Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Hein?kuu 17, 2018, 07:09:46 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: KERHON PÄÄSIVU: http://www.guzziclub.fi
 
   Etusivu   Ohjeet Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: 1 2 [3]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Mutkateiden ilot ja murheet  (Luettu 1806 kertaa)
Wäinö

Viestejä: 13



« Vastaus #30 : Hein?kuu 09, 2018, 15:44:42 »


https://yle.fi/uutiset/3-10294888


Kuljin Orivedeltä ysitietä Tampereen suuntaan sunnuntaiaamuna klo 9. Tämä taas oli sieltä Jämsään päin reilua tuntia myöhemmin. Aika hiljaista oli. Montaa autoa ei näkynyt. Ennen Tamperetta näin vain kaksi motoristia tauolla tien poskessa.

Mutta jos "ns. saksalainen auton" kuljettajan pää on ongelma, se ongelma tulee vastaan joka paikassa, kehäteillä, moottoriteillä, mutkateillä ja ihan suorilla teillä.

Tässä on  voinut käydä mitä vain. Lähtenyt kiihdyttämään ens. motoristin perään ja repäissyt ohjituskaistalle huomaamatta, että sieltä tulee vielä toinenkin... Tai sitten on mopo alkanut kiihdytyksessä kiertämään... Mutta miksihän ovat karkuun lähteneet nämä bemarimiehet, jos omatunto on puhdas...

« Viimeksi muokattu: Hein?kuu 10, 2018, 05:37:38 kirjoittanut Wäinö » tallennettu
Junkers

Viestejä: 274


« Vastaus #31 : Hein?kuu 10, 2018, 23:02:24 »

Sunnuntaina olin autolla liikkeellä reitillä Alastaro-Punkalaidun-Vesilahti. Tiet mukavan mutkaisia ja varmaan pyörällä kivoja ajettavia. Noilla seuduilla on peuravaaraa osoittavan kyltin lisäkilpenä teksti "peuravaara-alue". Ei varmastikaan turhaan, sillä olin liikkeellä puolenpäivän aikoihin kirkkaalla auringonpaisteella ja yksi peura loikki tien yli aivan auton nokan edestä.
tallennettu
Junkers

Viestejä: 274


« Vastaus #32 : Hein?kuu 12, 2018, 00:17:03 »

Nuo ihan puhtaat kiusantekotilanteet vaikuttavat viime aikoina lisääntyneen. Yksi syy lienee liikkuvan poliiisin lakkauttaminen. Ennen sitä meillä oli päätoimisesti liiikennevalvontaa hoitava ammattitaitoinen poliisiyksikkö, joka pystyi tehokkaasti poimimaan liikennevirrasta tällaiset keskenkasvuiset häiriköt. Näin etenkin siviilikalustolla liikkuessaan. Ajotapavalvonta kun ei vaan onnistu kameratolpilla.
tallennettu
Vierailija

Viestejä: 1 518



« Vastaus #33 : Hein?kuu 12, 2018, 10:55:13 »

Kyllä ne samat poliisit ovat edelleen samoissa hommissa, ketään ei irtisanottu.  Grin

Enpä ole vielä koskaan nähnyt, että jokin organisaatio olisi saanut mitään aikaan, ihmiset ne töitä tekevät.
tallennettu

Emeritus-guzzisti
TunturiTT

Viestejä: 9 540



« Vastaus #34 : Hein?kuu 12, 2018, 22:22:30 »

Eilen olikin Jyvässeudulla melkoisen tiheässä virkavaltaa. Jotenkin oikein pisti silmään.
Mutkailusta; kävin toissapäivänä eräällä itselle tuntemattomalla mökillä. Sekalaisen vaihtelevaa hiekkatietä sai ajaa jonkin verran, ennen kuin tie muuttui ajouraksi. Siis autolla huristettuun kahteen raitaan varvikossa. Hyvin Cali niistä selvisi. Ainoa hassu hetki oi palatessa, kun en huomannut uralla olevaa reipasta kiveä. Taisin ajaa toista uraa mennessä. Vauhtia oli hiukan enemmän, koska olin nousemassa mäelle. Kivelle saavuttuani otin näyttävän loikan!  Cheesy Onneksi Guzzista on moneen, näyttävä alastulo uralle ja usvaa putkeen. Hyvällä hiekkatiellä on ihan mukava huristaa.
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
Camn

Viestejä: 2 330



« Vastaus #35 : Hein?kuu 13, 2018, 11:04:51 »

Lainaus
Hyvällä hiekkatiellä on ihan mukava huristaa
"Katso kenguru loikkaa, mies on kyydissä sen" (muistan tuon singlen lapsuudesta).  Samaa mieltä.  V11 ("pystykyykky") menee hyvin. Cali + suurin pleksi oli epävarma, ei ollut ikään kuin etupyörästä tuntumaa.  Pienellä pleksillä taas pärjäsin myös hiekalla.  Viihtyvyys tulee omalla kohdalla siitä että ihan koko ajan pitää tehdä jotain kun alusta muuttuu jatkuvasti. Nopeus voi vaihdella vaikka 60 (mutka, ylämäki, paljon irtohiekkaa - 120 (kova savipohja, pitkä suora). Laiskana miehenä vaan harmittaa siitä seuraava pesutarve. Sitä hiekkaa on sitten yleensä sitten joka paikassa...mukaan lukien avokardaani.  Siksi ei tule montaa kertaa kesässä käytyä...
tallennettu

V11 - it defines you.
motomatti

Viestejä: 9 551


« Vastaus #36 : Hein?kuu 13, 2018, 11:26:44 »

Mökillä jo toinen viikko menossa ja kolmas tulossa. Kirkonkylältä on muutama kymmenen kilometriä perille. Pääosin sorateitä jotka huononevat heikkokuntoisiksi loppua kohden. Juuri mökkitien loppupätkä on hieman ongelmallinen leveärenkaiselle pyörälle. Sateella keskellä ja reunoissa oleva märkä, pitkäksi kasvanut heinikko ynnä muu kasvillisuus peittää pieniä esteitä ja tuo liukkautta.
Leveä takakumi aiheuttaa sen että pyörä pyrkii kiemurtelemaan joten suuntaa on pidettävä koko ajan kurissa ohjaustankoa kääntelemällä ja se käy kyllä työstä raskaalla kalustolla. Kyllä muutaman kilometrin menee ok niin mutta pidempi siirtymä voisi olla raskas. Käy hartioihin se.

Samaa tietä olen ajanut myös katuendurolla. Silloin se on silkkaa hupia. Pitää vain varoa ettei tiehoitokunnan hankkimaa kallista soraa siirrä lepikön puolelle.
tallennettu
TunturiTT

Viestejä: 9 540



« Vastaus #37 : Hein?kuu 13, 2018, 11:37:59 »

Tuo mökkitie olisi ollut raskaammalle pyörälle myrkkyä. Viimeistään mökin parkkipaikka olisi vaatinut tiimityötä esim 1400 Calin kääntöön paluusuuntaan. Sorainen, sivuviettävä ja ahdas parkki.
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
Wäinö

Viestejä: 13



« Vastaus #38 : Hein?kuu 13, 2018, 16:14:00 »

Kyllä ne samat poliisit ovat edelleen samoissa hommissa, ketään ei irtisanottu.  Grin

Valvonta ei ole keskitettyä. Se on täysin pirstaloitunut.

Poliisin liikennevalvontakeskus käsittelee vuosittain 500 000 kameranapsua. Sillä välin paikallispoliisiin siirretyt saavat tehdä muita tehtäviä, jotka ovat lisääntyneet reippaasti. Poliiseja ei haluttu lisätä (koska budjetti), vaan tehtiin "uudistus". Siksi liikenne kärsi.

Paikallispoliisi suorittaa kyllä valvontaa, Helsinki jopa tehoiskuja. Tällä hetkellä villi länsi on suurten kaupunkien ulkopuolella, isot valtaväylät ja moottoritiet, jossa ei ole yleensä mitään valvontaa. Kunnanrajat tulevat niin nopeasti vastaan. Pitäisi tehdä yhteistyötä, koska ei moottoritieratsiaa voi kahdella poliisilla pitää. Tarvitaan mittaajat, pysäyttäjät, ohjaus, reservi...

LP-autoja näkyi myös kaukana suurista kaupungeista. Ne valvoivat jopa ajoneuvoetäisyyksiä ja kuten me varttuneemmat muistamme, tätä "yleistä järjestystä ja turvallisuutta". En kyllä ole varma, pidimmekö aina siitä...

LP sai ottaa huomioon keliolosuhteet, liikennetiheys, vuorokauden aika yms., eli poliisilla oli oikeus käyttää harkintaa rangaistusta määrätessään.

Syrjäseuduilla ajetaan nykyään kännissä, etenkin viikonloppuisin. Ei mitään kiinnijäämisen riskiä, ellei aja itseään puun oksalle.


tallennettu
Vierailija

Viestejä: 1 518



« Vastaus #39 : Hein?kuu 13, 2018, 17:50:17 »

Kyllä ne samat poliisit ovat edelleen samoissa hommissa, ketään ei irtisanottu.  Grin
Valvonta ei ole keskitettyä. Se on täysin pirstaloitunut.
<snip>

Totta, hajautettua se on. Ja jäljempänä valitat, että se ei ole tarpeeksi hajautettua eli haja-asutusalueilla ei ole tarpeeksi. Sekin on totta.

Kameravalvonta on tietysti yksi asia, toinen on poliisien kokonaismäärän vähentäminen (jonka hallitus on luvannut lopettaa, mutta hallitus on luvannut paljon muutakin), mutta se, että poliiseja ei ole riittävästi, ei johdu LP:n lakkauttamisesta, vaan valtion budjetista - kutsuvat sitä tuottavuusohjelmaksi, jostain kumman syystä. Vaikea ajatella, että haja-asutusalueiden tilanne olisi parempi, jos sitä johdettaisiin Helsingistä.
tallennettu

Emeritus-guzzisti
Junkers

Viestejä: 274


« Vastaus #40 : Hein?kuu 13, 2018, 21:23:45 »

Väittämä siitä, että entiset liikkuvan poliisin miehet ovat edelleen samoissa hommissa, on vähän omituinen ja perustelematon.Organisaatiomuutoksessa, jossa liikkuva poliisi lakkautettiin, sen henkilöstö siirrettiin eri poliisilaitoksiin ja he hoitavat nykyään kaikenlaisia poliisitehtäviä, eivät päätoimisesti liikennevalvontaa. Poliiseja entiset liikkuvan poliisin poliisimiehet toki edelleen ovat. Voiko sitten organisaatio saada jotain aikaan, on oma kysymyksensä. Varsin usein yleisessä kielenkäytössä katsotaan kyseessä olevan organisaation saavutus, vaikka loppupeleissä saavutukset voidaan ainakin joiltakin osin palauttaa henkilöiden suorituksiksi. Organisaation suorituksista puhuminen on kuitenkin oikeutettua siksi, että hyvällä organisoinnilla voidaan samoilla resusseilla saada aikaan enemmän kuin huonolla organisoinnilla. Organisaatiomuutoksilla yleensä myös muutetaan työn tekemisen tapaa ja kohdennetaan resursseja uudella tavalla. Tästä oli kyse myös liikkuvan poliisin lakkauttamisessa. En pidä tuota muutosta liikennevalvonnan kannalta onnistuneena.
tallennettu
Vierailija

Viestejä: 1 518



« Vastaus #41 : Hein?kuu 13, 2018, 22:57:40 »

<snip>
Organisaatiomuutoksilla yleensä myös muutetaan työn tekemisen tapaa ja kohdennetaan resursseja uudella tavalla. Tästä oli kyse myös liikkuvan poliisin lakkauttamisessa. En pidä tuota muutosta liikennevalvonnan kannalta onnistuneena.

Näinhän se periaatteessa on, mutta käsitykseni mukaan (voin toki olla väärässä) sakotuksen määrä liikennevalvonnassa ei ole vähentynyt eli ei myöskään valvonta...

Ja liikennevalvonta ei mielestäni ole poliisin kaikkein tärkein tehtävä.
tallennettu

Emeritus-guzzisti
Wäinö

Viestejä: 13



« Vastaus #42 : Hein?kuu 14, 2018, 00:00:35 »

<snip>
Organisaatiomuutoksilla yleensä myös muutetaan työn tekemisen tapaa ja kohdennetaan resursseja uudella tavalla. Tästä oli kyse myös liikkuvan poliisin lakkauttamisessa. En pidä tuota muutosta liikennevalvonnan kannalta onnistuneena.

Näinhän se periaatteessa on, mutta käsitykseni mukaan (voin toki olla väärässä) sakotuksen määrä liikennevalvonnassa ei ole vähentynyt eli ei myöskään valvonta...

Ja liikennevalvonta ei mielestäni ole poliisin kaikkein tärkein tehtävä.

Ei tämä ole niin vakavaa. Mutta sakotuksella rahastaminen ja liikenneturvallisuuden parantaminen henkilövalvonnalla ovat eri asioita.

En kaipaa sitä, että joku kyttää puskassa nopeutta sakottaakseen. Rattimiehet ja liikennekelvottomat itärekat minua huolestuttavat. Niitä ei sakottava kameratolppa maakuntien teiltä poista.

No, nyt ollaan kaukana mutkista.
tallennettu
Sivuja: 1 2 [3]
  Tulostusversio  
 
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2008, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!