Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Toukokuu 28, 2018, 04:36:32 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: KERHON PÄÄSIVU: http://www.guzziclub.fi
 
   Etusivu   Ohjeet Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1] 2
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Jarruletkut  (Luettu 1128 kertaa)
Tuulenpoika

Viestejä: 217


« : Helmikuu 13, 2018, 18:55:48 »

Palstalla on keskusteltu jarruletkujen vaihtamisesta.Turussa asuessani vein pyörieni vanhat letkut Stormille ja vanhoja mallina käyttäen tekivät uudet teräspunosletkut. Stormin palvelu onnistuu myös muualla Suomessa .Vein Jyväskylän
Stormille vanhat letkut ,lähettivät  Turkuun ja alle viikossa sain uudet letkut. Cali EV kaksi etupään letkua maksoi
110 euroa.Palvelu Jyväskylässä oli todella ystävällistä. Suosittelen..
tallennettu
antero mäkelä

Viestejä: 98


« Vastaus #1 : Helmikuu 13, 2018, 19:18:34 »

Minä käytin tuollaista palvelua: http://fi.helperformance.com/jarruletku-mittojen-mukaan
Nopea toimitus.
Kolme letkua, neljä banjopulttia tiivisterenkaineen ja rahti noin 136,28€.
tallennettu
motomatti

Viestejä: 9 405


« Vastaus #2 : Helmikuu 13, 2018, 20:50:30 »

Olen käyttänyt lähintä hydrauliikkafirmaa ja saanut letkut juodessani huonoa automaattikahvia. Vieläpä useita kertoja.
http://heavy-tek.fi/yhteystiedot
tallennettu
TunturiTT

Viestejä: 9 403



« Vastaus #3 : Helmikuu 13, 2018, 21:02:49 »

Hyvä että Stormi Jkl "avasi" ovensa uudelleen. En tiennytkään, että Stormilla on tuollainen palvelu.
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
TimoEv

Viestejä: 1 632


Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!


« Vastaus #4 : Helmikuu 13, 2018, 21:16:36 »

Joskus kävin Hi-Flex´in myymälässä ihan muilla asioilla. Siellä oli teräspunos-teflon -letkua metritavarana.
Kertoivat, jotta tekevät odottaessa jarruletkuja kunhan on vain banjojen mallit mukana. Banjojakin oli erilaisia. Ja tiivisteet saa samaan kuormaan.
Joten ei tarvitse mennä mertaa edemmäs kalaan, kun käy naapurimökkiläisen merralla.
tallennettu
NorgeGTL

Viestejä: 712


« Vastaus #5 : Helmikuu 13, 2018, 21:27:46 »

EuroMotorCenteristä ostin viimeksi. Malli oli mukana ja sarjan sai itse koota. Sopiva pätkä letkua ja kumpaankin päähän sopivat banjot niin vot.
tallennettu

Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ja naisen Stelvio ´08
ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99
motomatti

Viestejä: 9 405


« Vastaus #6 : Helmikuu 13, 2018, 21:29:45 »

Kylillä katsellut että hyvin monissa jo yli 15 vuotta vanhoissa pyörissä on jarruletkut kumia. Ei pitäisi enää olla. Ei edes valmistajan suosituksien mukaan. On nimittäin aika kiva huomata letkujen vaihdon jälkeen että pyörässähän on jarrutkin. Mallin mukaan pajat tekee. Siis vanhat irti ja mukaan.

Saavathan ne olla kumia mikäli säännönmukaisesti laitetaan uudet kumiletkut mutta miksi laittaa? Kun teflonputket eli metallipunosletkut kestävät yli pyörän iän. Hintakaan ei voi olla este.
Jopa museokatsastuksessa hyväksytään metallipunosletkut mikäli ne ovat liki alkuperäisen näköisiä. Jos ei muuten niin mustaa kutistesukkaa päälle.
tallennettu
TunturiTT

Viestejä: 9 403



« Vastaus #7 : Helmikuu 13, 2018, 22:30:56 »

Jotkut paikat eivät suostu tekemään jarruletkuja ajoneuvoihin. Kannattaa siis kertoa letkun tulevan vaikka sirkkelin teräjarruun..
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
motomatti

Viestejä: 9 405


« Vastaus #8 : Helmikuu 13, 2018, 23:22:09 »

Jotkut paikat eivät suostu tekemään jarruletkuja ajoneuvoihin. Kannattaa siis kertoa letkun tulevan vaikka sirkkelin teräjarruun..
Joillakin pajoilla on siihen taito ja luvat.
tallennettu
TunturiTT

Viestejä: 9 403



« Vastaus #9 : Helmikuu 13, 2018, 23:31:31 »

Ei ole Jykylässä taidosta kiinni; yksi hydrauliikkaliike teki letkut erään kerran, muttei seuraavana.
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
FOT

Viestejä: 517



« Vastaus #10 : Helmikuu 14, 2018, 00:10:02 »

Lainaus
teflonputket eli metallipunosletkut kestävät yli pyörän iän
Kyllä vaan
Lainaus
30 vuotta sitten tehdyt jarrut Hytarin teräspunoksista ja liittimistä toimivat edelleen - taitavat olla vielä nykyään laillisetkin

Kyllä alkuperäiset tai laadukkaat, ei kiinalaiset, kumiletkutkin Guzzin hyvin pysäyttää, varsinkin vanhemmat, jossa ovat Brembon P2:set.
Suurimmat erot ovat jarrutuntumassa ja -vivun liikeessä, koska kumiletkut joustavat. Jarrutusmatkoissa, joihin onkin useita muitakin muuttujia, ei niinkään.
Tämä pätee, mikäli koko järjestelmä ja varsinkin jarrupalat/-levyt ovat kunnossa.

Metallipunokset ovat toki "paremmat", mutta eivät ne taitoa, saatika huolimatonta huoltoa tahi viallisia osia korvaa.


T,
Jukka




tallennettu
motomatti

Viestejä: 9 405


« Vastaus #11 : Helmikuu 14, 2018, 13:37:16 »

Jukka on hyvinkin oikeassa. Vaikka olisi kuinka hienot letkut ja kahvat niin jarruosia pitää myös huoltaa. Jarrusatuloita voi silloin tällöin hieman irrotella ja puhdistaa. jarrupalojen kunnon toteamisen lisäksi niiden toiminta satulan sisällä pitää varmistaa puhdistamalla satula. Sitä ei sen takia tarvitse halkaista tai muutoin avata mutta lika ja hapettumat pois. Satulassa on erinäisä tappeja, jousilevyjä tai -lankoja joiden toimintakyky ja puhtaus pitää olla kunnossa. Riippuu tietysti ajomääristä mutta jos vaikka joskus muulloinkin kuin jarrupalojen vaihdon yhteydessä tekisi hieman puhdistusta.

Vanhemmissa jarrusatuloissa on mäntien yhteydessä suojakumit. Niiden on oltava kunnossa. Niiden alla ei saa olla kosteutta tai suuremmin likaakaan. Mäntiä ei kannata pullauttaa pois sylintereistään jos ei ole saatavilla korjaussarjaa. Silloin jarrusatula kannattaa myös halkaista niin homma helpottuu.

Nykyisiin jarrusatuloihin ei juurikaan tiivistesarjoja saa eikä niissä ole männissä pölysuojia eli kun vika tulee niin koko jarrusatula vaihdetaan uuteen. Hyvä niin. Kertakäyttökamaa.
Siksi näistä uudenmallisista kannattaa pitää huolta että kestäisivät pidempään. Puhdistusta voi tehdä.

Vaikka oma pyöräni on melko uusi niin sain jarrupalojen ja -satuloiden kanssa kulumaan pari iltapäivää. Samalla vaihdoin itselleni mieluiset jarrupalat vaikka alkuperäiset eivät olleetkaan kuluneet kuin ehkä kolmanneksen. http://www.motomatti.fi/2017/12/california-1400-gts-takajarrupalojen.html

Jos mahdollista niin tämän kaltaiset hommat on helpoin tehdä silloin kun etu- ja takapyörät ovat irti esimerkiksi renkaanvaihdon yhteydessä.
tallennettu
TunturiTT

Viestejä: 9 403



« Vastaus #12 : Helmikuu 14, 2018, 13:50:15 »

Mulla on ratalaitteessa vielä kumiletku etujarrussa, kun ei ole sponsoria löytynyt kudosletkulle.
Kyllä noin kevyttä jarruttelee vielä tuollakin, mutta parempiin tottuneelle tuntuma on kyllä kamala. On kuin tennispalloa puristelisi. Vähän etäinen tuntuma levyyn. Kunhan tästä saa sponsorin letkun pätkälle, niin vaihtuu kyllä.
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
motomatti

Viestejä: 9 405


« Vastaus #13 : Helmikuu 14, 2018, 14:40:18 »

Kaikki eivät pidä jämäkästä jarrutuntumasta. Kun on tottunut kumipallomaiseen tuntumaan jossa on pitkä kahvan liike ennen kuin tehokas jarrutus alkaa on erinomisen hankala totuttautua siihen että kahva ei enää juuri liiku siitä missä jarrutus alkaa.

Jos siis on totunut siihen että kahvan liikkeen lisääminen, voiman lisäyksen ohella, tuottaa tehokkaaman jarrutuksen voi olla alkuunsa outoa että liikettä ei olekaan vaan vain puristusvoiman lisäys tuottaa jarrutehoa.

Mutta siihen tottuu kyllä. Lisäksi ABS-jarrussa asia on niin että se maksimijarrutus tehdään "koneellisesti" eli riittää kunhan vain puristaa kahvaa.
Perinteisillä jarruilla piti osata arvioida tehojarrutuksen aikana milloin pitää löysätä ettei mene nurin.

Perinteinen jarru antaa myös palautetta jota ABS-jarru ei tee: jarrutettaessa kovasti vai tapahtua niin että kahvan puristusta lisäämättä jarruvoima lisääntyy eli on vaarassa että tapahtuu renkaan luistoa. Perinteisessä jarrussa joutuu siis löysäämään kahvasta että jarrutusteho pysyy samalla tasolla. ABS antaa renkaan pyöriä vaikka puristaisi kuinka kovaa. ABS ei mittaa kahvavoimaa tai jarrutustehoa vaan vain sitä että rengas ei luista säädettyä enempää. Jos renkaan pyörimisliike pyrkii pysähtymään ABS vähentää jarruvoimaa. Jarrukahvalla ja -polkimella siis komennetaan ABS yksikköä ja se säätää pyörille menevän jarrunesteen paineen määrää.

Voi olla myös toisinpäin: tehokkaan jarrutuksen alettua pitääkin puristaa lisää ja lisää että jarruteho säilyisi kunnes, ääritapauksessa, ei jarrutustehoa enää olekaan. Tähän ei ABS:stä ole apua. Silloin on kyse jarrun häipymisestä. Se voi johtua useista seikoista kuten huonosta nesteestä, vanhoista letkuista, ilmasta nesteen joukossa, huonoista jarrupaloista, jumiintuneista männistä, lasittuneesta jarrulevystä, jne.

Jo silmällä näkee monista uusista pyöristä että niiden jarrut eivät ole mitoitettu pysäyttämään pyörää sen huippunopeudesta kertajarrutuksella. Lainsäädäntö kun vaatii vain tiettyä hidastuvuutta tietyllä matkalla mutta pysähtymistehosta ei puhuta mitään. Silti olemme pärjänneet oikein hyvin. Myös osassa Guzzeissa on sellaiset jarrut että ei pysähdy mitenkään. Mutta jos lohduttaa niin muista merkeistä löytyy vielä alimittaisempia jarruja.
tallennettu
TunturiTT

Viestejä: 9 403



« Vastaus #14 : Helmikuu 14, 2018, 15:11:03 »

Vanhan pikkulohkon etujarrussa riittää juuri niin paljon jarruvoimaa, kun kuskilla on kädessä paukkuja. Larion kun pysäyttää kovista vauhdeista pelkällä etusella tehokkaasti, vaatii ihan oikeasti puristusvoimaa.
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
Sivuja: [1] 2
  Tulostusversio  
 
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2008, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!