Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Joulukuu 12, 2017, 10:36:16 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: KERHON PÄÄSIVU: http://www.guzziclub.fi
 
   Etusivu   Ohjeet Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Aprilia (RSV Mille)  (Luettu 1062 kertaa)
Camn

Viestejä: 2 228



« : Huhtikuu 10, 2017, 21:36:08 »

http://www.omnimoto.it/magazine/21221/aprilia-rsv-1000-storia-modello

Edellisen linkin takana on tuoretta tarinaa Aprilia RSV Mille historiasta.
Joitain täydennyksiä lisäsin väliin, lähteenä lähinnä AF1 foorumi (linkit alhaalla).

Aprilia RSV Mille lopetti Guzzin pitkän sporttiperinteen (oma mielipide):"Aprilia tuli 4/2000 Guzzin omistajaksi ja VA-10 Corsa projekti lopetettiin, koska RSV Mille oli jo tuotannossa." http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=5370.0

Aprilia (2001): "The frame of Aprilia RSV Mille is defined as a “masterpiece of motorcycle engineering”. Made from a double aluminium and silicon alloy beam, confirmed as having the highest degree of torsional strength for a production motorbike."


Omnimoto - Klassikkopyörät - Aprilia RSV 1000
"
Mallisarja oli Aprilian debyytti supersporteissa. Runko ja moottori huippuluokkaa, ulkonäkö markkinoille tullessaan ehkä genrensä kaunein.
1993 Noalessa päätettiin, että oli aika tulla mukaan tehokkaiden supersporttien segmenttiin.  Siihen aikaan Ivano Beggion johtama Aprilia oli saanut mainetta taidoistaan rakentaa 125 ccm moottoripyöriä, joilla ei ollut hävettävää GP pyörien joukossa. Oli alettu jo lähestyä 125 ja 250 ccm malleilla maailman valtaistuinta ja kilpaosasto oli juuri tulossa radoille 500 ccm luokkaan vallankumouksellisella RSV 400 twin -mallillaan.  Näissä eri projektien ja innovaatioiden pyörteissä oli vielä yksi aukko täytettävänä, hyppy suurempiin luokkiin.  RS 250 pyörästä oli tulossa maantiemalli; jotta paletti saataisiin täyteen, Beggio halusi sporttisen 1000 ccm mallin.  Aprilian piti olla johtava, ei ainoastaan pienien 2T koneiden kohdalla, vaan myös 4T sporttien kovassa sarjassa, jota japanilaiset merkit hallitsivat.

Ensimmäiset piirustukset olivat valmiina vuoden 1993 lopulla.  Jo RS250 mallin linjojen isä oli ollut Giuseppe Riccuti.  Hän toi uuden RSV:n runkoon suihkuhävittäjän (Sukhoi) tyyliä.  Moottorin kohdalla valinta osui kaksisylinteriseen: halvempi voimanlähde 4 -sylinteriseen verrattuna ja suurempi muunneltavuus. Ensimmäinen prototyyppi, jota kehitettiin yhdessä Rotax:in (http://www.rotaxdisk.com/rotax-motorcycle-engines.html) kanssa oli 60 asteen poikittainen V -moottori, jossa oli tasapainotusakselit ja 900 kuutiota.  Astekulma valittiin siksi, että moottori eroaisi Ducatin twinistä ja siksi, että ajo-ominaisuudet olisivat dynaamiset.  Moottorin akseliteho oli n.128 hv, mikä oli parhaiden kilpailijoiden tasolla. Virallinen debyytti tapahtui 1998, kolme vuotta alkuperäistä aikataulua myöhemmin.  Viive maksoi Aprilialle sen, että ”RSV Mille” oli pyörä josta sanottiin: ”nähty jo”, koska nykyaikaisemmat hahmotelmat kuten MV Agusta F4 ja R1 oli jo esitelty.  Tästä huolimatta uutta Apriliaa arvostettiin sen kilpailijoihin nähden lyömättömien ajo-ominaisuuksien ansiosta.

Ensimmäinen versio ("ME") pysyi sellaisenaan markkinoilla vuoteen 2000, jonka jälkeen mallia päätettiin muotoilla enemmän virtaviivaiseksi (moottori päivitettiin 130 hv versioon mm. nostamalla imuventtiilien kokoa 2 mm ja avautumista 0,8 mm). Mukana oli myös versio ”R”, jossa oli Öhlins -jousitus ja hiilikuituosia. Samana aikakautena tehtiin 150 kpl erikoissarja ”SP” (täysin säädettävä runko, Cosworthin viimeistelemä moottori, teho 145 hv - sen ajan V2 twin ennätys), joka oli ajateltu SBK -kilpapyörän aihioiksi - nykyisin himoittu erikoismalli. Vuonna 2001 ("RP") olivat ensimmäiset aerodynaamiset muutokset mukana (kompaktimpi kate, huippunopeus kasvoi 10 km/h) ja runkoakin muutettiin hieman (moottorin ja swingin korkeus rungossa, ohjauskulma).  2002 markkinoilla kävi myös versio ”RSV Mille Haga”, 200 kpl sarja R -mallista, replica japanilaisen SBK -kuljettajan pyörästä.  Mallissa (nykyisin yksi halutuimmista katumalleista) oli Akrapovic:in ”Titanium 2in2” pakoputkisto ja Hagan nimikirjoituksella varustettu yläkolmio.

Kun mallisarjaa oltiin uudistamassa täydellisesti, tehtiin 461 kpl sarja "hybridi" -mallia RSV 1000 R Edwards (2003).  Ne edustivat sellaista varustusta Aprilialla, mitä yksikään Mille ei ollut vielä saanut siihen mennessä osakseen ja jäivät (tehdasvarustein) kaikkien aikojen tehokkaimmiksi Aprilia RSV -katumalleiksi.  Moottori (”RR”), vaihteisto (”NG”) ja etujarrut (radiaali) otettiin tulevasta mallisarjasta, mutta runko, sylinterinkannet, vauhtipyörä, johtosarjat ja mittaristo (ei can väylää), suuttimet ja moottorinohjaus olivat vielä edellisestä mallisarjasta.  Teippauksissa jäljiteltiin Colin Edwadsin ajamaa Aprilia RS3 Cube Moto GP -pyörää. Pakoputkisto oli 2in2 Akraporvic, ram-air imukanavat ja läppärungot aikaisempaa suuremmat, sininen yläkolmio kevennetty.  Akselitehoksi ilmoitettiin 147 hv, painoksi 152 kg ja huippunopeudeksi 290 km/h.

Läpimurto tapahtui 2004, kun mallisarja uudistettiin täysin ("RR").  Se oli nyt nykyaikaisempi (pienempi kooltaan), moottori ja vaihteisto päivitettiin. Moottoria (ns. "magnesium") oli paranneltu paljon ja se sijaitsi rungossa nyt takaa katsottuna keskilinjalla, kun se oli aikaisemmassa mallisarjassa hieman siitä vasemmalle (tasapainottamaan oikean puolen äänenvaimentajan painoa), hengitystä parannettiin.  Mukana oli nyt ajanmukaisesti CAN -väylä, stepper motor (tyhjäkäynti) ja tiukentuneet pakokaasunormit. Suuttimet ja ecu:n valmistaja vaihtui. Runko ja katteiden muotoilu täysin uusi. Ajo-ominaisuudet olivat edelleen paremmat kuin monilla sen ajan kilpailijoilla.  Perusmallin nimitys oli nyt ”RSV Mille R” (aikaisemmin RSV Mille), paremmin varustetun mallin nimessä kulki osio ”Factory” (aikaisemmin RSV Mille R).  Akselitehoa luvattiin nyt moottorista 143 hv ("kastroitu jo tehtaalla", sanovat virittäjät). 2004 tehtiin myös 200 numeroidun kappaleen sarja RSV 1000 R Nera, jossa panostettiin huippulaatuisiin osiin (hiilikuitu, titanium). Mallisarja "RR" oli Aprilia RSV:n joutsenlaulu, viiden vuoden jälkeen (2008) siirryttiin malliin RSV4.  RSV Mille onnistui jättämään unohtumattoman jäljen moniin sydämiin.  Se menestyi hyvin myös SBK kilpatantereilla kuljettajinaan Noriyki Haga ja Troy Corser.  Aprilian SBK -kilpaosaston lopettaminen vei tältä twin -moottorilta mahdollisuuden voittaa superbike maailmanmestaruus.  Tavoite tuli ohjelmaan myöhemmin Max Biaggin ja sittemmin 4 -sylinterisen V -moottorin, RSV4 R:n mukana.

Ivano Beggio kertoo RSV Millestä: ”Muistan että se oli projekti, joka sähköisti koko tehtaan.  Oltiin tulossa supersporttien markkinoille, moottoripyörien kovimpaan luokkaan.  Jokainen osasto oli innokas panemaan parhaan osaamisensa likoon. Missään ei säästetty, investoitiin ominaisuuksiin, luotettavuuteen ja turvallisuuteen. Giuseppe Ricciutin suunnittelema RSV sai heti tilauksia ympäri maailman ja pääsi muutamassa vuodessa legendaarisen twinin, pitkään perinteeseen perustuvan Ducatin tasolle.  Saksassa RSV sai heti vuoden parhaan moottoripyörän tittelin. Mallin kehitys vuosien varrella oli erinomaista ja se pysyi mielestäni pitkään markkinoiden tasapainoisimpana supersporttina huippuluokan runkonsa ansiosta.”
"
1998-2003 ensimmäinen RSV sukupolvi (”Gen I”): RSV Mille + RSV Mille R (1998-00:Type ME, 2001-03:Type RP)
http://www.apriliaforum.com/forums/forumdisplay.php?12-RSV1000-Mille-Mille-R-and-Mille-SP-(1998-2003)

2004-2009 toinen RSV sukupolvi (”Gen II”): RSV Mille R + RSV Mille R Factory (2004-08:Type RR)

http://www.apriliaforum.com/forums/forumdisplay.php?72-RSVR-and-RSVR-Factory-(2004-2009)

(Kuriositeettina voitaneen mainita, että aina silloin tällöin myynti-ilmoituksissa esiintyvää mallia "Troy Corser Edition" ei ollut koskaan tehtaan ohjelmistossa - sama ilmiö kuin sanat "Rosso Corsa" punaisten Guzzien ilmoituksissa...)

http://www.visordown.com/features/road-tests/used/king-of-the-twins-aprilia-rsv-mille


https://en.wikipedia.org/wiki/Aprilia_RSV_Mille



* RSV_Mille.jpg (67.92 kilotavua, 620x350 - tarkasteltu 87 kertaa.)

* RSV_Edwards.jpg (139.43 kilotavua, 1946x1361 - tarkasteltu 91 kertaa.)

* RSV_Mille_R_Factory.jpg (67.65 kilotavua, 745x528 - tarkasteltu 95 kertaa.)
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 07, 2017, 22:13:35 kirjoittanut Camn » tallennettu

V11 - it defines you.
GuzGuz

Viestejä: 1 287



« Vastaus #1 : Huhtikuu 10, 2017, 22:31:02 »

Upeasti Aprilia "heitti kehiin" nopeasti ihan parasta ratapyörää kun leikkiin lähtivät.
Eikös monissa testeissä ns katuversioidenkin osalta vaikka tehoja olisi ollut vähemmänkin, niin kierrosajoissa sai muut kyytiä.
Camn laittaa hyvää historiikkiä ratapuolelta.
tallennettu
Camn

Viestejä: 2 228



« Vastaus #2 : Kes?kuu 20, 2017, 23:00:06 »

Tuommoisia moottorijuttuja RSV:ssä:

60 asteen poikittainen V-Twin, neljä venttiiliä ja kaksi tulppaa per sylinteri, DOHC, ram-air ilmanotto. Kaksi tasapainotusakselia, toinen kannessa, toinen alhaalla, kuivasumppuvoitelu.

Kytkimen luisto:
Kun kaasuläpät ovat kiinni, alipainetta läppien ja imukurkkujen väliltä johdetaan kalvolle, joka liikkuu. Kalvon liike johdetaan kytkimelle: kytkin luistaa. Pienillä kaasunavauskulmilla toiminto vain keventää kytkinkahvaa. Kun kaasuläppiä avataan ajoasentoon, alipaineyhteys kytkimen kalvolle sulkeutuu ja yhteys ulkoilmaan puolestaan avautuu: kalvo liikkuu perusasentoonsa - kytkin pitää täydellä tehollaan.


* RSV_Rotax.jpg (273.26 kilotavua, 2005x1438 - tarkasteltu 95 kertaa.)
tallennettu

V11 - it defines you.
Camn

Viestejä: 2 228



« Vastaus #3 : Lokakuu 16, 2017, 23:29:46 »

https://www.linkedin.com/pulse/analysis-piaggio-killing-aprilia-micheal-uhlarik/

 Huh?
tallennettu

V11 - it defines you.
motomatti

Viestejä: 8 638


« Vastaus #4 : Lokakuu 17, 2017, 11:43:27 »

Luin koko jutun ja vaikutti hyvin perustellulta. Kiinnostusta ei varsinaisesti kyseiseen merkkiin ole ollut. Usealla kaverilla ollut mutta heilläkin vain siksi, aikoinaan, että tuloksia tuli kilparadalla ja kun ei enää tullut niin merkki vaihtui "uuden mestarien merkin" nimiin. Asia jota en itse ymmärrä mutta lienee joillekin tärkeää että lukee samat tekstit katteissa kuin voitokkaassa kilpurissakin jossa ei liene montaakaan samaa osaa. En jää erityisesti kaipaamaan mutta on toki surkeaa että jälleen hyvä brändi pilataan ja kadotetaan. Itse jään kaipaamaan Laverdaa (Yksi Piaggion "hukkaamista" brändeistä) vaikka toistaiseksi sellaista ei itselläni olekaan ollut.
tallennettu
Camn

Viestejä: 2 228



« Vastaus #5 : Lokakuu 17, 2017, 12:15:08 »

Lainaus
Itse jään kaipaamaan Laverdaa
Kas kun ei kirjoittaja Laverdaa maininnut... Yllättävä ja ehkä tahallaan poleeminen teksti, siksi ehkä että kiirisi Piaggiolle asti. Ymmärsin sen niin että "ammattijohtajat ajattelevat vaan omaa uraansa ja osakkeen arvoa ja vähät välittävät perinteisistä sydänverellä aikanaan merkittäviksi kasvatetuista italialaisista merkeistä". Tässä touhussa sitten pilataan merkki, lyödään vaan logoja muualla tehtyihin pyöriin, joilla ei ole mitään tekemistä merkin oman tekniikan kanssa (esim. Gilera). Sitten kun pelkkä tankin tarra ei enää myy, lopetetaan toiminta. Kun skodet käyvät kaupaksi Intiassa ja Aasiassa, osakkeen arvo pysyy / samalla perinteiset merkit hiipuvat pois.

Aprilian kyyti on niin persoonallista että oksat pois, V-twin jylisee hienosti... Silti kysynnän "bulkki" markkinoilla kohdistuu ihan muualle, kuin ratakanuunoihin (RSV4 - jota kirjoittaja piti jo vanhentuneena) ja niistä kesytettyihin nakuihin (Tuono). Silti laitetaan rahaa kilpailutoimintaan. Näiden värittyneiden "silmälasien" takaa katsottuna (Guzzi, Aprilia) ihmetyttää, miten vähän Aprilia -merkkisiä pyöriä vastaan tulee Suomessa ja ulkomailla. Syyskussa kun bongasin Aprilian tehtaat, molemmilla oli melko hiljaista (Noale, Scorze) eikä minkäänlaista aktiivista kosketuspintaa loppukäyttäjään. Italialaista brändiylpeyttä näkyi kyllä positiivisella tavalla katukuvassa, työntekijät kulkivat näkyvät Aprilia -vaatteet päällä lähiliikenteessä, kuten Ducatin tehtaan ympäristössä myös näkee.

Aprilian muinainen suuruus juuri ennen Piaggio -aikaa oli yllätys ja sitä ilmeisen yleistä seikkaa en tiennyt että BMW:n Rotax -moottorilla varustetut "kevytendurot" (tai mitä hyö lievätkään) olivat Aprilian käsialaa.

Lainaus
kysynnän "bulkki" markkinoilla kohdistuu ihan muualle
Ja tässä on nyt Guzzin paikka. Customit myyvät omassa segmentissään sen minkä myyvät, uusi "Stelvio" tulee 2018 ja Ducatin menestyksekkään uuden Super Sportin kilpailijaksi tarvitaan se uusi LeMans... Kysehän ei ole suinkaan ratapyörästä tai supersportista - vaan mukavasta urheilullisesta matka- ja yleispyörästä. Kuten aikaisemminkin olen arvellut, V11 LeMans mallin jatkumo: V11 LeMans = "sivistynyt" Guzziksi => tästä nykypäivän versio, niin ollaan Ducatin Super Sportissa, Guzziversiona.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 07, 2017, 22:16:16 kirjoittanut Camn » tallennettu

V11 - it defines you.
TunturiTT

Viestejä: 8 642



« Vastaus #6 : Lokakuu 17, 2017, 12:24:09 »

Olivat jopa samalla koneella kuin Aprilian omassa Pegasossa, mutta eri sylinterinkannella. Apriliassa Rotaxin koneessa on viisi venttiiliä ja BMW:llä neljä.
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
Camn

Viestejä: 2 228



« Vastaus #7 : Marraskuu 07, 2017, 22:18:56 »

Micah Shoemaker, AF1 Racing, Austin, TX:

"
There really are a lot of Chinese parts ON ALL MODERN BIKES, trust me this is far from an Aprilia-Only situation. Brake rotors are now $5 items at the OEM level, even the lowest tiers of Brembo genuine are not made at some foundry in the EU by little old men speaking with Italian accents and sipping vino. BMW, Honda, Ducati, HD, Aprilia, Guzzi, Suzuki, Kawasaki, Yamaha et-al use parts from the lowest bidder. KTM is making it's entire 390 series and more in India, and for good reason, labor cost is low, material cost is low and quality is actually on a radical upswing. This is not the issue killing or injuring the motorcycle industry, it is the abject inability to attract and retain new riders and old customers as well. I know that even for myself there are like only 2-3 NEW bikes I have any interest in at all for spending my own money. Sadly a little over half that list is made by that little but rabidly growing Austrian company.

Aprilia is not really innovating right now. In the parlance of the tech industry here in little Silicone Valley they have failed to capitalize on their ability to "scale". There is absolutely no reason why Aprilia does not offer a 250-ish cc single, a 500-ish cc twin and the 1000-1100cc V4 motors. If they did they could scale, they could pour R&D money into developing a single cylinder that can be a twin or a four as well, the electronic costs would go down, chassis could be derivative etc. I know I am getting older but I am not the only one missing the simplicity, reliability and end user serviceability of older designs of bikes...I also know what is "best" for me is likely not a 200bhp fire breathing monster of a bike but perhaps a 50-100bhp machine based on that premium bike that weighs a hell of a lot less and requires less of me in terms of up front financial cost and longer term maintenance. Would I be interested in a 45-50 bhp 250cc single, or 100 bhp parallel twin putting down a legit 90bhp, and weighing under say 330lbs...hell yes. A buddy of mine once said in very wise words that the core competency of Aprilia was small displacement, light weight bikes with insane handling, he was quite right.

The global dealer network is a borderline disaster and that is likely a top-down organizational issue as stated in the article this thread is based on. When Beggio was in charge he did something amazing in the modern context, he went against every hard and fast rule, he built the most reliable italian motorcycles ever made, even if it required an Austrian engine, or a Japanese one for the scooters (Minarelli was the engine builder, basically Yamaha Italy). He had vision, Aprilia was looking way down the road at how to keep two stroke motors viable (contrary to popular opinion nobody cares if it is 2T or 4T as long as emissions targets are reached), he was absolutely killing the learner bike market with the AF1, RS50/RS125 and later the RS250. Beggio was the Godfather of all that is good and loved in Aprilia-land, even now his DNA is present in the V4 motors he hoped to one day build from the initial R&D he had already done, the Twins currently in production and more. He made some bad decisions, those led to his loss of the brand.

Motorcycling in general is in decline at least here in the USA. It is going to take a very seismic shift in the market, perhaps driven by another recession or another boom to get new riders on bikes. Riding is supposed to be fun, social at some level and competitive at another but it has to start out being fun. I live in the sticks (out in the countryside, no where near town) and I see what a kids first ride is near me, I have not seen a 50cc motorcycle, even a dirtbike in the pastures near me ever, however 50cc Chinese quads are out all over the place with kids on them. If yet another generation is introduced to four wheels instead of two, they may not ever take to the magic that is machines that lean the correct direction whilst turning.

Aprilia indeed has no control over their own destiny at this time, they are just a cog in the machinery of Piaggio. Wish listing aside, at least "scaling" has economic potential, to use another tech industry darling economies of scale.
"
tallennettu

V11 - it defines you.
Camn

Viestejä: 2 228



« Vastaus #8 : Marraskuu 20, 2017, 22:08:24 »

Gentlemen Sports motorcycle: Moto Guzzi V11 LeMans Rosso Corsa / A really involving riding experience: Aprilia RSV Mille R Factory. [2004]

https://www.youtube.com/watch?v=Pe217kwQYzQ


Italian Vtwin Superbikes: fantastic Italian offerings. The Guzzi is nothing like a modern superbike…it looks bloody great…something different. The Aprilia looks special, goes special. Comfortable, easy going, a beautiful bike to ride…brilliant superbike.


* Mille_R.jpg (182.49 kilotavua, 1024x768 - tarkasteltu 11 kertaa.)
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 29, 2017, 20:34:24 kirjoittanut Camn » tallennettu

V11 - it defines you.
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
 
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2008, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!