Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Tammikuu 20, 2018, 15:21:34 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: KERHON PÄÄSIVU: http://www.guzziclub.fi
 
   Etusivu   Ohjeet Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Cali 1400 tankin sivupaneelit  (Luettu 488 kertaa)
motomatti

Viestejä: 8 790


« : Tammikuu 10, 2018, 18:11:17 »

Näistä on tullut tiedusteluja. Tankin sivupaneelit ovat hieman hankalat kiinnityksensä kannalta. Tein pari vuotta sitten perustavanlaatuista tutkimusta aiheesta mutta en varsinaisesti kirjoittanut ohjeistusta miten paneelit saa irti ja paikoilleen kunnialla. Mutta nyt juttu on kirjoitettu. Homma ei loppujen lopuksi ole kovin hankala mutta vaatii apuvälineitä ja hieman materiaaleja. Samalla voi tehdä parannuksia. http://www.motomatti.fi/2018/01/california-1400-gts-tankin-sivupaneelit.html

Muutama muu juttu on kiinnostanut blogissani aivan erityisesti: valkosivurenkaat ja venttiilikoppien koristekansien kiillotus. Muihin artikkeleihin nähden ne vetävät katseluja moninkertaisesti.
Esimerkiksi vaativampien rakenteiden korjaus tai muokkaus ei juurikaan kiinnosta.

Tekniikka on siis toissijaista mutta ulkonäkö on tärkeää.
Voiko tästä päätellä että ei sen tekniikan niin väliä ole kunhan näyttää hyvälle?

tallennettu
egon

Viestejä: 729


« Vastaus #1 : Tammikuu 14, 2018, 11:12:26 »

Tekninen osaamattomuus on yleisesti ottaen vallalla oleva tila. Oikea korjaustaito on vain pienellä osalla tavallisia sukankuluttajia. Julkaisen tämän mielipiteeni seuraavanalisen tapauksen johdosta: Muuan ikäneito valitti, ettei hänen Toyotansa lähde käyntiin. Vaikka vääntää avaimesta, niin avain kääntyy kuin tyhjää vaan, mutta auto vaan ei lähde käyntiin. Vaikka miten kovasti vääntää avaimesta. Sitten kun kääntää uudelleen jopa monta kertaa, niin lähteekin käyntiin, mutta sellaisella autolla ei voi tehdä mitään, kun ei aina tiedä lähteekö se käyntin vai ei. Ensimmäinen neuvo kaverilta oli, että avaimessa ei ole vika, vaan siitä on moottori rikki, hinauta auto korjaamolle. Viisaampi sanoi, ettei moottori voi olla rikki, koska se kuitenkin lähtee käyntiin ja sillä voi ajaa. Sitten tuli setä käymään ja kuunteli, kuinka autoa käynnistettiin. Kun avainta käänsi, kuului naks, mutta moottori ei lähtenyt pyörimään. Siitä on akku sökö, oli neuvo. Haettiin uusi akku ja auto toimi taas muutaman päivän, eikä se sen jälkeen taaskaan lähtenyt käyntiin. Tuli naapurin mies katsomaan ja sanoi, että siitä on akku sökö. Omistaja sanoi, että onneksi akussa on vielä takuu voimassa kun se on vasta viikon vanha. Naapuri sanoi, että käydään vaihtamassa se liikkeessä uuteen huomenna. Sitten tuli velipoika käymään. "Uusi akku ja tyhjä, laitetaampa se yöksi lataukseen, niin sitten taas pelittää". Niin tehtiin, ei tarvinnut vaihtaa takuuseen uutta akkua ja auto lähti taas käyntiin. Ja toimi muutaman päivän. Eikä taas lähtenyt käyntiin. Sitten loppui omistajan kärsivällisyys ja soitettiin tutulle korjausmiehelle, joka tuli katsomaan uskollista Toyotaa kotiin. "Täällä on akku tyhjä". Auto pantiin käymään apukaapeleilla ja korjausmies kysyi, että "miten kauan täällä on palanut latauksen merkkivalo". Sitä omistaja ei osannut kertoa.
 
tallennettu
motomatti

Viestejä: 8 790


« Vastaus #2 : Tammikuu 14, 2018, 12:27:28 »

Karu tarina. Ne varoitusvalot ovat mittaristossa ihan tarpeelliset.
Eräs lähipiirini kuuluva henkilö oli autoineen kuskina tuttavilleen.
Mittaristossa oli syttynyt varoitusvalo: lämpötila liian korkea. Kuljettaja oli siis huomannut tämän mutta oli päätellyt että ei varmaankaan haittaa kun vain yksi valo palaa. Sitten syttyi toinenkin varoitusvalo: lataus oli loppunut. Sekään ei vielä aiheuttanut pysähtymistä ja kuljettaja oli arvioinut että kyllä autolla vielä loppumatkan pääsee ja saa kyytiläiset osoitteisiinsa eikä tarvitse pysähtyä ja välttyy nololta tilanteelta.

Vielä syttyi yksi varoitusvalo mutta kuljettaja päätteli, kertomuksensa mukaan, että tuskin siitä kovin paljon haittaa on kun kaksi ensimmäistäkään syttynyttä valoa ei matkaa katkaissut. Jonkin matkaa siitä oli moottori leikannut kiinni.
tallennettu
TunturiTT

Viestejä: 8 795



« Vastaus #3 : Tammikuu 14, 2018, 13:49:57 »

Kaksituhattaluvun autot alkavat pakkasella olla melkoisia hedelmäpelejä. Kieltoja ja varoitusvaloja on helposti useampiakin, ilman vaikutusta liikkuvuuteen.
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
motomatti

Viestejä: 8 790


« Vastaus #4 : Tammikuu 14, 2018, 14:09:35 »

Kaksituhattaluvun autot alkavat pakkasella olla melkoisia hedelmäpelejä. Kieltoja ja varoitusvaloja on helposti useampiakin, ilman vaikutusta liikkuvuuteen.

Onneksi on 2010-luvun auto. Siinä ei vilku juuri muu kuin polttoaineen vähästä määrästä kertova valo. Ainakaan toistaiseksi. Yksi valo on kerran syttynyt: ABS: toimimattomuudesta ilmaiseva valo. Silloin oli kyseessä jäätävä sade. Yksi kova jarrutus ja tauko pysäkillä korjasi asian.

Muutenhan siinä paistaa silmään monikin varoitusvalo jotka sammuvat vuoron perään kun lähtee liikkeelle.

Sama juttu California 1400:ssa: paikallaan ollessa ennen ajoon lähtöä on merkkivaloja mittaristossa loistamassa useampi kunnes lähtee liikkeelle. Muutama kymmenen metriä ajoa korjaa tilanteen.

Samat valot jos syttyvät ajon aikana on kyse toimitahäiriöstä ellei jopa viasta. Nykykulkimien varoitusvalot kertovat kahta eri asiaa: valmiudesta ja viasta. Tämä voi olla syy siihen että niihin ei kiinnitetä tarpeeksi huomiota. Olisin aika hämmästynyt jos tietyt varoitusvalot olisivat mustina ennen liikkeelle lähtöä. Näin voi ollakin, joskus, kun merkkivalon polttimo on palanut. Ilman tätä käytäntöä että ennen lähtöä niiden pitää palaa kertoo että varoitusjärjestelmä ja tietyt toiminnot ovat valmiudessa.

tallennettu
TunturiTT

Viestejä: 8 795



« Vastaus #5 : Tammikuu 14, 2018, 14:42:58 »

Vag-konsernin autoissa, joissa on DSG, muuttuvat melkoseksi valomereksi, kun lataus loppuu. Sähkön vajentuminen alkaa näkyä eri järjestelmien tipahtelemisessa pois palveluksesta. Viimeisenä ennen sammumista poistuu vaihteisto ja jää vapaalle.
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
motomatti

Viestejä: 8 790


« Vastaus #6 : Tammikuu 14, 2018, 14:52:08 »

Alkuun oli kyse tankin paneeleista. En ole oikein päässyt selville niiden funktiosta. Eikö polttoainetankin kyljet olisi voineet olla paneelin muotoiset? Mahtuisi enemmän bensiiniä.
Vai onko kyse vain valmistuskustannuksista. Näihin tietäisi vastauksen Miguel Galluzzi. Vaan enpä ole tohtinut kysellä. https://en.wikipedia.org/wiki/Miguel_Angel_Galluzzi

Muitakin erikoisuuksia California 1400-mallisarja sisältää kuten roikkuva moottorin kiinnitys runkoon. Se ei siis ole pulttaamalla rungossa vaan heiluu kannattimien varassa. Kyse ei ole kuitenkaan perinteisestä kumityynykiinnityksestä.

Ajovalon muotoilu poikkeaa yleisestä linjasta. Nyt siihen on jo tottunut.
Takalokasuojan jatkeen muotoilu ei mennyt mulla perille. Tein itse paremman näköisen. Sorry, Miguel.

Myös pyörän sivulinjan katkaiseva pystylinja oudoksutti. Nyt se on vain yksi osa pyörän persoonallisuutta.

Yleinen maalausteema ei ollut mieleeni ja siksi piti käyttää maalarin ammattitaitoa apuna.
1400 Eldorado on silmääni sopiva laite. Mutta vain sellaisenaan. Muotoiluidea kärsii jos siihen laittaa laukkusarjan ja ison tuulisuojan.
tallennettu
TunturiTT

Viestejä: 8 795



« Vastaus #7 : Tammikuu 14, 2018, 15:04:18 »

Muotoilukikka. Mahdolliset eri mallit voivat kantaa erilaista tankki-inserttiä. Kaikella ei aina ole oikeata funktiota.
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
motomatti

Viestejä: 8 790


« Vastaus #8 : Tammikuu 14, 2018, 15:37:47 »

Ihailen joidenkin muotolijoiden työtä siinä mielessä että joka osalla on rakenteellinen funktio tai useita ja silti ulkonäkö on hyvä tai jopa ylivoimainen. Esimerkiksi Erik Buell. https://en.wikipedia.org/wiki/Erik_Buell
Myös suomeksi: https://fi.wikipedia.org/wiki/Buell

Myös Giuseppe Ghezzi osaa tekniikan ohella muotoilun. Aiemman pajan tuotteita: https://en.wikipedia.org/wiki/Ghezzi_%26_Brian
Tuoreempaa tuotantoa: http://www.motorcycledaily.com/2014/05/millepercento-scighera-another-custom-created-by-noted-italian-moto-guzzi-dealer/

Olen kerran tavannut Giuseppen ja juttelimme joistakin hänen ratkaisuistaan moottoripyörissä.
Myöhemmin olen parannellut hänen tuotteitaan.
tallennettu
Urpo ja Turpo

Viestejä: 777



« Vastaus #9 : Tammikuu 14, 2018, 16:23:06 »

Muotoilua ilman funktiota veteraaneja on Honda CBX750 muoviläpysköineen,
jotka kauempaa näyttivät vähän kaaasuttimen kiihdytystorvilta.
https://classic-motorbikes.net/classic-bike-images/honda-classic-motorcycles/honda-cbx750-classic-bikes/
tallennettu
TunturiTT

Viestejä: 8 795



« Vastaus #10 : Tammikuu 14, 2018, 16:42:31 »

Japanilaiset on tuon tarpeettoman muotoilun kyllä osanneet. Tosin, niinhän ne on "imutorvet" Nevadassakin.
Piristävä oli silloin Triumphin ruiskurunkojen muotoilu näyttämään Amaleilta.
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
 
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2008, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!