Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Elokuu 15, 2018, 12:38:58 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: KERHON PÄÄSIVU: http://www.guzziclub.fi
 
   Etusivu   Ohjeet Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1] 2
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: V65 Larion rakentelua  (Luettu 1146 kertaa)
antero mäkelä

Viestejä: 102


« : Kes?kuu 12, 2018, 18:25:47 »

Tuli ostettua puuhastelukohteeksi Lario, jota on enemmän ajettu kuin pidetty kunnossa.
Ei ollut tarkoitus kajota siihen ennen syksyä, mutta ei millään malta antaa olla.
Se vaatii aivan täydellisen läpikäynnin tekniikan ja ulkoasunkin suhteen.
En älynnyt myyjältä kysyä miksi vasen sylinteri oli irroitettu, mutta asennusvaiheessa oli öljyrengas katkennut. Stein Dinseltä hän oli ostanut V65:n rengassatsin, mikä ei tietenkään sovi, ainakaan öljyrenkaan osalta, Larioon. Niinpä raato jouti myyntiin.
Männänrenkaita Larioon ei ole nopeasti saatavilla, yhden sarjan sain ostettua TLM:tä, Stein Dinseltä ilmeisesti kuukauden tai kahden toimitusajalla.

Ensimmäinen kysymys: venttiilien päät ovat kuluneet lievästi kuopalle. Kannattako/voiko niitä hioa tai koneistaa suoriksi?
Voisi olettaa, että säätöruuvin pää "taivuttaa" venttiiliä kun se ei pääsee liukumaan tasaisella pinnalla, vaan tarttuu kuoppaan.

Jos kenelläkään sattuu olemaan joutilaita osia Larioon, varsinkin muoviosia, saa tarjota.

tallennettu
TunturiTT

Viestejä: 9 611



« Vastaus #1 : Kes?kuu 12, 2018, 19:46:59 »

Kannattaa hioa. Huonosti kuluneet venttiilin päät syövät myös säätöruuvit ruvelle. Omassa kävi juuri niin. Tai itse asiassa syytä ei kyllä löytynyt, mutta uudet ruuvit menivät kohtuu pian pilalle.
Sitten vaihtui venttiilit ja kohta ne katkesivat..
Kannattaa etsiä sopivat venttiiliaihiot ja vaihtaa ne ajoissa. Mielellään tasapaksut, eikä lautasen päältä ohennettuja vakioita. Vaikuttaa hieman virtaukseen, mutta tuovat kestoikää moottorille.
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
motomatti

Viestejä: 9 621


« Vastaus #2 : Kes?kuu 12, 2018, 21:54:21 »

Lainaus
Jos kenelläkään sattuu olemaan joutilaita osia Larioon, varsinkin muoviosia, saa tarjota.
Tankin etuosan alle tulevat ilmanohjaimet löytyy. Sijaitsevat Ylöjärvellä kaukana metsässä mutta saatan ne hakea kun tulee sinne päin muutakin asiaa. Ehkä jotain muutakin.

tallennettu
antero mäkelä

Viestejä: 102


« Vastaus #3 : Kes?kuu 13, 2018, 06:08:56 »

Lainaus
Jos kenelläkään sattuu olemaan joutilaita osia Larioon, varsinkin muoviosia, saa tarjota.
Tankin etuosan alle tulevat ilmanohjaimet löytyy. Sijaitsevat Ylöjärvellä kaukana metsässä mutta saatan ne hakea kun tulee sinne päin muutakin asiaa. Ehkä jotain muutakin.



Kiitos vaan, mutta ovat ainoat täysin ehjät muoviosat mitkä minulla on.
Etukate ja istuimen takaosa ovat huonoimmat. Ala"skuuppi" puuttuu kokonaan.
tallennettu
TunturiTT

Viestejä: 9 611



« Vastaus #4 : Kes?kuu 13, 2018, 08:35:29 »

Onko sulla ehjät etuvilkut? Jos on, niin pikapikaa silikonimuotit niistä..
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
antero mäkelä

Viestejä: 102


« Vastaus #5 : Kes?kuu 13, 2018, 09:48:23 »

Onko sulla ehjät etuvilkut? Jos on, niin pikapikaa silikonimuotit niistä..

No ei ne ihan ehjät ole, vähän teipillä ja jollain pakkelilla korjattu.
Muotit niistä varmaan saisi.
Miksi?
tallennettu
TunturiTT

Viestejä: 9 611



« Vastaus #6 : Kes?kuu 13, 2018, 11:29:41 »

Ovat aika harvinaista kamaa ehjänä maailmallakin. Silikonimuotilla saisi kopioitua ja valettua hartsista uusia. Ottajia varmaan olisi.
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
Pekka

Viestejä: 1 697



« Vastaus #7 : Kes?kuu 13, 2018, 20:17:03 »

Ensimmäinen kysymys: venttiilien päät ovat kuluneet lievästi kuopalle. Kannattako/voiko niitä hioa tai koneistaa suoriksi?
Voisi olettaa, että säätöruuvin pää "taivuttaa" venttiiliä kun se ei pääsee liukumaan tasaisella pinnalla, vaan tarttuu kuoppaan.

Muistaakseni venttiilien katkeaminen on Lariossa ominaisuus.

Ilmeisesti sen venttiilikoneiston geometria ei ole oikein onnistunut, keinuvipu venttiiliä avatessaan samalla taivuttaa sitä.
Venttiileiden päiden kuluminen saattaa kertoa juuri tästä. Keinuvivun ja venttiilin pään välillä on ylimääräistä liikettä.
Kuoppa ei ainakaan paranna asiaa. Kun venttiilien varret ovat ohuet, tulee loppu väsymisen seurauksena ennen pitkää, joskus aika nopeastikin.
Lienevätkö alkuperäiset venttiilit valmistettu vielä kahdesta palasta. Varsi ja lautanen eri seosta. Kun varren kiillottaa hyvin,
saumakohta saattaisi tulla näkyviin.

Siispä uusisin ne venttiilit jos on pienintäkään aihetta.

Mitä tulee venttiilien päiden kulumien oikaisemiseen hiomalla, on se mahdollista. Yleensä olen nähnyt suositeltavan maksimi
hionnaksi 0,3mm. Sen jälkeen karkaisu loppuu eikä varren pää kestä käyttöä.
Venttiilin varren päähän on saatavilla kuppeja. Jos sellainen kuppi mahtuu olemaan ja toimimaan siellä venttiilikoneistossa,
sillä saa liikaa hiotun tai lyhennetyn venttiilinvarren kestämään keinuvivun takomista.

Siispä uusisin ne venttiilit jos on pienintäkään aihetta.
tallennettu

Edelläkävijä kohtaa aina kaikki vaikeudet, vain jäljittelijät voivat menestyä!
Pekka

Viestejä: 1 697



« Vastaus #8 : Kes?kuu 13, 2018, 20:37:36 »

Onko sulla ehjät etuvilkut? Jos on, niin pikapikaa silikonimuotit niistä..

No ei ne ihan ehjät ole, vähän teipillä ja jollain pakkelilla korjattu.
Muotit niistä varmaan saisi.
Miksi?

Jos joku näitä vilkkuja aikoo valmistaa, olen kiinnostunut niitä ostamaan.
tallennettu

Edelläkävijä kohtaa aina kaikki vaikeudet, vain jäljittelijät voivat menestyä!
TunturiTT

Viestejä: 9 611



« Vastaus #9 : Kes?kuu 13, 2018, 20:46:27 »

Ne ilmeisesti oli valmistettu kahdesta osasta. Ainakin originellit. Siksi etsisin vaikka Vesrahin kataloogeista sopivan aihion tasapaksulla varrella.
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
motomatti

Viestejä: 9 621


« Vastaus #10 : Kes?kuu 13, 2018, 22:16:32 »

Lainaus
Siispä uusisin ne venttiilit jos on pienintäkään aihetta.
Liikaa on nähty V65 ja V75 neliventtiilikansissa venttiileiden katkeamisia. Tulee usein aika paljon suttua ja se tarkoittaa että tulee paljon remonttia. Jopa moottorin totaalituhoa. Tiedä sitten onko sama ongelma pienemmissä neliventtiilimalleissa. Omakohtaista kokemusta on vain näistä mainituista.

Säätöruuvien päät kuluvat kulmikkaiksi. Se kohta joka painaa venttiiliä tasoittuu ja kun välystä syntyy niin uudelleen säädettäessä tulee juuri syntyneen tasopinnan reuna vasten venttiiliä ja pintapaine tulee pienelle alalle. Yleensä ruuvin pää antaa periksi ja venttiili pysyy syht siistinä mutta venttiilivälykset eivät enää tule oikein kuin hetkeksi. Ja kuluminen jatkuu vauhdilla....

Tuli tavaksi laittaa uudet ruuvit kun oli venttiilien säädön aika.
Muuten, Lario on yksi mielipyöristäni.
tallennettu
Aapo

Viestejä: 451


« Vastaus #11 : Kes?kuu 14, 2018, 12:15:05 »

Pari kertaa Larion kansien kanssa touhutessa tehtyjä huomioita:


"Perusongelma on aivan liian jäykät venttiilijouset (ja nokan turhan suuri
nosto), jotka kuluttavat venttiilivarren päät ja säätöruuvit sekä tietysti
nokka-akselin ja nostimet. Kuluminen alkaa joutokäynnillä ja ylipäätään
pienillä kierroksilla (Herzin kuormitus). Kulunut venttiilikoneisto sitten
aiheuttaa venttiileihin sivuttaisvoimia ja venttiilien hallitsematonta
iskeytymistä seeteihin. Seuraukset tiedetään.

Kunnostus on syytä aloittaa tarkastamalla nokka-akseli ja nostimet. Niiden
on oltava kunnossa, muuten venttiiliremontti on melkeinpä turhaa. Nostoa
pitää löytyä 8mm mitattuna venttiitinvarren päästä. Nokka-akseli on
kaikissa pikkulohkokoneissa sama, lukuunottaamatta sytkän kiinnitystä. Eli
nokka-akseleita on saatavilla, pitää vain tarkastaa että nokkien leveys on
sama kuin alkuaan (12 tai 14mm). 14mm nokan kanssa ei saa käyttää 12mm
nostimia. Nokka saattaa otta kiinni viereiseen nostimeen.  Ongelma on
nostimet, jotka ovat neliventtiilikoneissa omansa ja saatavuus hankala ja
maksavat maltaita. Lievästi kuluneet nostimet voi hiotuttaa asiansa
tuntevassa moottorikoneistamossa. Kosketuspinnassa on melko paksu
karkaisu.

Muutoksia:

Venttiilijouset vaihdetaan pikku-Brevan jousiin. Jousivoima n. 30%
pienempi kuin alkuperäisissä. Kestää kyllä silti kierrättää punaiselle (8
000rpm). Jos haluaa hyvää, pitäisi teettää uudet kiilalautaset, koska
Brevan jousen sisähalkaisija on vähän suurempi. Toimii kyllä
sellaisenaankin. Itse teetin sovitusprikat.

Venttiilin säätöruuveiksi KTM:n kuppipäiset ruuvit. Venttiilivarren päiden
ja säätöruuvien kuluminen loppuu ja säädöt pysyvät kauemmin rajoissaan.
KTM:n säätöruuvit vaativat hieman enemmän tilaa.Tätä varten on
keinuvipupukkien alle tehtävä n. 2mm:n messinkiset (alumiini saattaa olla
liian pehmeää, materiaalista riippuen) korotuslevyt ja / tai porattava
säätöruuvin reijän kierteestä alapuolelta  vähän materiaalia pois.
Mittaamalla selviää tarve.

Venttiilivälykset kannattaa säätää mieluummin nahkeiksi kuin väljiksi ja
riittävän usein. Älä aja kilkuttavalla koneella.
Säädä joutokäynti vähintään 1 500rpm:än. Vältä ajamista pienillä
kierroksilla.
Käytä aina mahdollisimman hyvälaatuista synteettistä öljyä."



Alkuperäiset venttiilit ovat tosiaan kahdesta materiaalista ja katkeavat väsymisen seurauksena liitoskohdasta. Kannattaa teettää rosteriaihioista uudet, esim. Ferrea tai Vesrah. Näitten yhteydessä on syytä käyttää joko varren päässä kuppia tai sitten esim. KTM:män säätöruuveja joissa on pallonivelellä laakeroitu tasapäinen kuppi.

Älä missään nimessä ota pyörää käyttöön ennen venttiilien vaihtoa kunnollisiin. Alkuperäiset katkeavat varmasti ennen pitkää!

Suosittelen sytkän vaihtamista sellaiseen jossa on kierrosluvun rajoitin, esim. Ignitec, niin ei kone pääse ylikieroksille.
tallennettu
motomatti

Viestejä: 9 621


« Vastaus #12 : Kes?kuu 14, 2018, 15:18:16 »

Nokka-akselin sijainnin määrittelee öljynpaineanturi joka pitää kaksiosaista nokka-akselin takapäässä olevaa holkkia paikoillaan. Anturi irti ei konetta kannata pyörittää. Holkki voi pyörähtää mukana.
Olen tehnyt pariin pyörään muutoksen että voi käyttää Brevan öljynpaineanturia.
Vanhasta anturista se kärki ja vähän kierrettä talteen. Siihen rautasahalla hahlo että sen voi kiertää ruuvarilla paikoilleen. Tämän päälle sopivan kokoinen puristusjousi ja uudemman mallinen anturi perään.
Toki vanhan mallisia antureita saa edelleen.

Menestyksellisesti olen käyttänyt 14 mm nostimia. Nokka-akseli pitää vain shimmata niin ettei päittäisvälystä juuri ole. (Em osa joka pysyy ö-paineanturilla paikoillaan.)
Näin saavutetaan pienempi pintapaine nokan ja nostimen väliin.
Muutoin varoitus aiheesta on asiaa.

Ignitechin sytkä on helppo ohjelmoida. Jos asentaa lisäksi kaasunasentotunnistimen niin saa enemmän irti sytkästä.
tallennettu
kvlm

Viestejä: 308


« Vastaus #13 : Kes?kuu 14, 2018, 18:14:55 »

..eikös Larioon ole sovitettu auton venttiilejä menestyksellä? -jostain Hondasta muistaakseni.

-KG-
tallennettu
TunturiTT

Viestejä: 9 611



« Vastaus #14 : Kes?kuu 14, 2018, 19:10:01 »

Ei sillä loppujen lopuksi ole väliä mistä on. Kunhan on yksiosaiset. Tuo varren paksuus ohjaa joka tapauksessa kierroskoneisiin-> japanilaisiin. Tietenkin jos jollain on kertoa suoraan jokin merkki ja malli. Kuten venäjäpyöriin Mazdan männät jne.
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
Sivuja: [1] 2
  Tulostusversio  
 
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2008, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!