Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Huhtikuu 26, 2018, 06:59:12 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: KERHON PÄÄSIVU: http://www.guzziclub.fi
 
   Etusivu   Ohjeet Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: LeMans III käy kuumana/laihalla  (Luettu 527 kertaa)
antero mäkelä

Viestejä: 96


« : Huhtikuu 16, 2018, 11:44:36 »

Lemans toimii ja kulkee hyvin.
Tosin vasta 40km. ajettu maantienopeutta, 80-100.
Tulpat ovat, etenkin oik. puoleinen, valkoiset.
Muutoksia viime ajokauteen on ainoastaan Mistral pakokäyrien vaihto alkuperäismallisiin, jotka ovat halkaisijaltaan hieman ahtaammat.
Niin, ja kaasarit on ultraäänipesty, koottu uusilla tiivisteillä ja bensapinnat pitäisi olla oikein.
Sytytykseen en ole koskenut, on kärjetön.
Voiko kone käydä liian lämpimänä noilla ahtaammilla putkilla?
tallennettu
motomatti

Viestejä: 9 264


« Vastaus #1 : Huhtikuu 16, 2018, 12:12:51 »

Lainaus
Voiko kone käydä liian lämpimänä noilla ahtaammilla putkilla?

Putkista: ahtaampi voi olla virtaavampi. Siitä saa selvän käytännössä tai virtauspenkissä. Ilmeisesti, tässä tapauksessa, virtaama on hyvä.
Pakovastuksen kasvaessa seos usein rikastuu. Liian alhaisella pakovastuksella voi tulla tehohäviöitä.

Kuumuudesta: laiha seos palaa kuumempana. Käytännössä moottori säädetään juuri sen verran laihan puolelle että tehoa ei juuri menetetä mutta saadaan hyvä taloudellinen tulos eli pieni kulutus. Virittäjien puolella ollaan eri mieltä. heidän käsityksensä mukaan polttoainetta pitää polttaa mahdollisimman paljon pienessä ajassa. Moottorin lämpötilaa voi säätää säätämällä seosta.

Polttoaineesta ja tulpan väristä: nykybensa palaa niin puhtaasti että vasta kovin rikas seos ilmenee tulpassa tummana värinä.
Tulpan värierosta: todennäköisesti kaasuttimien synkronointi tarkasti poistaa värieron.

Lämpötilaa voi seurata: laita öljynlämpömittari. 120 astetta on mineraaliöljyllä vielä ok. Synteettisellä enemmän. Voitelu vain paranee lämmön kohotessa hallitusti.

Seoksen säätämisestä: ilman suuttimien vaihtoa voi seosta säätää kokeellisesti nostamalla tai laskemalla luistin keskellä olevaa neulaa. Homma vaatii hetken näpräämistä.

Jos seos on laiha niin sitäkin voi testata: ajetaan kuumalla moottorilla melkoisen suurella nopeudella tasakaasulla ja tarjotaan ryyppyvivusta lisäbensaa. Jos ilmenee hetkellistä kiihtyvyyttä niin seos on sillä kierrosluvulla laihalla. Jos moottori tukehtuu heti on seos ja valmiiksi rikkaalla.

Kokeilehan noita alkamalla tuosta viimeisestä testistä.
tallennettu
TunturiTT

Viestejä: 9 266



« Vastaus #2 : Huhtikuu 16, 2018, 13:00:05 »

Taitaapi olla niin päin, että nykyisellä lyijyttömällä tulpat ovat normaaliseosalueella tumman vivahtavat. Jos on valkoiset, on mukana joko reilummin tenua tai kone on laihalla. Jos on kovinkin tarkalla säätö tällä hetkellä, voi seos olla viileämmällä jo laihan puolella. Ei ehkä haitaksi asti, mutta laihemmalla kuin optimi.
Tuo ryypyn vetäminen kertoo kyllä hyvin suunna, mihin päin säädöissä kannattaa edetä.
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
antero mäkelä

Viestejä: 96


« Vastaus #3 : Huhtikuu 16, 2018, 14:02:14 »

Kiitos taas hyvistä neuvoista.
Ehkä palaan lähtöruutuun, ja vaihdan Mistralit takaisin niin näen onko sillä vaikutusta. Kaasarit on kuitenkin niille säädetty, ja tulpat olivat viime kesänä enemmänkin mustat(nokiset).
Laitoin alkuperäismalliset ihan ulkonäkösyistä, Mistralit on melko massiiviset ja roikkuvat turhan alhaalla.
 
tallennettu
motomatti

Viestejä: 9 264


« Vastaus #4 : Huhtikuu 16, 2018, 19:31:34 »

Lainaus
Ehkä palaan lähtöruutuun, ja vaihdan Mistralit takaisin niin näen onko sillä vaikutusta.
Tästä tulee kohtuullisen mielenkiintoista kunhan maltat olla putkien vaihdon välillä tekemättä muita muutoksia.

Asian vierestä: Centauroon laitoin siihen tarkoitetut Mistralit mutta kyyti ei parantunut vakioihin nähden. Mistralien vaihdon yhteydessä laitettiin uusi mikropiiri Ecuun. "Stage2" nimeltään. Se on käytössä edelleen. Vakioputkilla meni paremmin erityisesti alakierroksilla. Mistralit menivät väliputkineen muualle. Oli turha hankinta.
Myöhemmin laitoin kaksi-yhteen-putken ja siihen perään kaksi säädettävää Supertrap-vaimenninta. Siis perinteinen 2-1-2-ratkaisu.
Kun pyörään asennettiin ahdin ja lisäruiskutus niin samoihin Supertrappeihin laitoin lisää vaimenninlevyjä että virtaus paranee. Niiden välystä säätämällä olen saanut kyydin kohdalleen. Myös vaimentimien pituus lyheni etupästään alkaen koska pakoputkien läpimitta kasvoi. Alkuperäinen keskipönttö on edelleen käytössä. Tasaa virtausta ja kaasut jäähtyvät siinä eli menettävät energiaa ja tilavuuttaan. Vaimennus on silloin tehokkaampaa ja kaasut virtaavat tasaisemmin.
tallennettu
viitala

Viestejä: 78


« Vastaus #5 : Huhtikuu 17, 2018, 11:26:31 »

Koneen käydessä saksassa ,kaasuttajiin tuli uudet suutinputket ja neulat sekä suuttimet kokeiltavaksi.
Kauniin ruskeat ne tulpat oli silloin.Matin testinkin tein.Ajeleppa hiukan runsaammilla kierroksilla .Saksan bahnalla
kierrokset pari tuntia tuolla 6000 pinnassa ja kauniin ruskeat olivat,Ja kone tykkäs.Kasselin mäetkin meni huomaamatta.
Oli se komiaa.
tallennettu
motomatti

Viestejä: 9 264


« Vastaus #6 : Huhtikuu 17, 2018, 11:50:35 »

Saksassa myytävä moottoribensiini on erilaista kuin meillä. Suomessa on huomioitu täkäläiset olosuhteet bensiinin ominaisuuksien muodossa. Ei siis voi verrata keskenään. Ei edes Shellin bensojen suhteen sillä Shell on enää vain kauppanimi Suomessa ja polttoaine St1:ltä.
tallennettu
antero mäkelä

Viestejä: 96


« Vastaus #7 : Huhtikuu 17, 2018, 12:35:07 »

Eilen synkronoin kaasarit vielä uudelleen.
Kerrostalon pihalla, ikkunoiden alapuolella, tekee pahaa käyttää konetta pitkiä aikoja, varsinkin kun päästöjä on enemmän kuin 2000 luvun koneissa.
Täytynee kuitenkin ajaa vähän pitempään ja katsoa tilanne uudestaan. 40km. saattaa olla turhan lyhyt matka, että tulppiin tulee väriä, ellei säädöt ole aivan pielessä.
tallennettu
FOT

Viestejä: 511



« Vastaus #8 : Huhtikuu 17, 2018, 12:54:34 »

Lainaus
...varsinkin kun päästöjä on enemmän kuin 2000 luvun koneissa.

Näyttää Lempparisi olevan niin hyvässä kunnossa, ettei tästä kannata olla huolissaan ja potea huonoa omaatuntoa - äänet ovatkin sitten toinen asia.

Perusteluna päästötestin tulokset, jossa 80-luvun Guzzin kone alittaa selkeästi sekä Euro1:n, että myös Euro2:n - jälkimmäinen oli voimassa 2006 loppuun.


T,
Jukka

Ps. Euro3 on myös kaasaripelillä läpäistävissä.
tallennettu
motomatti

Viestejä: 9 264


« Vastaus #9 : Huhtikuu 17, 2018, 13:17:03 »

Lainaus
...varsinkin kun päästöjä on enemmän kuin 2000 luvun koneissa.

Näyttää Lempparisi olevan niin hyvässä kunnossa, ettei tästä kannata olla huolissaan ja potea huonoa omaatuntoa - äänet ovatkin sitten toinen asia.

Perustelluna päästötestin tulokset, jossa 80-luvun Guzzin kone alittaa selkeästi sekä Euro1:n, että myös Euro2:n - jälkimmäinen oli voimassa 2006 loppuun.


T,
Jukka

Ps. Euro3 on myös kaasaripelillä läpäistävissä.

Euro3:sen aikoihin alkoivatkin digitaalilaitteet yleistyä. Itse onnistuin saamaan itselleni vielä Euro kolmosen käyttöpyöräkseni. (Cali 1400) Saattoi olla ihan vihoviimeisiä sitä päästöluokkaa (Ensirekisteröinti siirtokilville 2015. Kilpiin vasta 2016). Sen jälkeen on tekniikkaa enemmän.
Myös edeltävä pyöräni Breva 1100 oli Euro3)

Pienempikuutioiset nestejäähdytteiset ovat helpompia sovittaa päästöluokkiin ilman kalliita järjestelmiä.
tallennettu
TunturiTT

Viestejä: 9 266



« Vastaus #10 : Huhtikuu 17, 2018, 14:42:06 »

Tästä aiheesta oli joitain vuosia sitten artikkeli alan lehdessä, jossa päästöt testattiin useamman vuosikymmenen ajopelistä. Jopa jotkin varhaisten kymmenlukujen ajokit läpäisivät päästötestejä nykybensoilla.
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
motomatti

Viestejä: 9 264


« Vastaus #11 : Huhtikuu 17, 2018, 15:12:37 »

Tästä aiheesta oli joitain vuosia sitten artikkeli alan lehdessä, jossa päästöt testattiin useamman vuosikymmenen ajopelistä. Jopa jotkin varhaisten kymmenlukujen ajokit läpäisivät päästötestejä nykybensoilla.
Paljon ratkaisee se mitä tankkiin laittaa. Nykyään saa monenlaisia polttoaineita nelitahtiseen Ottomoottoriin. Kuten myös Dieseliin.
Onkohan päästörajat laitettu huonoimman polttoaineen mukaan?
tallennettu
TunturiTT

Viestejä: 9 266



« Vastaus #12 : Huhtikuu 17, 2018, 16:04:35 »

Saa juu. Varmaan näteimmät tulokset tenun lisäksi saa bensapelistä pienkonebensalla. Dieseliin taas biodieselillä.
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
 
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2008, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!