Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Lokakuu 20, 2017, 08:05:12 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: KERHON PÄÄSIVU: http://www.guzziclub.fi
 
   Etusivu   Ohjeet Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: GuzziDiag - ohjelman esittelysivu  (Luettu 40455 kertaa)
Kimmo Saarelainen
Administrator
***
Viestejä: 1 307



« : Maaliskuu 23, 2015, 22:30:43 »

Tervehdys!

Tämä kategoria on luotu GuzziDiag ohjelman ominaisuuksien esittelyä varten.
Tässä viestiketjussa on rajoitetut kirjoitus- ja kommentointioikeudet.

Asiaan liittyvät kysymykset ja kommentit pyydetään tekemään työkalupalstan - "Guzzidiag - suomen kielellä" ketjuun.
Tämän ketjun ylläpitäjinä toimivat: "mm" sekä "Camn", jotka ovat myös ohjeet laatineet.
Esittelysivuja päivitetään sitä mukaan, kun tarvetta ilmenee ja tietoa lisääntyy.

Terveisin: foorumin ylläpito
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 31, 2016, 18:22:36 kirjoittanut Kimmo Saarelainen » tallennettu

Rider for California 1400
Kimmo Saarelainen
Administrator
***
Viestejä: 1 307



« Vastaus #1 : Maaliskuu 24, 2015, 19:32:50 »

GUZZIDIAG SEKÄ SEN APUOHJELMAT

GuzziDiag on se ohjelma jonka jokainen tietokonetta käyttävä henkilö oppii käyttämään halutessaan. Ohjelma on varustettu useilla kielillä, myös suomeksi. Ohjelma on suunnattu Guzzien omistajille ja niiden tekniikasta kiinnostuneille. Kahdeksankymmentäluvun loppupuolelta alkaen on eräissä Guzzimalleissa ollut digitaalinen moottorinohjaus ja vuosituhannen vaihteen aikoihin jo melkein kaikissa. Nykyisin se on ympäristösyistä pakollinen laite kaikissa uusissa moottoripyörissä. Guzzeissa on käytetty aluksi Weber-Marellia ja jatkossa MagnetiMarellia moottorinohjauksena. Yhteistä niille on että GuzziDiag toimii molemmissa ympäristössä.

GuzziDiagilla suoritetaan moottorin toimintojen ja eräiden muidenkin pyörään liittyvien laitteiden toimivuuden tarkastelua. Sen avulla voi löytää piileviä tai selkeitä vikoja ja sen avulla voi säätää joitakin toimintoja. Myös ajonaikainen pyörän toimintojen tallentaminen ja tarkastelu on mahdollista. GuzziDiagin toiminta on osoittautunut turvalliseksi ja yksinkertaiseksi käyttää vaikkakin sen ilmaisohjelmaluonteen vuoksi sen käytöstä vastaa kulloinenkin käyttäjä/pyörän haltija vain itse. GuzziDiag ei ole tarkoitettu kaupalliseen käyttöön eikä sen käytöstä pidä periä korvausta.

Apuohjelmat
Ne ovat seuraavassa selvityksessä laitettu tyypillisen käyttöjärjestyksensä mukaisesti.
Reader on lukuohjelma joka kopioi moottorinohjaustiedostot tietokoneelle.
TunerPro on ulkopuolisen toimijan ilmaisohjelma joka soveltuu moottoriohjaustiedostojen katseluun sekä muokkaukseen.
Writer on Readerin vastakohta. Sillä siirretään moottorinohjaustiedostoja moottoripyörän moottorinohjaukseen ja samalla pyyhitään peruuttamattomasti moottorionohjauksessa oleva edellinen tiedosto pois ja siis korvataan uudella.



GuzziDiag - mikä se on?

Guzzidiag on freeware-tyyppinen ilmainen tietokoneohjelmisto Windows, Linux ja iOS -käyttöjärjestelmille, jonka avulla voidaan kytkeytyä digtaalisella moottorinohjauksella varustettujen Moto Guzzi – moottoripyörien moottorinohjauslaitteeseen (”Engine Control Unit = ECU”).  Guzzidiag kertoo reaaliaikaisia perustietoja (esim. kierrosluku, öljyn lämpötila, sytytysennakko, kaasuläpän asento), asetusarvoja (esim. CO –säätö), vikamuistin tietoja (esim. olemassa olevat viat, tallennetut viat) ja auttaa huolto- ja säätötöissä (esim. kaasunasentoanturin alkuarvon asettaminen / ohjelmallinen CO –säätö,  toimintojen testaukset).  On myös mahdollista kytkeä kannettava tietokone moottoripyörään ja asettaa se esim. tankkilaukkuun, asettaa Guzzidiag tekemään .csv–tiedostoa ja lähteä ajamaan. Csv–tiedostoon tallentuu aika millisekunteina sekä seurattaviksi valitut arvot (esim. kaasunasento, kierrosluku, öljyn lämpötila ja sytytysennakko). Projekti on kehittynyt ajan oloon saksalaisella Guzzifoorumilla.

Ohjelma päivittyy ja kehittyy koko ajan. Jos olet ladannut, esimerkiksi vuosi sitten tämän ohjelman, on siihen tullut muutoksia ja lisäyksiä. Uusimman version voit ladata osoitteesta joka mainitaan edempänä GuzziDiagin lataamisen ja asennuksen yhteydessä. Ohjelma toimii kaikissa Guzzeissa olevissa Weber-Marelli ja MagnetiMarelli -moottorinohjauksissa. Vanhemman pään laitteissa (7M, 8M ja 16M) on luonnollisesti vähemmän tarkasteltavaa mutta sieltäkin paljon tarpeellista tietoa, erityisesti vianhaun suhteen, voi löytää.

Tämä vianhakuun ja toimintojen tarkasteluun soveltuva ohjelma ei muuta mitään moottorinohjaustiedoston sisältöä lukuun ottamatta CO-arvon asettamista, ”itseoppimisen” ja vikalogien nollausta. Mutta nekin vain jos niin haluat. Vasta myöhemmin esiteltävät lisäohjelmat yhdessä antavat valmiudet muokkaukseen. On siis epätodennäköistä että GuzziDiagilla saa ongelmia aikaan kunhan toimii tässä esitettyjen seikkojen mukaan.

Monessa Guzzissa käytetään moottorinohjauslaitetta, jota ei käytetä muissa moottorikulkuneuvoissa. Guzzidiag on ohjelmisto, joka on kehitetty nimenomaan Moto Guzzi –moottoripyöriä varten. Se huomioi mallikohtaisesti, mikä kaasunasentoanturi (Throttle Position Sensor, "TPS") ja moottorinohjausjärjestelmä ("ECU") on käytössä, mitä tiedonsiirtonopeutta on käytettävä ja millä protokollalla moottorinohjauslaitteeseen kytkeydytään.

Suomenkielinen hallinta.
GuzziDiag –ohjelmistoon on lisätty Gruppon 30 –vuotisjuhlan kunniaksi 8/2012 myös suomenkieli. Guzzien ruiskutusjärjestelmiä tunteva gruppolainen on ystävällisesti tarkastanut termit (käytettävissä oleva tila tosin pakottaa käyttämään lyhenteitä ja alan slangisanoja). Sanasto laajenee yleensä aina kun tulee uusi päivitys. Kestää hetken ennen kuin uusimpaan päivitykseen saadaan kaikki tiedot suomeksi.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 24, 2017, 19:54:00 kirjoittanut motomatti » tallennettu

Rider for California 1400
Kimmo Saarelainen
Administrator
***
Viestejä: 1 307



« Vastaus #2 : Maaliskuu 24, 2015, 19:36:42 »

GuzziDiag – tarvittavat kaapelit

1.   Tietokone <=> USB/KKL

Erimallisten moottorinohjausjärjestelmien vuoksi ainoastaan tietokoneen USB –liitäntään kytkettävää KKL –kaapelia voidaan käyttää. Tarvittava kaapeli esiintyy usein myös ”VAG-KKL” –kaapelin nimellä myyntituotteena. KKL –tiedonsiirto on ollut käytössä monien moottorinohjausjärjestelmien kohdalla ennen can-väyläaikoja. Kaapeli ei toimi sellaisenaan ilman tietokoneeseen asennettavaa oikeaa laiteajuria. Lisäksi kaapelissa on komponentteja pistokkeen sisällä, se tarvitsee erillisen käyttövirtansa moottoripyörän akulta. Kaapelin voi hankkia useista eri lähteistä sekä Suomesta että ulkomailta. Mitä parempi laatu, sen parempi. (On olemassa verkkokauppoja jotka lähettävät väärällä sirulla varustettuja KKL-kaapeleita. Kannattaa etukäteen varmistua että rahoillaan saa oikeat kaapelit ja niihin asianmukaisen ajurin.)

2.   KKL <=> Guzzi

Moto Guzzin Weber-Marelli –moottorinohjausjärjestelmässä on pääsääntöisesti 3 –napainen ”Superseal” naarasliitin (K- / L –johdin ja signaalimaa).  Uudemman 5AM  –moottorinohjauslaitteen kohdalla on 2 –napainen (vain K –johdin ja signaalimaa). Tarvitaan siis vielä muunnoskaapeli KKL –liittimestä Guzzin liittimeen. Koska Weber-Marelli –tuotteet ovat käytössä useissa italialaisissa moottorikulkuneuvoissa, tätä kaapelia nimitetään usein myös ”Fiat –kaapeliksi”.

Kaapelin voi tehdä itse osista tai hankkia valmiina useista eri lähteistä sekä Suomesta että ulkomailta.  Mitä parempi laatu, sen parempi.  Tässä kohtaa asia ei ole aivan niin yksinkertainen kuin KKL –kaapelin kohdalla, ”Fiat” –kaapeleita saattaa liikkua markkinoilla eri tavoin kytkettynä. On esiintynyt tapauksia, joissa 3 napainen liitin on pakotettava väärin päin Guzzin liittimeen (tai tinattava johdot oikein päin kaapeliin). Kaikissa on oma erillinen punainen johtonsa akun plus –napaan. Monissa on myös oma erillinen musta johtonsa akun miinus –napaan. Kaapelit toimivat myös pelkällä punaisella plus –napaan kytkettävällä johdolla. Jos kaapelissa on myös musta johto, kaapeli toimii myös mustan johdon ollessa irti. Mustan johdon kytkeminen akun miinus –napaan ei ole haitaksi

KKL –kaapelissa pinnit 4 ja 5 ovat aina yhdessä.
tallennettu

Rider for California 1400
Kimmo Saarelainen
Administrator
***
Viestejä: 1 307



« Vastaus #3 : Maaliskuu 24, 2015, 19:38:56 »

Asennusohje (Windows)

I.   USB-KKL –kaapelin laiteajurin asentaminen

USB-KKL –kaapelin on oltava varustettu FTDI chip –sirulla 232RL. FTDI –sivuilta ladattava laiteajuri on välttämätön. FTDI –sirun tunnus on 0403 (”Laitehallinta-Tiedot-Laitteistotunnukset”). Mene sivulle http://www.ftdichip.com/Drivers/VCP.htm. Hieman alempaa kohdasta ”Currently Supported VCP Drivers” löytyvät laiteajurit erikseen Windowsille ja Linuxille. Windowsille ”x86 32 bit” on yleisin, 64 –bittiseen käyttöjärjestelmään on oma versionsa. Lataa internetistä sopiva laiteajuri (Jos ei kaapelin mukana tullut levykettä.) ja tallenna se koneellesi omaan kansioon paikkaan, josta löydät sen myöhemmin helposti. Käy avaamassa pakattu tiedosto, siitä muodostuu useita tiedostoja ja alikansioita.
Käynnistä kone uudelleen, kun kone on ”ajanut itsensä ylös” ja on valmiina, liitä USB –kaapeli. Näytön oikeaan alalaitaan tulee ilmoituksia ”Asennetaan laitteen ohjainohjelmistoa, USB Serial Port (COMXX) uusi laite löydetty” jne.  Anna koneen tehdä tehtävänsä.  Kun kone alkaa kyselemään/etsimään varsinaista laiteajuria, älä anna sen asentaa sitä, vaan keskeytä.  Esim. Windows 7 saattaa jopa löytää oikean laiteajurin itse, ohje on kuitenkin tehdä laiteajurin asennus aina erikseen manuaalisesti. Kone haluaa käynnistyä uudelleen, hyväksy (tai käynnistä itse uudelleen), irrota USB kaapeli.
Avaa laitehallinta, siellä näet kysymysmerkin yhdessä laitteista otsikon ”USB –ohjaimet” alla. Kaksoisklikkaa sitä ja etene: Ohjain-Päivitä ohjain-Etsi ohjainohjemistoa tietokoneesta-Selaa: osoita paikka, johon olit aukaissut laiteohjaimen: Seuraava-Asennetaan laiteohjelmistoa-Windows on asentanut ohjelmiston tälle laitteelle ”USB Serial Port”.  Käynnistä uudelleen.  Kun tämän jälkeen avaat laitehallinan ja sieltä ”Portit COM ja LPT” ja asetat USB –johdon paikalleen/otat pois, näet että listaan ilmaantuu/lähtee pois laite ”USB Serial Port”. Laita muistiin, mihin COM porttiin (esim. 10) kaapeli asentuu (Tärkeää - kerrottava myöhemmin Guzzidiagille.).


II.   GuzziDiagin asennus

1. Lataa uusin ohjelma tästä linkistä:
http://www.von-der-salierburg.de/download/GuzziDiag/
(Windows/Linux/Mac). Tallenna tiedosto paikkaan, jossa haluat ohjelmaa käyttää. Avaa pakattu tiedosto, paketista muodostuu ainoastaan yksi tiedosto. Ohjelmaa ei asenneta erikseen, GuzziDiag avautuu suoraan klikkaamalla tätä tiedostoa. Ladattuasi tiedoston viereen ilmaantuu aina .ini –tiedosto, johon tallentuvat käyttäjän asetukset, niitä ei tarvitse tehdä uudelleen kun käyttää ohjelmaa jälleen. Samaan hakemistoon ilmaantuvat myös mahdolliset muut tiedostot, jos käyttäjä pyytää niitä ohjelmaa tekemään (loki- ja .csv –tiedostot). Ainut selväkielinen suoraan luettavissa oleva tiedosto on .csv –tiedosto (Esim. Excel, Calc.).

GuzziDiagin poistaminen tietokoneelta.
Koko ohjelman voi poistaa koneelta yksinkertaisesti poistamalla manuaalisesti kaikki Guzzidiagin muodostamat tiedostot ja tiedoston, josta Guzzidiag käynnistyy. Sama koskee myöhemmin esiteltäviä oheisojelmia.

2. GuzziDiag:in käynnistäminen
Joko suoraan ohjelmatiedostosta tai tekemästäsi pikakuvakkeesta esimerkiksi työpöydälle. Kun ohjelma on käynnissä, valitse Tiedosto-Asetukset. Valitse Yleiset-Kieli (Suomi)-Com Portti (se, mihin kaapeli asentui, esim. COM10)-Tyyppi (Guzzin tarkka tyyppi). Tyypin valinta on erityisen tärkeää, koska monet asetukset ja toiminnot ovat tyyppikohtaisia (liikennöintitapa, moottorinohjausjärjestelmän tyyppi ja käytetyn kaasunasennonilmaisimen tyyppi, CO -arvon säätö, "tps kalibrointi" jne.). Painikkeen ”Lisäasetukset” takana on ohjelman vianhakuun liittyvät Debug –toiminnat sekä valinta ”Tee lukuarvoloki (CSV)”.  Jos tämä on valittu, ohjelma tekee erillisen CSV –tiedoston johon tallentuvat käyttäjän ”Mitta-arvot” -näytöltä valitsemat 4 seurattavaa asiaa tiedostoksi ajan suhteen.  Ohjelma sammuu valitsemalla Tiedosto-Lopeta.

3. Liittäminen Moto Guzziin
Käynnistä PC. Älä käytä verkkovirtaa (suositus), vaan toimi akun varassa. (Jos siinä riittää virtaa ainakin noin puoleksi tunniksi.) Kun PC on käynnissä, liitä siihen USB-KKL –kaapeli. Liitä kaapelin toinen pää moottorinohjausjärjestelmältä tulevaan pistokkeeseen (irrota ensin suojatulppa). Ei ole haitaksi johtaa kaapeli niin, että erityisesti ensimmäinen liitosjohto ecu:un ja sen perässä oleva KKL -mokkula ovat mahdollisimman kaukana Guzzista moottorin käydessä mahdollisesti muodostuvien häiriöiden välttämiseksi. Liitä akulle menevä(t) kaapeli(t). Ensin punainen plus (sitten musta miinus jos sellainen on). KKL –kaapelissa on yleensä merkkivalo joka syttyy, kun punainen virtakaapeli kytketään. Käynnistä Guzzidiag, tee tarvittaessa asetukset (kohta 2.). Valitse Tiedosto -Yhdistä, noudata ohjeita (ne vaihtelevat eri ecu mallien vaatimusten mukaan).  Tappokytkin pitää olla asennossa ”käy”. Yhteys muodostuu. Vasemmalla alhaalla näkyy moottorinohjauslaitteen tiedot.  Mikäli yhteyttä ei tule, näyttöön tulee kohta ”Käännä virta pois”.  Com portti on ehkä valittu väärin (yleisin syy), ”KKL” –kaapelin ohjain ei ehkä ole asentunut tai se on väärä, "Fiat" –kaapeli on ehkä väärää lajia. Kokeile myös ottamalla virusskanneri kokonaan pois päältä. Voit kokeilla myös ottaa virransäästö- tms. tietokonetta hidastavat toiminnot pois päältä.

4. Käyttäminen
Voit käynnistää Guzzin, yhteys pysyy yllä koko ajan. Jos virrat katkaistaan (moottori sammutetaan), myös yhteys katkeaa. Käytön lopettaminen: ”Lopeta”, käännä virta pois.

(Tärkeää: jos yhteys katkeaa aina kun pyörän moottori käynnistetään voi ongelma olla pyörän EMC-suojauksessa oleva vika. Tyypillinen vika on esim. huono kontakti korkeajännipiireissä. Tulpanjohto tai -hattu vaurioitunut, tms. EMC-suojauksen taso pitäisi kunnossa ollessaan olla niin korkea että moottorin käydessä ei liki tuotu transistoriradio ota lainkaan häiriötä millään aaltopituudella.)

Kohdasta ”Näyttö” valitaan mitä halutaan näytölle juuri nyt.

Mitta-arvot: näyttöön voi valita eri arvoja eri ruuduille. Lisäksi osa valituista arvoista näkyy palkkeina näytössä.

Vikamuisti: Uudet viat, tallennetut, lue, nollaa.

Kuvaajat: Samat asiat kuin kohdassa ”Mitta-arvot” voi valita näyttöön, näistä piirretään kuvaajaa kierrosluvun suhteen.

Toimintotestaus: Yksittäisten toimintojen testaus ja uusimpien mallien kohdalla kaasunasentoanturin alkuarvon asettaminen (”TPS kalibrointi”. Kaikissa malleissa tätä ei pidä tehdä. Ota selvää soveltuuko sen toteuttaminen juuri sinun pyörääsi.). Polttoainepumppu käy aina rinnalla testin ajan. Testattavat laitteet: polttoainepumppu, sytytys, ruiskutus, kierroslukumittari. (Mieluimmin tuossa järjestyksessä. Jos testaa suuttimia ensin ja sen jälkeen sytytystä voi ilma-polttoaineseos syttyä ja tapahtuu nopea palaminen joka voi säikäyttää.)

CO Säätö: polttoaineseoksen säätäminen tyhjäkäynnillä (15M ecu, tai uudemmilla kun lambda off tilassa).
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 25, 2015, 11:47:59 kirjoittanut motomatti » tallennettu

Rider for California 1400
Kimmo Saarelainen
Administrator
***
Viestejä: 1 307



« Vastaus #4 : Maaliskuu 24, 2015, 19:41:35 »

Yhteensopivuus ja Guzzimallit.

Mallit, joita Guzzidiag tukee. Mikäli Guzzisi malli ei ole luettelossa, valitse sellainen, jossa on sama ECU kuin itselläsi.

"Malli = moottorinohjausjärjestelmän tyyppi, kaasunasentoilmaisimen (TPS) tyyppi":
Bellagio 940 = 5AM,PF3C
Breva 750 = 15RC,PF1C
Breva 850 = 5AM,PF1C
Breva 1100 = 5AM,PF1C
Breva 1100 ABS = 5AM,PF1C
Breva 1200 = 5AM,PF1C
Breva 1200 ABS = 5AM,PF1C
California 1000i < 1993 = P7,PF09
California 1000i = P8,PF09
California 1100i = P8,PF09
California Aluminum = 15M,PF3C
California CAT = 15RC,PF3C
California EV = P8,PF09
California EV = 15M,PF3C
California EV p.i. = 15M,PF3C
California EV Touring p.i. = 15M,PF3C
California Jackal = 15M,PF3C
California Special = 15M,PF3C
California Special Sport = 15M,PF3C
California Stone = 15M,PF3C
California Stone Metal = 15M,PF3C
California Classic = 15RC,PF3C
California Vintage = 15RC,PF3C
California 1400 Touring, Custom = 7SM
Daytona 1000 < 1993 = P7,PF09
Daytona 1000 = P8,PF09
Daytona RS = 16M,PF09
Griso 850 = 5AM,PF1C
Griso 1100 = 5AM,PF1C
Griso 1200 8V = 5AM,PF2C
MGS-01 Corsa = 15M,PF09
Nevada Classic 750 = 15RC,PF1C
Nevada Classic 750 S.E. 07 = 15RC,PF1C
Nevada 750 S = 15RC,PF1C
Nevada = MIUG3
Nevada Anniversario = MIUG3
Norge 850 = 5AM,PF1C
Norge 1200 T = 5AM,PF1C
Norge 1200 GT = 5AM,PF1C
Norge 1200 GTL = 5AM,PF1C
Quota 1000 < 1993 = P7,PF09
Quota 1000 = P8,PF09
Quota 1100 ES = 15M,PF10
Sport 1100i = 16M,PF3C
Sport Corsa = 16M,PF3C
Sport 1200 = 5AM,PF1C
Sport 1200 ABS = 5AM,PF1C
Stelvio 1200 4V = 5AM,PF2C
V10 Centauro = 16M,PF09
V11 Ballabio Cat = 15RC,PF3C
V11 Cafè = 15RC,PF3C
V11 CAT = 15RC,PF3C
V11 LeMans 2002 = 15M,PF3C
V11 LeMans Tenni = 15M,PF3C
V11 Sport = 15M,PF3C
V11 Sport Naked = 15M,PF3C
V11 Rosso Corsa = 15M,PF3C
V11 Rosso Mandello = 15M,PF3C
V11 Sport Scura = 15M,PF3C
V7 Classic = 15RC,PF1C
V7 Cafè = 15RC,PF1C
V7 Racer = 15RC,PF1C
V7 Racer > 2012 = MIUG3
V7 Special = MIUG3
V7 Stone = MIUG3

Kaasunasentoilmaisimet ("TPS"):
PF09 ja PF3C = epälineaarisia, kuvaaja kääntyy kohdassa ”30 astetta auki”.
PF1C, PF2C = lineaarisia, kuvaaja on suora.
PF1C/PF2C = eri kiertosuunta.

CO-arvon säätö.

Tässä erään saksalaisen käyttäjän katsastuksessa kokeilemia säätöjä (oli ystävällismielinen katsastaja):  CO –säätö on Guzzidiagin näyttö ja säätöarvo, CO% ja lambda-arvo katsastajan mittalaitteen näyttämiä.
CO säätö +18: CO 5,8%.
CO säätö +16: CO 4,79%
CO säätö +11: CO 0,98% (jolloin lambda-arvo 1,4)

Ohjelmallinen CO –säätö on monilla malleilla (esim. 1999-2002), joissa ei ole katalysaattoria ja käytössä on 15M ECU. Jos on katalysaattori, (alkaen 15RC) CO -arvo hoituu lambdatunnistimen ja ECUn yhteistyönä automaattisesti. Automaattinen säätö kytkeytyy/kytketään yleensä pois kun ei käytetä tehtaan alkuperäisiä karttoja, jolloin säätö pitää tehdä manuaalisesti.
Sen sijaan saattaa löytyä ”itse mukautuvien arvojen nollaus”, jolla moottorinohjausjärjestelmä asettuu tilaan, jossa ”itse opittavat säädöt” tehdään uudestaan. Suositellaan tehtäväksi esim. silloin kun on puhdistettu läppärunkoja, vaihdettu lambda-anturi tai ruiskutussuutin tai touhuttu suuttimien, paineensäätimen tai venttiilien kanssa korjausmielessä.

Kun kaasuläpän alkuasennon asettaminen (”TPS kalibrointi”) on tehty (esim. Bellagio, Nevada), näytössä näkyy nykyisin kaasun tyhjäkäyntiasennossa aina se kaasuläpän avautumiskulma, minkä moottorinohjausjärjestelmä kyseisellä mallilla tällöin olettaa molemmilla kaasuläpillä olevan. Vanhemmilla malleilla, joilla ei ole ”TPS reset” –toimintoa, näytössä näytetään aina sen hetkinen todellinen avautumiskulma sillä tarkkuudella, millä ECU sen suvaitsee ulospäin kertoa. TPS:n perusasento määritetään tällöin säätämällä sen asentoa kiinnikkeessään.

« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 13, 2015, 09:57:44 kirjoittanut motomatti » tallennettu

Rider for California 1400
Kimmo Saarelainen
Administrator
***
Viestejä: 1 307



« Vastaus #5 : Maaliskuu 24, 2015, 19:43:57 »

GuzziDiagin oheisohjelmistot:
Lukuohjelma Reader


Miten pääsen tutkimaan ECUjen sisältöä?
Tämä ohjelma kuluu GuzziDiagin apuohjelmiin eikä ole suomennettu. Englannin kielen taidosta on silloin hyötyä. Erilaisia komentoja tai selitteitä tapahtumista ei ole kuin muutama joten omatoiminen ”kielenkääntö” ei liene ylivoimaista.

Lataa ”Reader” –lukuohjelma, kaikkien ohjelmien kaikki versiot löytyvät täältä:
http://www.von-der-salierburg.de/download/GuzziDiag/
Avaa *.zip paketti ja siirrä *.exe –tiedosto haluamaasi kansioon.  Kuten GuzziDiagiakaan, ei tätäkään ohjelmaa asenneta erikseen vaan se käynnistyy suoraan *.exe –tiedostoa klikkaamalla (vaihtoehtoisesti tee pikakuvake *.exe –tiedostosta haluamaasi paikkaan).

Kytke kaapelit ja tarkista GuzziDiagilla, että saat yhteyden ECUun.

Lukuaikaa voi lyhentää ajasta 7-15 min välille 7-9 min tekemällä seuraavan asetuksen kun kaapeli on kiinni USB –portissa: Laitehallinta, Portit (COM ja LPT), USB Serial Port (COMXX), tuplaklikkaus edelliseen, Port Settings, Advanced, kohdassa BM Options ”Select lower settings to correct response problems” arvo Latency Timer (msec): 1 (arvoksi syötetään ykkönen).

Käynnistä lukuohjelma, valitse oikea COM portti (sama kuin GuzziDiagilla) ja paina ”Read” => bitit alkavat vilistämään ja palkki hitaasti etenemään.
On huomattava että tämä ohjelma on kopiointiohjelma eli ECUn sisälle jää se tiedosto mikä sieltä kopioitiin. Voit siis jatkaa ajamista huoletta ja suunnitella mitä teet kopioimallasi moottorinohjaustiedostolla.

Samaan kansioon missä ”Reader.exe” sijaitsee muodostuu *.bin –tiedosto, jossa kaikki ECUn viisaus lymyää. 
Reader-ohjelmalla tapahtuva tiedostojen luku voi kestää kymmeniä minuutteja. Tietokoneen näytöltä voi seurata toiminnon etenemistä sekä noudattaa ohjelman antamia komentoja. Ohjelma ei tyhjennä ECUn muistia vaan tekee siitä kopion tietokoneelle.

Tallenna Readerin kopioima alkuperäistiedosto ”varmaan talteen” ja nimeä se tunnistettavasti. (Esimerkiksi California_Stone_2002_alkuperainen_15_05_2013.bin (Toisin sanoen pyörän tyyppi ja vuosimalli (selittää mikä ECU ja mikä TPS) alkuperäinen (oletusarvoisesti jos ECUn sisältöä ei tiettävästi ole aiemmin muokattu) ja kopiointipäivämäärä) Se tulee toimimaan palaute-tiedostona silloin kun jotain muuta on mennyt vikaan tai alkuperistiedosto osoittautuu parhaaksi. Voit siis aina palata takaisin alkuperäiseen moottorinohjaustiedostoon syöttämällä sen takaisin ECUuun. Asiasta jäljempänä Writer-ohjelman yhteydessä.
tallennettu

Rider for California 1400
Kimmo Saarelainen
Administrator
***
Viestejä: 1 307



« Vastaus #6 : Maaliskuu 24, 2015, 19:46:10 »

Tiedostojen avaaminen muokkausohjelmalla:
TunerPro.


Latausosoite: http://www.tunerpro.net/downloadApp.htm
Ohjelma on englanninkielinen. Tämä vaatii jo hieman enemmän kielitaitoa mutta käyttämällä ohjelmaa oppii melkoisesti mitä mikin termi tai komento merkitsee. Jos on käytettävissä pyöräsi alkuperäinen tiedosto, tee siitä kopio jota voit muokata ihan huviksesi ja opiksi TunerProlla mutta älä aluksi tallenna harjoituksiasi. Vasta sitten kun oppia on saatu ja moottorinohjauksen salat ja muokkaamismenetelmät ovat tutumpia voit ryhtyä vakavamieliseen muokkaukseen mutta aina alkuperäisen tai jonkin muun tiedoston kopiolla. Vain pientä osaa tarvitsee muokata. Yleisimmät muokkauskohteet ovat sytytys- ja ruiskutuskartat. Se alkuperäinen tiedosto voi olla hyvin tarpeellinen joskus ja se kannattaa tallettaa tietokoneen ulkopuoliseen varmuustiedostoon.

Reader-ohjelmalla kopioitu tiedosto kun on tietokoneella voidaan tiedostoa tarkastella ja muokata TunerPro-ohjelmalla. Jos ohjelmaa on muokattu ja se halutaan asentaa pyörän ECUun tulee käyttää Writer-apuohjelmaa. Kukin moottorinohjaustyyppi tarvitsee .xdf-tulkkitiedoston että TunerPro-katselu- ja muokkausohjelmassa *.bin -tiedosto näkyy ihmiselle ymmärrettävässä muodossa.

Kun muokkausta tehdään, ei pidä muokata useita asioita kerralla. Kun tällaista monimuokattua tiedostoa koekäyttää, ei voi tietää mikä muokkaus on kulloinkin vaikuttanut ja minkä verran. Yksi muokkaus kerrallaan ja koeajo tai jarrupenkkimittaus. Vaiheittain pääsee selville mitä moottorilta voi vaatia.

Perusohjelma, GuzziDiag, joka on varmaankin suurimmalle osalle digitaalisella moottorinohjauksella varustetun Guzzin kanssa itse puuhailevista hyödyllisin, tärkeä ja turvallinen työkalu. GuzziDiag on tehty Moto Guzzi -moottoripyörille, esim. vikamuistipaikat ja TunerPro:n tarvitsemat xdf -tiedostot ovat Guzzi -spesifisiä. Kaikkien ohjelmien käyttö ja tiedostojen muokkaus vain omalla vastuulla.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 17, 2015, 20:56:00 kirjoittanut motomatti » tallennettu

Rider for California 1400
Kimmo Saarelainen
Administrator
***
Viestejä: 1 307



« Vastaus #7 : Maaliskuu 24, 2015, 19:48:05 »

GuzziDiagin oheisohjelmistot:
Kirjoitusohjelma Writer.


Miten asennan muokatun tai alkuperäistiedoston takaisin ECUun?
Tämä ohjelma kuluu GuzziDiagin apuohjelmiin eikä ole suomennettu. Englannin kielen taidosta on silloin hyötyä. Erilaisia komentoja tai selitteitä tapahtumista ei ole kuin muutama joten omatoiminen kielenkääntö ei liene ylivoimaista.

Lataa ”Writer” –lukuohjelma, kaikkien ohjelmien kaikki versiot löytyvät täältä:
http://www.von-der-salierburg.de/download/GuzziDiag/
Avaa *.zip paketti ja siirrä *.exe –tiedosto haluamaasi kansioon.  Kuten GuzziDiagiakaan, ei tätäkään ohjelmaa asenneta erikseen vaan se käynnistyy suoraan *.exe –tiedostoa klikkaamalla (vaihtoehtoisesti tee pikakuvake *.exe –tiedostosta haluamaasi paikkaan).

Sen toimintatapa on kahdenlainen ja tapahtuu yhden yhtenäisen tietokoneajon aikana jota ei pidä keskeyttää. Kannattaa pitää alue vapaana muista henkilöistä ja häiriöistä sekä seurata toimenpiteen suoritusta.
Suorituksen alussa Writer tyhjentää ECUn eli sen sisällä olevat tiedostot menetetään. Suorituksen toinen vaihe kirjoittaa uudelleen ECUun käyttäjän valitseman .bin-tiedoston.

Moottoriohjaustiedostojen hankinta:
Voit käyttää muita pyörääsi tarkoitettuja varmasta lähteestä hankittuja moottorinohjaustiedostoja, tehtaan alkuperäisiä tiedostoja tai itse muokkaamiasi tiedostoja. On huomattava että jos pyörää on muutettu, vaihdettu esimerkiksi pakoputkisto, ei tehtaan tekemä alkuperäistiedosto enää siinä kokoonpanossa toimi välttämättä hyvin tai oikein. Pyöräsi kokoonpano on siis täsmättävä sekä pyörän moottorinohjauksen tyypin että moottoriohjaustiedoston kanssa. Pelkkä toisen tiedoston syöttäminen ei välttämättä auta mitään omassa kokoonpanossasi.

Sen sijaan alkuperäistiedostojen, joita siis voi olla tehtaan päivitysten jäljiltä useita eri versioita, sopinevat muokkaamattomaan pyörään niin kuin tehdas on tarkoittanut. Sen lisäksi vakiokuntoisen pyörän moottorinohjauksen toimintoja voi muokata ja saada parempia tuloksia kuin tehtaan insinöörit ovat saaneet koska heitä sitovat päästömääräykset ja myös halu tehdä pyörästä taloudellinen. Harrastajaahan eivät nämä seikat sido.
tallennettu

Rider for California 1400
motomatti
Moderator
*
Viestejä: 8 486


« Vastaus #8 : Maaliskuu 25, 2015, 19:02:57 »

Vinkkejä GuzziDiagin tulevalle ja nykyisellekin käyttäjälle.

Mieli virkeänä
Älä ryhdy kiireessä tai väsyneenä touhuamaan GuzziDiagin kanssa. Siitä ei yleensä hyvää seuraa. Pidä huolta että olet joko yksin tai että mahdollinen avustaja tietää mitä on tekeillä. Ylenmääräinen liikkuminen tai muu häsläys voi aiheuttaa vakavia ongelmia. Varusta toimenpiteitä varten pyörän viereen pöytä tietokoneelle ja omalle takamukselle jakkara toimenpiteiden ajaksi.

Harjoittele ensin
Kun hankit GuzziDiag-ohjelman niin tee ensin kylmäharjoituksia sillä ja sen apuohjelmilla jos aiot niitä myöhemmin käyttää. Pelkästään jo pelkän GuzziDiagin täydessä käytössä on mukavasti opiskeltavaa. Apuohjelmien, kuten TunerPron käyttö, asettaakin jo vaatimuksen tietämyksestä miten moottori toimii ja mitä se "sietää" vaurioitumatta. Tosin tiedossa on että Guzzin moottori sietää väärinkäyttöä melko pitkälle mutta se ei tietenkään edistä moottorin kestoa.

Varmista pyöräsi moottorinohjauksen tyyppi
On erittäin suositeltavaa ottaa selvää ennen kytkentöjä ja muita toimenpiteitä mitä moottorinohjaustyyppiä pyöräsi käyttää. Tuolla aiemmin oli listaus (Pyörän malli, ECUn tyyppi ja TPS:n tyyppi.) Jos pyörä on "tehtaan jäljiltä" luettelo pitänee paikkansa poikkeuksena Nevada Anniversario jossa voi olla joko 15RC.CC tai MIUG3. On kuitenkin osoittautunut että moottorinohjauksia on vaihdettu eri mallien kanssa ristiin huollon tai harrastajien toimesta.
Siksi kannattaa, varsinkin jos pyörä on hankittu käytettynä, varmistua siitä mikä moottorinohjaus on kyseessä. Esimerkiksi IAW15RC ja hieman vanhempi IAW15M ovat ulkonäöltään lähes identtiset mutta toiminnassa eroa. Ensin mainittu käyttää kapeakaistaista lambdaa mutta jälkimmäinen ei. Löytyy, mallista riippuen, joko satulan alta tai vasemman sivuposken alta. Sivuposken alla olevat ovat tekstipuoli piilossa.

Yleismittari avuksi
Lisätyökaluna on hyvä olla käden ulottuvilla tavanomainen yleismittari. Sillä voit tarvittaessa tarkistaa eri osien vastusarvoja, johtavuutta sekä akkujännitteen. Hinnat alkaen 10€.

Sulake irti!
Jos pyörässäsi palaa ajovalot silloin kun virta on päällä irrota valojen sulake niin akun kesto toimenpiteen aikana on turvatumpaa eikä valon umpio ylikuumene.

Riittääkö virta?
Jos akun jännite on alle 12V niin lataa ensin akku täyteen tai vaihda ehyeen ennen toimenpiteitä GuzziDiagilla. Sähkön loppuminen kesken toimenpiteen voi olla haitallista.

Vanhoja järjestelmiä koskevaa
Vanhimmissa moottorinohjauksissa P7, P8 ja 16M ei ole mahdollista lukea eikä kirjoittaa tiedostoja tämän järjestelmän puitteissa. Toimintoja voi kuitenkin tarkastella GuzziDiagilla ja avata TunerPro:lla asianmukaista .XDF-tiedostoa hyväksi käyttäen.

ECUn kiinnitys
Moottorinohjausyksikköjen kiinnitys runkoon on useimmissa tapauksissa toteutettu kumityynyillä. On havaittu että kumityynyt murtuvat irti vanhuuttaan ja ohjausyksikkö jää johtojen varaan ja jopa hakkautuu rakenteita vasten.
Elektroniset komponentit eivät siedä tärinää tai iskuja.

Maadoitus kunnossa?
Moottorinohjausyksiköistä lähtee aina jostakin kulmasta maajohto. Usein se on kaksi erillistä johtoa rinnan yhdellä liittimellä per pää. Tärinän vuoksi on havaittu että johtimen kuori on ehyt mutta johdin sen sisällä poikki. Aiheuttaa satunnaisia ja omituisia käyntihäiriöitä. Johdon katkeaminen tai maadotuksen hapettuminen edistää käymättömyyttä. Maajohdon molemmat päät ja niiden liitokset on oltava puhtaat. Maajohdon toinen pää on liitetty runkoon. Ei akun -napaan.

EMC-ongelmat
Jos GuzziDiagin (tietokoneen) yhteys ECUun katkeaa kun moottori käynnistetään niin tarkista sytytystulppien kunto ja oikea tyyppi, tulpanhattujen vastusarvot, tulpanjohtojen kiinnitys tulpanhattuun ja sytytyspuolaan. Myös käynnistinmoottorin solenoidin kärkien huono kosketus aiheuttaa jännitepiikkejä ja sähkömagneettista säteilyä. Samoin kuluneet käynnistinmoottorin hiiliharjat ja kollektori.

Lambda-off-asetus
Jos ja kun asetatte GuzziDiagilla lambdan Off-asetukselle kannattaa miettiä mitä tapahtuu suhteellisen arvokkaalle jäännöshappianturille siellä pakoputkessa. Anturi on kiinni M18-kierteellä ja reiän voi tulpata autotarvikeliikkeestä saatavalla tulpalla.
Pakoputkeen jää myös katalysaattori. Jos käytetään tavanomaista rikkaampia seoksia niin on vaarassa että katalysaattori tukkeutuu. Vastaavasti, jos seos on kovin laihalla, voi katalysaattori sulaa.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 03, 2015, 19:16:34 kirjoittanut motomatti » tallennettu
motomatti
Moderator
*
Viestejä: 8 486


« Vastaus #9 : Elokuu 24, 2015, 21:49:58 »

Windows 10 ja GuzziDiag.
On todettu että päivittynyt Windows 10 on toimiva pohja GuzziDiagille. Asennukset toimivat kuten edeltävissäkin Windows -versioissa. Myös Reader, Writer ja TunerPro toimivat odotetusti.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 04, 2016, 22:17:00 kirjoittanut motomatti » tallennettu
motomatti
Moderator
*
Viestejä: 8 486


« Vastaus #10 : Lokakuu 22, 2016, 22:26:59 »

OS X ja GuzziDiag
On käytännön kokeella havaittu että GuzziDiagia voi käyttää myös OS X -käyttöjärjestelmällä vianhakuun, testaukseen ja perussäätöihin. Todentaminen ei toistaiseksi koske Readeria, Writeria eikä muokkausohjelmia.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 04, 2016, 22:19:15 kirjoittanut motomatti » tallennettu
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
 
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2008, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!