Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Lokakuu 20, 2017, 07:56:14 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: KERHON PÄÄSIVU: http://www.guzziclub.fi
 
   Etusivu   Ohjeet Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: 1 2 3 [4] 5
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Italialainen moottoripyörä  (Luettu 6873 kertaa)
TunturiTT

Viestejä: 8 494



« Vastaus #45 : Huhtikuu 09, 2017, 21:59:11 »

Sen verran kerkesi tallilla avainta pyörittää, että vaihdoin kaasukahvan. Kyllä vaan! Kiertoliike väheni reilusta sadasta asteesta alle 90:en. Saattaa olla, että joutuu vielä kaasuvaijerin vaihtamaan, pari säiettä on erkaantunut. Lisäksi pääsi eroon siitä katkaisijarungosta, joka kaasukahvan vieressä köllötti. Itse asiassa vielä turhan panttina, seuranaan nippu johtoja.
Toinen pikkuhomma oli sen haljenneen kannen irroitus. No ei sitten ihan irronnut. Ilmeisesti käyttämäni tiivisteliima on liimannut metallitiivisteen kanteen ja sylinteriin todella tiukkaan. Täytynee tehdä kampeamistyökalu, jolla takaa voisi kammeta. Ettei tarvitse tiivistepintaa tuhota.
Samalla varmistui myös water wetterin laittaminen veteen. Kannenpultit olivat turvonneet jo yhden kesän liotuksella. Taidan myös siirtyä pinnapultteihin kannen kiinnityksessä. Ei tarvi kuluttaa sylinterin kierteitä joka kerran, kun kantta avaa.
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
TunturiTT

Viestejä: 8 494



« Vastaus #46 : Toukokuu 25, 2017, 13:43:28 »

Pitkän tallihiljaiselon jälkeen iski sekin realiteetti, että ensimmäinen Kemora-päivä olisi parin viikon päästä! Siitä innostuneena listasin viat ja puutteet.
Onhan niitä, kansi halki, takapyörän laakerit sohlot, keula vuotaa, ilmanputsari korjaamatta ja kytkin luistaa. Perhana.
Aloitin laakereista; yllättäen Honda oli käyttänyt täällä normaaleja laakereita. On nimittäin ollut tapana laittaa kiusallaan Hondalaakereita, joiden mitat heittävät millillä suuntaan tai toiseen. Tällöin ei ilman koneistusta voi korvata metritavaralla. Ilmeisesti Grimecan valmistamat vanteet poikkeavat japseista tällä saralla. Paikallisesta Ikh:sta laakerit völjyyn ja paikalleen. Rasti listalle.
Kansi oli rapsahtanut tasan edellisen hitsauksen keskeltä halki. En saanut omaan aikatauluun aikaa isän tigille, niin kuskasin sen töihin. Paja oli sopivasti täynnä alan ammattilaisia ja työkuorma sopivan kuohkea. Vielä sen verran saatava aikaa, että joutaa sorvaamaan suoraksi. Samalla saan säädettyä squishin sopiviin mittoihin. Jäi viimeksi vähän korkeaksi.
Toinen rasti listaan.
Kytkimen luiston olin diagnosoinut liian matalaksi pakaksi. Välilevyjä tai puuttuvaa "judder springiä" ei järkevästi löytynyt mistään. Keksin sitten varsin hyvän idean; pari uutta massalevyä, molemmista toisen puolen kitkapinta pois ja metallit vastakkain pinkkaan.



Reilu milli lisää paksuutta pinoon. Selviää miten hyvin toimii, kunhan pääsee ajamaan. Kolmas ruksi.
Vielä olisi vähän rassattavaa. Kiire tulee taas..
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
TunturiTT

Viestejä: 8 494



« Vastaus #47 : Toukokuu 25, 2017, 22:16:28 »

Ja kerkesin sittenkin tallille. En löytänyt viime kertaista sorvaustukea mistään. Loppujen lopuksi päätin jättää etsimättä, kun uuden tekemiseen menee vähemmän aikaa, kuin vanhan kellottamiseen. Alumiinisen akselin päähän sorvasin ohennuksen, joka menee nahkeasti tulpanreikään. Sen pohjalle suora tasopinta ja keskelle m8 sisäkierre. Sen verran hyvin onnistui, kun teki yhdellä kiinnityksellä, että kantta pyöritellessä tason heitto ennen koneistusta jäi yhteen sataseen. Hitsaus matalaksi ja kansitasosta 0,3 milliä pois. Vielä hienoinen palotilan puhdistus ja reunan muotoilu ja homma on räpylässä.



Kuvassa kansi sorvissa ennen palotilan korjailua. Joo, pitääkin tyhjentää lastut sorvin kaukalosta, etteivät kasaannu tuohon johteiden väliin  Grin
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
motomatti

Viestejä: 8 486


« Vastaus #48 : Toukokuu 25, 2017, 22:24:37 »

Laiska kaukalon tyhjentäjä saa ennen pitkää vähintään villakoiran kokoisen lastukasan silmilleen. Mistäkö tiedän....

Noin yleensä ottaen: eihän tuo kansi huomaisi vaikka olisi millin vino. Tasopinnalla on vain merkitystä. Toki itsekin kellottaisin.
tallennettu
TunturiTT

Viestejä: 8 494



« Vastaus #49 : Toukokuu 25, 2017, 23:04:04 »

Joo, varsinkin alumiinin kanssa touhutessa. Tuttua kyllä.
Kyllä tuo kansi kannattaa suht suoraan laittaa. Palotilan tulee olla keskipisteensä suhteen symmetrinen. Paljealue on helpompi muotoilla, kun on jo lähtiään suorassa. Palotilan ulkopuolelta tutkittuna ei niin väliä, kunhan on riittävän tasomainen.
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
Velipoika

Viestejä: 49



« Vastaus #50 : Toukokuu 26, 2017, 09:25:12 »

Tervehdys!

Mulla saattaa olla tuhon sinun italianihmeeseesi omistajan käsikirja jos kiinnostaa. MBX 125F.

T: Mikko
tallennettu
TunturiTT

Viestejä: 8 494



« Vastaus #51 : Toukokuu 26, 2017, 09:27:07 »

Lähtökohta on MBX:n ajatuksellinen seuraaja NS125F. Samaa toki koneen alakerta. Muutoin kaikin puolin eri peli. Kiitos kuitenkin! Toki jos manuaali on ihan jouten, niin tekniseen kirjastooni kyllä mahtuu.
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
TunturiTT

Viestejä: 8 494



« Vastaus #52 : Toukokuu 27, 2017, 14:27:04 »

Eilen illalla, kun sain tytöt nukkumaan ja rouva oli vielä töissä, livistin tallille. Purin kytkinkopan ja kytkimen. Helposti mahtui pakkaan lisälevy. Ostaessani pyörän, oli siitä hukattu kytkinvaijerin alakiinnike. Olen jo kahdesti tehnyt ko kannakkeen, ja nyt kun levypakan paksuus muuttui, jouduin tekemään kolmannen version. Ja kappas, tuntuu kun olisi toimiva kytkin! Vielä öljyt sisään niin voi kokeilla toimiiko oikeassa elämässä.
Nostin myös takavanteen paikkaansa, alkaa näyttää ihan pyörältä.
Jos tänään vielä saisi aikaa sen verran, että tekisi pinnapultit kannelle ja saisi hatun paikalleen.
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
TunturiTT

Viestejä: 8 494



« Vastaus #53 : Kes?kuu 14, 2017, 15:03:26 »

Pitkästä aikaa päivitystä. Ja millä aiheella; RATAPÄIVÄ!!!
Perjantaina toteutui monta unelmaa; pääsin ajamaan oikealle, isolle moottoriradalle OMATEKOISELLA ratapyörällä. Ja mikä parasta, kaikki toimi. Ainakin melkein.
Sain pyörän valmiiksi karkeloihin keskiviikkoiltana ja ajelin tyytyväisenä pihaa ympäri. Totesin, että kytkin saattaa jopa toimia. Koeajolla tipahti yksi kiiltävä ruuvi, jonka laitoin taskuun.
Hommasin pari kannua pienkonebensaa.



Tätä siksi, että seos on tasalaatuista, ei juuri käryä ja ei haittaa vaikka unohtuisi pidemmäksi aikaa tankkiin.
Tankkiin mallasin taas uuden saippuapaikan, kun vuotaa nurkasta, ei jouda nyt paikkailemaan.

Suurin harmihan viime kesänä oli ilman saanti. Edellinen ilmanpuhdistinkonstruktio ei virrannut tarpeeksi. Räjäytin kyseisen filtterin osiksi ja liimasin suodatinmateriaalista isomman tötterön, jonka asensin edellisen kiinnitysosan päälle ja jatkeeksi aiemman suodattimen karkean osion. Päälle vähän suodatinöljyä ja vóilaa! Eihän tämä kaunis ole, mutta mahtui tilaansa..



Ja kappas, toimii hyvin. Tukehtuminen on tiessään.
Ei muuta kuin pyörät pakuun ja rohkeasti kohti Veteliä.



Eka setti Guzzilla alle ja valmistelemaan ratalaitetta ajoon. Tässä kohdin huomasin, että kaasukahvan kumi pyörii tupella. Äkkiä kaverin pilttuusta varmistuslankaa ja pihdit. Taas tuli selväksi, että kuuluu samaan kategoriaan muidenkin kumien kanssa; kertakäyttöisiä  Wink



Ekaan settiin vaan reippaasti. Kone lämpimäksi ja kovaa ajoa. Voi veljet, kaikki on erilailla, kuin Guzzissa. Tehoa on vasta siellä, missä Jackal lyö rajoittajalle eli 7000-11000. Kytkintä pitää käyttää, vaihdekaavio on väärin päin, ajoasento on täysin uusi, painoa ei ole yhtään, moottorijarrua ei saa käyttää jne.
Eka setti menee ajopeliin totutteluun. Vihdoin homma alkaa rentoutua ja pääsee tutustumaan yksityiskohtiin. Ohitan erään hitaamman (!!!) ja palaan ajolinjalle, kaasusta ei tapahdu mitään. Olen jo jäädä jalkoihin, mutta sitten kaasun takaa löytyy taas moottori. Tajuan tipahtaneen ruuvin tarkoituksen. Se on kaasukahvan yläraja!! Olen kaarteeseen tultaessa kiertänyt kaasun yli ja nyt vaijerissa on tyhjää, ennen kuin luisti nousee. Tämä kehityslistalle, se ruuvi on nimittäin verkkareiden taskussa kotona.. Setin lopussa alkaa pätkiä bensan vähyyttä. Kaveri kellottaa liki kahden minuutin kierroksia, kun vasta tapailen pyörää.

Tauon jälkeen taas Guzzi alle. Seuraavaan taas kevyttä peliin. Tauon aikana tyhjennän bensansuodattimen. On aivan tukossa ja bensa ei kulje.
Pyörä radalle ja alla on aivan eri peli! Nyt kun saa soppaa, niin myös kulkee!! Tehopiikki alkaa 7500 kierroksella ja vetää käytännössä puhtaasti yhteentoista. Edellisessä setissä vaivannut nopean kaasun avauksen booaaminen on tiessään. Neulaa voisi vähän nostaa, mutta pääsuutin on alueella. Saan muutamia puhtaita ja hyvän tuntuisia kierroksia. Pääsen ajamaan kierroksia tehoalueella, varikkosuoran ulostulosta hyvällä nopeudella ulos ja kerkeän katsomosuoran päähän laittamaan kutosen tupaan. Vielä kiihtyy ennen kuin on nostettava ja taitettava kaarteeseen. Menee hyvin, jarrut riittävät yllättävän hyvin ja kytkin toimii kuin unelma. Saan setin loppuun ja pyörä pilttuuseen.
Ajelen taas väliin Guzzilla. Tämäkin on hauskaa ja äärimmäisen rentoa. Keli suosii ja kaikki pelaa kuin unelma.

Päätän askarrella ratapyörään alakatteenkin paikalleen, kun tähän asti olen ajanut totutusajoa ilman alakatetta. On se hieno  Grin





Menee taas paremmin, alan sisäistää pyörän juttuja. Loppukierroksilla alkaa polvi krampata ja kaasukäsi puutua. Polvi on jo muutenkin rikki ja kaasukäsi protestoi korkeataajuista tärinää. Pääsuoralla sukellan katteen taakse (hehe, tällä kropalla varmaan hauskan näköistä) ja saan katsomosuoran päähän aika hyvät vauhdit. Aerodynamiikalla on merkitystä. Eturengas pompottaa unohdin näköjään tasapainottaa, kun rakensin pyörää niin tohinalla.
Lopuksi taas pätkii ja booaa, bensan saanti vaikeutuu. Aika loppuu. Levolle.
Taas Guzziakin alle. Hauskaa ja rentouttavaa. Alkaa ratakin tyhjentyä, kun ihmiset lähtevät kotia kohti.
Päätän vielä ajaa viimeisen 20 minuuttisen Hondalla. Alkuun meneekin odotetusti ja homma luistaa. Bensan liikkuminen vaikeutuu taas. Aika loppuu ja kaarran varikolle. Hauskaa oli, ei siitä pääse mihinkään! JA omavalmisteella!!

Pyörät pakuun ja väsyneenä ajamaan kotia kohti, pari kaljaa on ansaittu!



Yhteenvetoa: yllättäen mukana oli paljon onnistumisia. Keskellä oli jo ehjiäkin kierroksia ja tekniikka toimi. Vielä kun saa bensan liikkumaan tarpeeksi, niin moottorikin on räpylässä. Nytkin esitteli jo menohaluja, kun vaan sai ruokaa. Ja se kytkin! Se toimii virheettömästi. Pitää vielä kutosellakin. Kaksitahtisessa kytkin on isossa roolissa, kun sitä käytetään koko ajan. Jarrutuksissa, kun putoat tehoalueelta, vaihdoissa jne.
Etujarru toimii yllättäen hyvin. Vaikka satula ja pääsylkkä ovat nostettu suoraan Jackalista ja Bilteman crossilevy sovitettu Suzukin napaan itse sorvattuun keskiöön.



Satulaan saa liimailla uudet Armaflexit talvella, vielä menee hyvin muutamankin ajokerran.



Kaasukahva pitää saada toimimaan loogisesti. Nyt nopeus riittää luistin avaamiseen, mutta tyhjä liike ylhäällä on epämääräinen. Joudun varmaan muotoilemaan vaijeririssaa, että saan stopparin säädettyä.
Itse asiassa käsiini tipahti eräs osakasapyörä, josta saan kannibalisoitua komponentteja. Ehkä jo seuraavaan ratapäivään saan asennettua pari milliä isomman kaasarin. Muutaman kierroslukualueen bensan saanti olisi turvattu ja ehkä putkesta saisi enemmän irti. Minua myös häiritsee etulokarin puuten. Se on kyllä tallissa, mutta kiinnitys on tekemättä.
Ehkä myös kavennan tankoja, nyt on vähän leveät ja tuo ei ohjattavuuden takia niin pitkiä tarvitse.
Myös jalkatapit pitänee muotoilla uusiksi. Ja pleksiä leikata ja ja..
Voipi olla, että saadaan vielä loppukuulle kaverin kanssa kaksi piikkiä radalle. Saas nähdä miten käy.

tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
GuzGuz

Viestejä: 1 272



« Vastaus #54 : Kes?kuu 14, 2017, 20:46:38 »

Hahaa, hienoa rakentamista!
Syvä pokkaukseni innosta ja näytöstä että voi pienelläkin pudjetilla rakentaa vaikka radalle.
Oma kasaamalla taatusti usein virneessä suupielet.
Loistavaa, äänestän innostavimmaksi ketjuksi palstoilla!
Saatu seurata niin yksityiskohtaisesti kaikki vaiheetkin.
TT:n jos kohtaa tunturilla sinne asti jotenkin kestäneillä pyörillä, niin eiköhän jostain poroaidasta se verran rautalankaa löydy ettei matka jatkuisi vaikka jotain pulmaakin tulisi...
tallennettu
Camn

Viestejä: 2 200



« Vastaus #55 : Kes?kuu 15, 2017, 21:52:43 »

 Huh?
Mikähän tuo - löytyi yhden Wildguzzi -linkin takaa?


* MG.jpg (102.53 kilotavua, 576x960 - tarkasteltu 97 kertaa.)
tallennettu

V11 - it defines you.
TunturiTT

Viestejä: 8 494



« Vastaus #56 : Kes?kuu 15, 2017, 23:12:47 »

Tuntematon peli. Hieno tankki muuten. Vähän kuin Larion tai V75:n muotoja. Keula kelpaisi minullekin.
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
TunturiTT

Viestejä: 8 494



« Vastaus #57 : Kes?kuu 19, 2017, 11:30:24 »

Tarina jatkuu.
Purin viikonloppuna varaosapyörän kappaleiksi ja tarkastelin sopivia osia. Takaiskari, kaasari, toinen etupää, vanteet, jarrut jne.
Aloitin kiireesti osilla, joita voi ripustaa ilman suurempia muutoksia ratalaitteeseen, tarkoitus on kuitenkin parin viikon sisällä ajella taas radalla.
Kaasutin käteen ja ihmettelemään. Sattumalta passelisti samaa tyyppiä, kuin aiempikin, Dellorto PHBH. Vain kahta milliä suurempi, kuin vakio. Tämä mallihan on tuttu jo pikkulohkosta, joten perusteellinen pesu ja kaasutin purkuun. Varaosapyörä on ilmeisesti vuosimallia -97, joten isänmaata oli senkin kupeisiin kerennyt tarttua. Ämpäriin tuhtia fairyvettä, hanskat ja hammasharja kouraan. Siinä tyttärien leikkejä pihalla auringonpaisteessa seuraten ja osia hinkaten aika kului joutuin.
Ihan siedettävä lopputulos siitä seurasikin:




Seuraavaksi koko komeus yksiin osiin ja tutkimaan, mitä se piti sisällään. Irrotin kaasuttimesta kaiken ja puhdistin osaset yksitellen. Tyhjäkäyntisuutin oli ainoa, joka oli fyysisesti tukossa. Kaikkea sotkua ja roskaa kyllä löytyi ja rassaamista riitti. Laitoin paikaansa 145 suuttimen, edellisessä oli 135. Tämä siksi, että pieni bensanpuutos saattoi vaikeuttaa putkelle pääsyä. Myös neulaa nostin pykälän, turvallisuuden vuoksi. Alaspäin on kaksitahtisella turvallisempi suunta säätää..
Kaikki osat paikkaansa ja vaihtamaan. Näppärää, kun osa sopii. Oli nimittäin kirjaimellisesti bolt on. Kävi jopa suoraan kurkkuun ja putsarirakennelmaan. Lisäksi nyt on kaasutin varustettu toimivalla ryypyllä.
Joku oli tuohon elimenluovuttajapyörään asentanut todella vikkelän kaasukahvan, jopa hankkimaani pikakaasua nopeamman. Tämä ja uutta vastaava kaasuvaijeri löysivät myös paikkansa ratapyörästä.
Vielä muutama pikkusäätö ja laite on valmis uusiin koitoksiin.

ps. Tyhjensin muuten tankin (taas kerran) ja sain selville, mitä tuo kuluttaa ratakäytössä. Viisi litraa oli mennyt reilussa tunnissa suuttimen läpi. Mielestäni ihan ok lukema.

ps ps. Tässä vielä kevennyksenä nelivuotiaan tyttäreni taideteos. Katuliidut löysivät tiensä varsin yllättävään kohteeseen.  Cheesy



tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
TunturiTT

Viestejä: 8 494



« Vastaus #58 : Kes?kuu 20, 2017, 12:17:20 »

Tässä vielä tuo aiemmassa mainittu kaasukahva runkoineen.




Itselle tuntematon yksikkö, aivan älyttömän rajulla nostolla. Ei niinkään jyrkällä progressiolla tai mitään, mutta halkaisija on todella reilu. Nostaa 28mm:n luistin kattoon reilusti alle 90 asteen kierrolla. Varmaan lähellä 70 astetta. Vielä muutama kierros varmistuslankaa ja tämä alue on kunnossa.
Tällähän saavutetaan radalla reipas kaasunavausnopeus, otteen juuri muuttumatta. Varsinkin tuossa piikkisessä aivan ehdoton, kaasun saa vetää pohjaan jo reilusti kallellaan, niin ei ajolinja kärsi käden liikkeistä.
Hauskaa sinällään, kun noin vähätehoisella ajaessa voi kallistuksessakin lätkiä isompaa, ilman pelkoa perän karkaamisesta.
Loppuviikosta ehkä käyntiin ja piha-ajelua..


Edit: Kävin illalla mittaamassa kaasun avautumiskulman, kun jäi vaivaamaan. Äkkimittauksella 70-72 astetta koko hoito! On muuten mainio. Jännä nähdä miten se vaikuttaa ajettavuuteen. Luulen, että positiivisesti..
« Viimeksi muokattu: Kes?kuu 21, 2017, 09:26:44 kirjoittanut TunturiTT » tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
TunturiTT

Viestejä: 8 494



« Vastaus #59 : Kes?kuu 26, 2017, 22:47:40 »

Juhannuksena oli sopivasti aikaa touhuta pyörän parissa, kun ei tarvinut lähteä mökeille tms roihuja katselemaan. Sain niputettua pikku yksityiskohtia kasaan. Bensaletkut isommalla suodattimella, ryyppyvivun kannakointi jne. Ja sehän johti tähän:

http://vid53.photobucket.com/albums/g53/TunturiTT/VID-20170624-WA0027.mp4

Vaste kaasuun on suht raikas..

Lisäksi kävin kiinni etupäähän. Kataloogit tunsivat kyllä alkupään Cagiva Miton, josta keula on. Mutta niissä tuntui olevan kaikissa sama väärä mitoitus. Tuossa on 38mm:n putket ja stefat sen mukaiset, luettelossa taas 40 milliset. Onneksi keulan edellisellä omistajalla oli jopa osanumero tiedossa! Sen mukaan löytyi oikeat mitat ja sen mukaan pläräämään Stormin valikoimaa. Kävipä tuuri, kun olivat nettisivuilla poistokorissa, kympillä! Sopii tämän projektin luonteeseen. Putket irti ja purkamaan.



Ei sitten ihan mennytkään putkeen. Tai putkesta. Stefojen lukkorenkaat istuivat tiukassa. Olivat malliltaan kuten seegerit, mutta katkaistuin päin. Ei oikein millään saanut otetta, jotta olisi voinut kammeta. Oli vedettävä sisäputket stefojen läpi ja meisselillä sekä vasaralla tiivisteet ruttuun ja pihdeillä pois. Sitten pääsi hieman vapaammin lukkorenkaan kimppuun. Puhdistus ja kasaan, öljyt sisään ja paikalleen. Putkissa oli kiinteää mustaaharmaata töhnää pohjalla. Ilmeisesti jo tukki virtausta, kun tahmasi aika lailla. Nyt toimii silkkisesti..

Jaa minkälainen on nyt koeajolla? No, pitihän sitä pihatiellä vähän naapureiden riemuksi kokeilla. Nyt ku  pääsee tehokäyrälle.... SEN TODELLA AISTII!! Taitaa kolkutella tosissaan 30 hevosen voimia. Nyt nimittäin on voimaa! Ratapäivää odotellessa..
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
Sivuja: 1 2 3 [4] 5
  Tulostusversio  
 
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2008, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!