Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Lokakuu 20, 2017, 07:56:45 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: KERHON PÄÄSIVU: http://www.guzziclub.fi
 
   Etusivu   Ohjeet Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Stonen takahaarukan levittäminen ...  (Luettu 848 kertaa)
margelius

Viestejä: 17


« : Kes?kuu 18, 2017, 00:16:58 »

Onko kukaan koskaan rakentanut esim. Californian takahaarukkaa niin, että sinne saa sopimaan leveämmän takarenkaan?
tallennettu
motomatti

Viestejä: 8 486


« Vastaus #1 : Kes?kuu 18, 2017, 02:08:06 »

Riippuu Californian mallista.

On kahta haarukka- ja siten kahta kardaanityyppiä yleisesti saatavissa. Toinen sallii huomattavasti leveämmän renkaan. Kardaanin niveliä on kahta mallia: lyhyt- ja pitkänivelistä mallia. Pitkänivelinen on leveämmälle renkaalle.

Kuinka leveää takakumia haluaisit käyttää?
Takarengasta levittäessä voi tulla tarpeen muuttaa myös muuta pyörän ajogeometriaa että ajettavuus säilyy hyvänä.

Aluksi voit vertailla Jackal- ja Stonemallien haarukkatyyppejä.
Täältä löydät runsaasti vertailutietoa: http://www.guzzitek.org/gb/accueil_gb.htm
tallennettu
TunturiTT

Viestejä: 8 494



« Vastaus #2 : Kes?kuu 18, 2017, 11:02:42 »

Dynotec esim avaa koko haarukan sisälle, jolloin saa sentin puolelleen lisää tilaa. Jackalin haarukassa kumin kohdalla on jo merkittävä lommo, eli sitä ei juuri pysty enempää lommottamaan, ennen kuin alkaa olla kardaani lähellä.
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
motomatti

Viestejä: 8 486


« Vastaus #3 : Kes?kuu 18, 2017, 12:45:51 »

Stonessahan on tuo pidemmmän nivelen ominaisuus joten siinä on jo alkujaan leveä takakumi.

Kardaanitunnelia olen kuullut joidenkin modifioineen tekemällä siihen loveusta lisää renkaan kohdalle. Mutta silloinkin on mahdollisuus vain parikymmentä milliä leveämmälle renkaalle. Se tuskin riittää jos on näyttävyyttä hakemassa. Ajo-ominaisuudet eivät todennäköisesti parane. Mutta eivät välttämättä huononekaan.

Avokardaaniratkaisulla tilaa syntyisi enemmän mutta se edellyttää perävaihteen pinionakselin laakeroinnin tiivistämistä ulkomaailmaa vastaan kuten esimerkiksi V10-malleissa. Sopivilla osilla ja metallitöillä asiasta kyllä selviää ja 180 mm rengas olisi ehkä mahdollinen. Ainakin 160 leveä.
http://www.motomatti.fi/2012/01/vaseliiniprassi-ja-kardaanin.html

Blogisivuiltani haulla "avokardaani" löytyy useita artikkeleita jotka ainakin sivuavat aihetta.
tallennettu
TunturiTT

Viestejä: 8 494



« Vastaus #4 : Kes?kuu 18, 2017, 13:39:22 »

Kuten siis yllä kirjoitin..
Mutta jos kyseessä on pelkkä ulkonäkö, niin joutuu muutenkin puolaamaan leveämmän vanteen. Samalla puolaa sen offsettiin. Ajettavuuden kannalta tuo 150 on erinomainen. Ja siihen löytyy jokaiselle sopivaa profiilia. Tourinkiin korkeita ja rata-ajoon esim motoissa käytettävää kuten omassa.
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
motomatti

Viestejä: 8 486


« Vastaus #5 : Kes?kuu 18, 2017, 13:47:14 »

Jotain 20 milliä sivuun puolattua vannetta ei vielä kauheasti ajossa huomaa. Myöskään puolauksesta ei tule silloin liian toispuoleista eli kuormituskestävyys ei huonone merkittävästi.

Takahaarukassahan on vasemmalla tilaa kovasti. Toki kardaanin puolelta kannattaa ottaa hyöty ensin ja vasta sitten levittäytyä vasemmalle.

Kunka leveää rengasta olisi tarkoitus alle laittaa?
tallennettu
TunturiTT

Viestejä: 8 494



« Vastaus #6 : Kes?kuu 18, 2017, 14:01:47 »

Ja voihan sen kardaanin puolen vaikka avata kokonaan. Siihen riittää suojaksi vaikka teippi. Dynotecin avattujen haarukoiden pyörissä on kuitenkin yli sataa heppaa, ja kestää.
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
FOT

Viestejä: 469



« Vastaus #7 : Kes?kuu 18, 2017, 15:43:26 »

Näillä toimin LMIV:ssa onnistui pehmeämpien 150:n renkaiden käyttö, koska aikanaan 130:stä ei löytynyt vastaavaa.
Takahaaruka linjataan niin, että kardaani mahtuu vielä vapaasti pyörimään + levikepala perän ja takapyörän väliin - 2/3 spooria kesti kisakäytössä.

Lainaus
Jotain 20 milliä sivuun puolattua vannetta ei vielä kauheasti ajossa huomaa.
Ei myöskään takarenkaan sivuun linjausta Wink

Tonti-runkoisen pyörän takarenkaan leventäminen vaatii vähintään huomattavaa keulan laskua (huom! sisäänjousto), jotta ajo-ominaisuudet säilyvät, kuten motomatti jo kirjoittikin.

Leveämmällä takarenkaalla pyörä muuttuu kankeammaksi kääntää - maantie käyttöön kannattaako?
Optisiin/makuasioihin en ota kantaa.

Takahaarukan modifiointi onkin sitten työläämpi / kalliimpi homma:
http://www.dynotec.de/bilder/2V-2009/DSC00118.JPG


T,
Jukka
tallennettu
FOT

Viestejä: 469



« Vastaus #8 : Kes?kuu 19, 2017, 07:55:51 »

Lainaus
Vs: Stonen takahaarukan levittäminen ...

http://radicalguzzi.com/:lta löytyy valmiina:



http://radicalguzzi.com/radical_guzzis_flacheisen:ssa toisenlainen toteutus, joka sopinee Stoneen paremmin - valitettava kuvien rajaus...


T,
Jukka
tallennettu
TunturiTT

Viestejä: 8 494



« Vastaus #9 : Kes?kuu 19, 2017, 08:47:47 »

sLinkin pyörässä vanne on ainakin 20mm pois keskilinjalta. Ei ehkä kaikkia haittaa ajaessa, mutta minua haittaisi jo tieto tuosta. Saati sitten toispuoleinen ulkonäkö.
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
motomatti

Viestejä: 8 486


« Vastaus #10 : Kes?kuu 19, 2017, 10:46:42 »

sLinkin pyörässä vanne on ainakin 20mm pois keskilinjalta. Ei ehkä kaikkia haittaa ajaessa, mutta minua haittaisi jo tieto tuosta. Saati sitten toispuoleinen ulkonäkö.

Sen toispuoleisuuden huomaa omistajan lisäksi, ehkä, vain asiaa tunteva henkilö eli toinen guzzisti. Normivilkaisulla tuskin oudompi tajuaa mitään erikoista vaikka ehkä kiinnittää huomiota renkaan leveyteen.

Olet oikeassa: tieto luo tuskaa.
tallennettu
TunturiTT

Viestejä: 8 494



« Vastaus #11 : Kes?kuu 19, 2017, 10:48:58 »

Kuluuhan siinä jo rengaskin toispuoleisesti..
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
motomatti

Viestejä: 8 486


« Vastaus #12 : Kes?kuu 19, 2017, 11:00:53 »

Kuluuhan siinä jo rengaskin toispuoleisesti..

Teknisesti ajatellen voi jotain tuntua ohjauksessa koska pelkän pyörän painopiste ei ei juuri siirry jos takapyörää siirretään vasemmalle. Mutta kuljettaja kompensoi tämän melko täydelleen. Tuskin tarvitsee siirtää kuljettajan anuksen kohtaa kun hieman vasemmalle niin kokonaistasapaino on jälleen saavutettu.

Muuten olen samaa mieltä: symmetria on parasta.

Centauron ja Daytonan kannalta symmetriaa ei kuitenkaan pidä hakea sillä molemmissa on moottori rungossa melko runsaasti oikealla. Sitä ei tosin silmällä huomaa kovinkaan helposti mutta kun katteet ja tankki on pois niin.....
tallennettu
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
 
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2008, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!