gnd runkoon ja K-line). Huom: Ei tarvitse maattaa nastoja 10 ja 34 vaikka jossain niin lukee, maadoitus oltava kunnolla ruuvin alla. Service manuaalista voi tarkistaa nastat.

KL-sovitin
KL-sovittimeen 12V sähköt ja K-line tietysti.  
* 12V
* maa
* K-line
* KL-sovitin normaalisti usb.llä pc:hen.

Tämän jälkeen toimivat ohjemat. GuzziDiagilla kannataa ensin testata, IAW5xReaderilla kannattaaa ottaa alkuperäinen koodi talteen vaikkei itse tarvitse ja IAW5xWriterilla omaan pyörään sopiva binääri sisään.

Itse tein näin käytetystä Brevan ecusta Grisoon "varaecun". En halunnut tehdä paikalla koska oli väärä koodi sisällä. Brevan koodin otin kyllä talteen. Erot oli hyvin vähäisiä lähinnä warmup taulukko jne. Käytetyn ecun (listalla "cdi") tilasin osoitteesta https://www.boonstraparts.com. Tilasin sunnutaina ja tuli jo tiistaina päivällä perille DHL:llä! Ei mutta kokemusta ko. paikasta.

Huom. Vika koodeja pukkaa pöydällä, mutta sitä ei saa säikähtää koska ne saa kuitattua kun laittaa paikalle pyörään.

En vastaa muiden kokeiluista. Kirjoitin tämän, koska en itse juuri löytänyt tästä tietoa, vaikka varmaan näitä on tehty.  


* kytkentä.jpg (150.43 kilotavua, 891x542 - tarkasteltu 30 kertaa.)
tallennettu
Makestain

Viestejä: 127



« Vastaus #1 : Hein?kuu 11, 2018, 20:28:57 »

Peukutuksen arvoinen harjoitus ohjeiden kera!
Onko Brevan ECU fyysisesti sama kuin Grison?
tallennettu

Kasi vee ei vee kasi
jyrki

Viestejä: 43


« Vastaus #2 : Hein?kuu 11, 2018, 20:51:29 »

On täysin sama Marellin 5AM. Binääri eri. Käytännössä kaikissa CARC pyörissä pitäisi olla sama? Myös monessa Ducatissa
tallennettu
Camn

Viestejä: 2 330



« Vastaus #3 : Hein?kuu 11, 2018, 21:50:25 »

Hienoa työtä Smiley.

GuzziDiag -tietoja kaivelemalla näkyy että 5AM ecu on esim. näissä: Bellagio, Breva 1100/1200, Griso, Norge, Sport 1200, Stelvio. Aprilia Mana.
Ducati: S2, 848, StreetFighter, S4R, ST3 MTS1000, Multistrada 1100, Hypermotard 1100, 1098, 1198, SC1000 Monoposto, SC1000 Biposto.

Myös Ducatin ecu voidaan siirtää Guzziin ja Guzzin Ducatiin, mutta näin päin (G=>D) tehtäessä pitää käyttää myös EEPROMTool -työkalua:
"
EEpromTool päivittää sellaisen osion ecussa, missä on merkkispesifistä tietoa ja pysyvät säätöarvot. Saadun tiedon mukaan esim. Ducatin ecu toimii aina Guzzin softalla, mutta esim. Guzzin ecu ei toimi Ducatissa, Ducatin softalla ilman että on tiedot, jotka eepromTool -ohjelmalla syötetään siihen (on siis oltava ensin ne pyöräkohtaiset tiedot luettuna, mitkä ecuun pitää syöttää). EEProm:iin tallennettavia tietoja ovat esim: Vikamuisti, CO -säätö, TPS -reset korjausarvo, itsemukautuvat arvot, sarjanumero, flash päivämäärä, (muilla kuin Guzzilla:) virta-avaimen vapautuskoodi.
"


Äskettäin luin että noita EEPROMTool -ohjelmalla luettavia tietoja voi myös muokata. EEPROMTool -ohjelmalla luettu tiedosto nimetään *.BIN -tiedostoksi.  TunerPro:hon luetaan oma EEPROMTool -XDF -tiedosto: asiat näkyvät selväkielisenä ja niitä voi muokata.  Tehdään halutut muutokset, tallennetaan, nimetään tiedosto taas EEPROMTool -ohjelman ymmärtämällä tiedostotarkentimella.  Ja kirjoitetaan ecuun.  Näin on kuulemma näppärä muuttaa 15M ecun CO -säätöä.
tallennettu

V11 - it defines you.
jyrki

Viestejä: 43


« Vastaus #4 : Hein?kuu 12, 2018, 08:58:54 »

Hyvää lisätietoa. Joku kyllä kertoi jollain ulkomaisella sivulla ajavansa Ducatin eculla. Ducatin ecun osalta oli ristiriitaisia tietoja joten siksi metsästin CARCin ecua tähän kokeeseen koska tiedossa oli että ne käyvät ristiin ja varaosan hinnoissa sekä saatavuudessa on eroja.

Guzzi mittaristo kiinnostaisi vaihtaa Kosoon ja siksi testasin että toimii ilman omaa mittaristoa ja ainostaan ecussa virheilmoitus tällöin asiasta. Tässä minua ihmetyttää se kun käynnistyksenesto taas keskustelee mittariston kautta. Eli mihin avaimet on paritettu?




tallennettu
Ripa

Viestejä: 46


« Vastaus #5 : Hein?kuu 12, 2018, 09:36:53 »

Ajonestosta sen verran, että mielestäni ajonesto on erillinen ECU:un kytketty yksikkö, joka tarkistaa ja tunnistaa onko avain oikea.

Muuten mielenkiintoinen kokeilu. Mahtaisikohan sama menettely toimia autopuolelta otettuun Marelli 5A... sarjan ECU:un?  Fiat Pandassa ja uudemmissa Puntoissa on esim. IAW 5AFP3 ja 5AFP4 sarjan ECU:ja. Fiat Punton ECU:n mallimerkintä on hiukan eri kuin esim. omassa Stelviossa, ulkomitoiltaan ja liittimiltään nämä ECU:t ovat samanlaisia. Liittimien pinnijärjestyksessä on eroa, mutta tähän löytyy netistä kaavio. Olen kokeillut tyttären Punton, missä on IAW 5AFP3... ECU, kanssa Guzzidiagia. Yhteys muodostuu ja ohjelma näyttää mielekkään tuntuisia arvoja samoin kuin FIAT konsernin autoihin tarkoitettu Multiecuscan ohjelma.

Punton ohjelman luku IAW5x Readerilla ei ole onnistunut vaan homma katkeaa yhteyden muodostamisvaiheessa tulevaan virheilmoitukseen. Lukuasetusten muuttaminen ei ole ainakaan toistaiseksi tuottanut tulosta.

Tästä on hiukan aiempia juttuja http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=6471.0

Todennäköisesti Punton ECU on jollain tavalla suojattu ohjelman lukua vastaan. Muuttuisikohan tilanne, jos auton ECU:n pystyisi tyhjentämään / nollaamaan. Autoissa käytettyjen osien hinnat ovat eri luokkaa ja saatavuus on parempi kuin MP-osilla.
tallennettu
jyrki

Viestejä: 43


« Vastaus #6 : Hein?kuu 12, 2018, 10:26:40 »

Ainakin Griossa lukija on kytketty mittaristoon ei siis 5am ecuun. Mittaristo taas on väylällä ( H- ja L - line ) kiinni ecussa. Mittariston voi ottaa siis irti ja pyörä toimii silti?
Eli kun mittaristo on irti ei ajonestolla ole yhteyttä ecuun ja silti pyörä toimii!? Sähkökaaviosta voi varmistaa.

tallennettu
Ripa

Viestejä: 46


« Vastaus #7 : Hein?kuu 12, 2018, 11:57:06 »

Voisiko olla, että ajonesto putoaa pois pelistä, jos mittaristo ei ole kytketty. Aika erikoista, jos on kytketty näin

2009 mallin Stelvio NTX ABS version sähkökaaviossa ajonestolaite "Antitheft control unit" on merkitty numerolla 60 lisämaininnalla "optional equipment". Ajoneston antenni "Immobilizer aerial" on numerolla 12.

ECU:n liittimien pinnilistauksessa on sinisen liittimen pinnille 7 merkitty "Immobilizer line"

Liitteenä olevassa johtosarjan kuvassa on myös oma liitin ajonestolle "Anti-theft"

En ole tutkinut tätä omasta 2015 mallin pyörästä enkä tiedä onko Stelviossa tässä suhteessa vuosimallieroja, mutta em. kaavioiden perusteella vaikuttaisi, että ainakin Stelviossa ajonesto on erillinen yksikkö, joka on yhteydessä ECU:n kanssa.

Autopuolella esim. Fiat Puntossa ja Pandassa ajonestolla on erillinen keskusyksikkö.


* Stelvio1200_2009.jpg (245.57 kilotavua, 1247x905 - tarkasteltu 17 kertaa.)
tallennettu
jyrki

Viestejä: 43


« Vastaus #8 : Hein?kuu 13, 2018, 14:52:29 »

Brevan ecu ohjelmoituna Grisoon nyt paikallaan toimii. Ecun toisen liittimen silikonitiiviste turvonnut niin ettei saa takaisin avaamisen jälkeen millään niin ettei tulisi ulos jostain. Maahantuoja ei tiivistettä toimita, mutta ehdotti koko johtosarjaa Smiley .... Tein uuden tilapäisen vulkanoituvasta teipistä kokeilumenetelmällä avaten kunnes oli hyvä aihiomalli. Tämä varmaan syynä siihen että joissain pyörissä on liitin mennyt pilalle? Laturin hihna vaihtaminen. Edellyttää liittimen avaamista joten olisi hyvä löytää noita tiivisteitä.


* IMG_20180713_105853_01.jpg (289.19 kilotavua, 1374x1832 - tarkasteltu 30 kertaa.)
tallennettu
motomatti

Viestejä: 9 551


« Vastaus #9 : Hein?kuu 13, 2018, 22:04:57 »

Laitapa alkuperäinen tiiviste "kuivumaan" joksikin aikaa (Ehkä pari viikkoa.) kuivaan paikkaan. Sellaiseen jossa ei ole liian korkea lämpötila mutta ilma kuivaa. Jotkin materiaalit imevät kosteutta ja turpoavat.
tallennettu
Camn

Viestejä: 2 330



« Vastaus #10 : Hein?kuu 13, 2018, 22:14:52 »

Lainaus
Joku kyllä kertoi jollain ulkomaisella sivulla ajavansa Ducatin eculla
Olen ymmärtänyt niin että näin päin se käy pelkästään sillä, että syöttää oikean *.BIN -tiedoston ecuun.  Guzzi pelaa, ei häiriinny siitä, että ecussa on EEProm -muistissa numeroita, jotka liittyvät Ducatin ajonestoon.  Guzzissa ajonestoasia on hoidettu toisella tavalla (liittyy mittaristoon?).  Mutta jos siirtää Guzzin ecun Ducatiin, sitten on tehtävä myös tuo EEProm -muistiin siirrettävien tietojen siirto.  Alkuperäiset oikeat Ducati -tiedot ecuun tältä osin.
tallennettu

V11 - it defines you.
jyrki

Viestejä: 43


« Vastaus #11 : Hein?kuu 16, 2018, 20:52:04 »

Tiivisteen kuivauttaminen ei auta eikä lämmitys tms.
Hain purkaamosta Punton liittimet joiden tiivisteet sopivat suoraan. Ne ovat samassa mitassa kuin toinen alkuperäisistä ja huomaa jo irtoecussa. Alan nyt uskoa siihen että se ollut uudesta asti pois paikoiltaan jolloin on venynyt? Ei rasvaa ei likaa tms. Aika suojaisa paikkakin. Ei ole varmasti koskaan ollut vielä 14tkm aikana auki. Punton liittimestä saa vielä hyvän ohjelmointi liittimen jos tulee vielä käyttöä....
tallennettu
TunturiTT

Viestejä: 9 540



« Vastaus #12 : Hein?kuu 16, 2018, 22:24:37 »

Todennäköisesti on jäänyt väliin jo uutena. Nuo tiivisteet kuitenkin suunnitellusti kestävät ajoneuvon omat nesteet. Tai ainakin pitäisi palautua altistuksesta. Eihän tuo voi saada kuin öljyä tai bensaa ylleen, huonosti vielä niitäkin.
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
 
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2008, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!