Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Toukokuu 28, 2018, 04:33:41 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: KERHON PÄÄSIVU: http://www.guzziclub.fi
 
   Etusivu   Ohjeet Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: 1 ... 9 10 [11] 12
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: LeMans mkII kokemuksia/kysymyksiä  (Luettu 16082 kertaa)
Samppa

Viestejä: 81


« Vastaus #150 : Toukokuu 16, 2018, 07:34:12 »

Toissa kesän toimivaksi havaittuun keulaan on erona eri merkkiset ja kokoiset renkaat (oli Battlax BT45, nyt Michelin pilot activ), progressiiviset jouset (Wirth), kelluvat jarrulevyt sekä uusitut pyöränlaakerit. Rengasasia olisi helppokokeilla jollain muulla, mutta kun niissä on vielä pintaa reilusti niin ei raaski...Takahaarukka tulikin irroiteltua ja laakeri vaihdettua.
Rengaskoot vaihdoin kapeampiin koska halusin pyörän herkemmäksi, ja tosiaan selvästi herkempi siitä tulikin!

Startin maadoituksessa saattaa olla korjaamista, se vaati toimenpiteitä toissa vuonnakin. Akussa on kyllä riittävästi virtaa jännitemittarin mukaan.

Kaasarithan kävivät täysin auki, ultralla pesu olisi ollut hyvä mutta ei ollut juuri siihen saumaan saatavilla.
tallennettu
motomatti

Viestejä: 9 405


« Vastaus #151 : Toukokuu 16, 2018, 09:40:35 »

Yleensä se on startin solenoidi joka sanoo "naks-naks".
Solenoidi siis saa herätevirran ja vetää mutta ei kytke käynnistysvirtaa.

Asiaan on muutama syy: alhainen akkujännite, solenoidin sydämen tahmaantuminen (likaantuminen), bendix-laiteen tahmaantuminen (solenoidi ei jaksa vetää sitä starttiasentoon), tai, tyypillisimpänä: solenoidin kärkien palaminen.

Kärkien palamiseen on syynsä: alhainen akkujännite, tahmaantuminen em. kohdissa tai pelkästään ikääntyminen. Tässä jutussa hyvä kuva tyypillisestä solenoidin kärkien palamisesta: http://www.motomatti.fi/2016/01/bosch-kaynnistinmoottorin-kunnostusta.html
Muuten jutun startti on saanut hyvin poikkeavaa kohtelua.

Valeon solenoidia ei ole tarkoitettu purettavaksi vaan siihen vaihdetaan uusi kun vanha on uupunut.
Tosin tein itselleni Valeon solenoidin purku- ja kokoonpanotyövälineen ja olen kunnostanut muutamia omaan käyttöön. Solenoidi on koottu prässäämällä. Rakenne kestää yhden purku/kokoonpanokerran.

Starttimoottoria ei varsinaisesti tarvitse maadoittaa: se maadoittuu kun sen kiinnittää kahdella M8-pultilla moottorin ja vaihteiston koteloihin. Sitä vastoin akun miinusnavalta lähtevä johto on hyvä tarkistaa molemmista päistään että sen maadoitus on hyvä eikä, esimerkiksi, hapettumia tai muuta ruostetta ole lainkaan.
tallennettu
TunturiTT

Viestejä: 9 403



« Vastaus #152 : Toukokuu 16, 2018, 10:19:15 »

Tuo heikko maadoitus on kyllä monesti ongelmana muussakin viassa. Yleensä kyllä juuri startti sen ekana huomaa.
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
motomatti

Viestejä: 9 405


« Vastaus #153 : Toukokuu 16, 2018, 11:07:01 »

Tuo heikko maadoitus on kyllä monesti ongelmana muussakin viassa. Yleensä kyllä juuri startti sen ekana huomaa.
Ainoastaan mainitsin sen että startin välittömällä maadoituksesta sinällään ei ole huolta. Käynnistimoottori, kuten TTT, asian ilmaisi, on hyvä "mittari" siihen että onko virtapiiri kunnossa ja onko sähkövirtaa ylipäätään saatavissa.
Ongelma on vain se että ei voi aina tietää onko vika startissa, akussa vain muualla virtapiirissä. Siksi koko virtapiirin läpikäynti on tarpeen. Startin suhteen se on helppo: on vain kaksi erillistä virtapiiriä eli se joka kulkee starttinapin kautta ja erillinen virtapiiri joka toimittaa startille akulta suuren käynnistysvirran.

Jos käynnistysnappia painaessa kuuluu kilaus alhaalta vasemmalta voi todeta että nappi toimii.
Sen toimittama sähkö menee startin solenoidin (periaatteessa iso kytkentärele) vetokäämille joka saa käämin sisällä olevan rautasydämen liikkeeseen. Rautasydämen päässä on kytkentäkärjet ja solenoidin kannessa on niiden vastakappaleet. Tarvitaan siis molempien kärkien yhtäaikainen kytkentä että akulta paksua kaapelia myöden solenoidille tuleva virta kulkee kärkien kautta starttimoottorin hiiliharjoille jotka siirtävät virran startin ankkurin päässä olevalle kommutaattorille ja virtapiiri sulkeutuu aiheuttaen vääntömomentin ankkuriin. Voima välitetään bendix-laitteen kautta moottorin käynnistinkehälle. Systeemi on siis hyvin yksinkertainen. Varsinkin kestomagneettimoottorissa kuten Valeo.

Akku maadoittuu maajohdolla runkoon, runko moottoriin ja vaihteistoon ja startti edellämainittuihin ilman yhtäkään johtoa.

Siitä syystä jääkin helposti huomoimatta "se toinen puoli" sähkön toimittamisesta laitteille.
+ navasta lähteneitä johtoja tarkastellaan erittäinkin tarkasti mutta maadoituspuoli saattaa herkästi unohtua.

Maadoitusvika voi tehdä omituisia ilmiöitä sillä sähköllä on halua kuitenkin kulkea ja se voi karata väärille teille aiheuttaen omituisia vikoja tai tuhoa jos virtapiirit eivät ole kunnossa.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 16, 2018, 13:04:36 kirjoittanut motomatti » tallennettu
Samppa

Viestejä: 81


« Vastaus #154 : Toukokuu 16, 2018, 22:05:57 »

Pari vuotta sitten ihmettelin heikkoa starttaamista. Välillä ei jaksanut mennä edes puristuksen yli.
Ongelma olikin liian hyvin maalatuissa startin osissa, kas oli maalattu maadoitustiet "umpeen". Maadoitusreitti meni sitten takalaakerin ja startin akselin kautta vauhtipyörälle ja sieltä kampiakselille...Hokasin asian kun alkoi maalit kuplimaan startin takalaakerista  Grin
Nyt kylmänä taas starttasi hyvin, vaihdoin kuitenkin Aviamon tilalle. Ei se ole monenkaan minuutin homma. Eipä ole ennen startatessa noin iloisesti kone pyörinytkään, extrana painoa lähti yli kaksi kiloa!
tallennettu
TunturiTT

Viestejä: 9 403



« Vastaus #155 : Toukokuu 16, 2018, 22:23:01 »

Sehän oli sitten selvä vika! Oliko kyseessä siis se startti, joka oli saanut virtaa väärästä päästä? Voi nimittäin olla, että laakeri on saanut kipeää.
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
motomatti

Viestejä: 9 405


« Vastaus #156 : Toukokuu 17, 2018, 00:32:27 »

Sehän oli sitten selvä vika! Oliko kyseessä siis se startti, joka oli saanut virtaa väärästä päästä? Voi nimittäin olla, että laakeri on saanut kipeää.
Vahvasti epäilen että edellisestä käynnistimestä saa hyvän laitteen kunhan hieman remontoi.
tallennettu
GuzGuz

Viestejä: 1 370



« Vastaus #157 : Toukokuu 17, 2018, 15:12:34 »

Erikoinen, luulisi että maattaa pulteilla.
Mutta nähtävästi noinkin voi käydä.
tallennettu
TunturiTT

Viestejä: 9 403



« Vastaus #158 : Toukokuu 17, 2018, 15:12:48 »

Niinpä niin. Mahdollisesti siis laakerit hitsanneet kiinni ja sopivalla kohdalla startin sisäinen kitka ja mahdollinen roottori-kenttä-kosketus estää käynnistymisen.
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
Samppa

Viestejä: 81


« Vastaus #159 : Toukokuu 21, 2018, 09:00:53 »

Eilen vajaat 200km lenkki Korkeakoski-Vilppulankoski-Kituskosket-Killinkoski ja siitä 68-ja 66-teitä pitkin alaspäin. Yksi Guzzi tuli vastaan Vilppulan jälkeen  Smiley
Pyörä toimi moitteetta, Aviamon startti pelaa hyvin ja kaasareiden toinen säätökierros auttoi!

Huomasin, että 5-vaihde tässäkin ulisee hieman. Mutkateillä ajelenkin kolmosella ja nelosella, vitonen vasta satasen teillä sisään. Kyllä urheilu-Guzzissa saa kierroksia pitää Grin
Muutoin vaihteisto vaihtaa nyt hyvin ylös- ja alaspäin. Ehkä olen oppinut käyttämään sitä  Tongue
tallennettu
motomatti

Viestejä: 9 405


« Vastaus #160 : Toukokuu 21, 2018, 10:22:08 »

Liki kaikki vaihteistot, jopa nykyinen 1400:nkin, ulisee joka vaihteella jos ajaa liian pienillä kierroksilla ko. vaihteella.
Jos, sen sijaan, jokin vaihde ulisee kaikilla kierroksilla on siellä alkavaa kulumaa. Tyypilliset kuluvat vaihteet ovat kakkonen ja suurin vaihde, tässä tapauksessa viitonen.

Jos haluaa hillitä melua että kulumista niin suosittelen metallin lisäaineen käyttöä vaihteistossa, Esimerkiksi RVS.
Aineen vaikutus tulee hitaasti esiin. Pahassa hammaspyöräviassa kesti 2000 km ennen kuin melu loppui. Käsittely tehtiin sillä kertaa vain siksi että saatiin osat kestämään ajokauden loppuun ja paloautomainen uikutus hiljaisemmaksi. Ja kestiväthän ne. Hiljaisempina.

Parempi on tehdä ennakoiva käsittely niin vika ei edes ala syntymään.
tallennettu
Kurtsi

Viestejä: 108


« Vastaus #161 : Toukokuu 21, 2018, 12:30:29 »

Monta kymmentä tuhatta ulisi vitonen kunnes tuli muuta syytä aukaista laatikko. Siihen nähden miten rupiset hampaat oli, olisi voinut huutaa enemmänkin. Kun Matti tuota RVS:ää joka välissä mainostaa, saatan jossain välissä kokeillakin, vaikka en ihmeisiin uskokaan.
tallennettu
motomatti

Viestejä: 9 405


« Vastaus #162 : Toukokuu 21, 2018, 13:15:12 »

Ei RVS mitään korjaa mutta poistaa kitkaa sieltä missä sitä ylettömästi on tekemällä kosketuspinnat hieman liukkaammiksi. Siksi katoaa melu ja vastus pienenee. Tai siis vastuksen pienenemisen vuoksi ei ole niin paljon meluakaan. Edellyttää tietysti että kyseistä kohdetta kuormitetaan. Kuormittamattomassa paikassa ei tapahdu mitään. Jos sellaista vaikutusta hakee on turvauduttava öljyn lisäaineisiin. Ne ovat passiivisia suoja-aineita kun taas RVS on täysin passiivinen öljyn joukossa mutta muuttuu aktiiviseksi kun on jokin kuumeneva kohta johon tarttua.
tallennettu
TunturiTT

Viestejä: 9 403



« Vastaus #163 : Toukokuu 21, 2018, 13:33:11 »

Ja ehjää se ei paranna. Toiset sanovat, että paranee kulutukset jne, toiset eivät saa mitattua eroa..
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
Kurtsi

Viestejä: 108


« Vastaus #164 : Toukokuu 21, 2018, 13:42:18 »

RVS:n sivuilla mennään Matin "lupauksia" pidemmälle. "RVS-käsittelyllä on kaksoisvaikutus: osittain siinä kunnostetaan kuluneita osia ja osittain parannetaan kitkalle alttiina olevia pintoja".

Jos ei toimi, syykin löytyy RVS:n sivuilta; ei ole puhdistettu kunnolla. "Jos öljyyn on lisätty aktiivisia teflon-, molybdeeni- tai muita suojakalvoa vahvistavia tai muodostavia lisäaineita, laite on puhdistettava kunnolla ennen käsittelyä. Puhdista vaihteisto / taka-akseli".
tallennettu
Sivuja: 1 ... 9 10 [11] 12
  Tulostusversio  
 
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2008, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!