Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Lokakuu 20, 2017, 08:06:15 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: KERHON PÄÄSIVU: http://www.guzziclub.fi
 
   Etusivu   Ohjeet Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Lehtipuhallin ja sen moottoritekniikka  (Luettu 441 kertaa)
Junkers

Viestejä: 233


« : Lokakuu 12, 2017, 00:09:29 »

Voi mennä vähän foorumin aihealueen ohi. Moderaattorit poistakoot jos niin parhaaksi katsovat.

Syksy on taas ja tonttia pitäisi siivota. Haravointi on tylsää ja käy vanhenevan kropan päälle. Siksipä hommasin tuollaisen lehtipuhaltimen, joidenkin turhakkeeksikin ristimän. Merkki on Stihl ja siinä on minua hämmästyttävä moottorikonstruktio; nelitahtinen moottori, jossa ei ole erikseen moottoriöljyä, voitelu hoituu sillä, että koneessa käytetään 2-T bensiiniä. Halusin hiljaisemman koneen, siksi nelitahtinen. Rohkenin ostaa kun olen nähnyt noita olevan ammattilaisilla käytössä. Kahden vuoden takuu on koneella. Onko kellään näistä tietoa / kokemuksia ? Onkohan tällaista moottorikonstruktiota käytetty muissakin pienkoneissa tai mahdollisesti jopa kaksipyöräisissä ? 
tallennettu
TunturiTT

Viestejä: 8 494



« Vastaus #1 : Lokakuu 12, 2017, 05:37:58 »

Tuosta tekniikasta kyllä. Imukanava kiertää venttiilikopan kautta, joten jos joutuu ropaamaan, niin kopan tiiviste tulee olla ehjä. Ei taida oikein soveltua ajoneuvokäyttöön päästöjensä takia. Lienee päästöt kuitenkin samaa laatua kaksitahtisen kanssa. Hauska paketti kylläkin.
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
Breeze

Viestejä: 684



« Vastaus #2 : Lokakuu 12, 2017, 08:48:44 »

Mikä siitä tekee paremman kuin 2T-moottorista? ? ?
tallennettu

Tämäkin vielä! ! !
Aapo

Viestejä: 409


« Vastaus #3 : Lokakuu 12, 2017, 11:37:52 »

Ilmeisesti pakokaasut puhtaampia kuin kaksitahtisessa.

Normaaliin nelariin verrattuna ei tarvitse öljypumppua ja -säiliötä. Siis kevyempi. Lisäksi sitä voidaan käyttää missä asennossa tahansa.

Imukaasut kiertävät myös kampikammion kautta. Kampikammio toiminee myös jossain määrin huuhtelupumppuna /ahtimena.
tallennettu
Junkers

Viestejä: 233


« Vastaus #4 : Lokakuu 12, 2017, 20:24:17 »

Melutaso on huomattavasti alhaisempi kuin vastaavissa kaksitahtisissa (ainakin jos on uskomista valmistajan ilmoittamiin tietoihin). On naapuriystävällisempi.
tallennettu
TunturiTT

Viestejä: 8 494



« Vastaus #5 : Lokakuu 12, 2017, 21:17:18 »

Se pörähtelee selkeästi alemmilla taajuuksilla. Pikkukierroksilla hauskan kuuloinen.
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
Pekka

Viestejä: 1 570



« Vastaus #6 : Lokakuu 12, 2017, 21:57:01 »

Kaikkee ne keksii...

https://www.youtube.com/watch?v=eWZfRdm9u9c

Videosta voisi päätellä, että venttiilikoneisto ja kampikammio ovat jossain "sivuvirrassa". Varsinainen palotilaan
kulkeva seos  menee sinne kuitenkin suorinta tietä.
Youtube tarjoilee jatkoksi lisää videoita...

Offtopic: Ellwood Hybrid, erilainen toteutus seosvoidellusta 4-tahtimoottorista.

https://thekneeslider.com/ellwood-hybrid-single-cylinder-reed-valve-intercooled-4-stroke-engine/
tallennettu

Edelläkävijä kohtaa aina kaikki vaikeudet, vain jäljittelijät voivat menestyä!
Urpo ja Turpo

Viestejä: 759



« Vastaus #7 : Lokakuu 14, 2017, 21:35:10 »

Urpo sai perinnöksi kaksitahtisen kiinanihme-lehtipuhaltimen. Se käy muuten hyvin, mutta
tehokierroksilla pitää olla ryyppy osittain kiinni, muuten sammuu. Kaasuttimessa on kaksi
ruuvia. Käyttöohjeessa pyydetään ottamaan huoltoon yhteyttä, jos kaasutin tarvitsee säätöä.
Miten noita kahta ruuvia pitäisi säätää?
tallennettu
TunturiTT

Viestejä: 8 494



« Vastaus #8 : Lokakuu 14, 2017, 21:56:15 »

Yleensä niin, että vasen (sylinterin puoleinen) on tarkoitettu alakierroksille aja oikea yläkierroksille. Auki päin kumpaa tahansa, niin saa enemmän soppaa sen alueella. Jos on ne muoviset rajoittimet ruuveissa, niin on joutunut joskus niistäkin viistämään materiaalia, että aukeavat enemmän.
Jos ei tokene ruuveja kääntämällä, voi kalvo olla sen verran venynyt, että sekoaa yläkierroksilla.
Onhan sulla pienkonebensaa tankissa? Yleensä toimii sillä paljon paremmin.
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
Harri Eronen

Viestejä: 264


« Vastaus #9 : Lokakuu 15, 2017, 09:53:20 »

Jos haluaa pitää linjansa , Stiga-merkkinen reppupuhallin on valmistettu Italiassa. On tehoa, 76 cc ehtaa 2-tahti voimaa...
tallennettu
Jukka Laine
Administrator
***
Viestejä: 875


Kotirintamamotoristi


« Vastaus #10 : Lokakuu 15, 2017, 09:59:08 »

Stihlin lehtipuhaltimet ovatten ammattilaisten käytössä laajalti. Ittekkin viimekesänä semmosella useampaan otteeseen töhötin ja toimiihan se.
Henk.koht. olin lehtipuhaltimia vastaan, mutta oikein käytettynä tuo on varsin mainio peli. Keväällä sillä on hyvä herätellä nurmikkoa, kun se pöyhii kasvialustaa samalla kun lehdet ja roskat siirtyvät kohti loppusijoituspaikkaa.
Pienitehoiset puhaltimet aiheuttavat äänisaastetta kun niitä häätyy huuvattaa täpöllä. Kyllä tuo Stihlikin sitä paljon ääntä pitää, että kuulosuojaimet saa olla, mutta ääni on matalataajuisempaa ja korvaystävällisempää.
Asiallinen hankinta.
tallennettu

Jukka Tuusulasta, Breva 850.
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
 
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2008, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!