Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Toukokuu 28, 2018, 04:36:46 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: KERHON PÄÄSIVU: http://www.guzziclub.fi
 
   Etusivu   Ohjeet Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Hitsauslaitteet - uusi teknologia vs vanha  (Luettu 14380 kertaa)
TunturiTT

Viestejä: 9 403



« Vastaus #45 : Elokuu 29, 2017, 15:03:15 »

Makuasia. 0,8 on sopiva yleislanka. Sillä liimailee ohutta ja suht paksua. Jää aika äkkiä 0,6mm lanka ohueksi, kun pitää esimerkiksi jotain vakuuttavampaa hitsausta tehdä. Paksummille muutenkin kannattaa laittaa paksumpi lanka, ei tarvitse tilsiä useampaa palkoa ja tuoda turhaa lämpöä perusaineisiin. Nollakasilla saa asetuksiin sen verran jo ryhtiä, että riittävä tunkeuma saavutetaan.
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
motomatti

Viestejä: 9 405


« Vastaus #46 : Elokuu 29, 2017, 15:39:52 »

Näissä minun runkohitsauksissani tällä koneella 0,6 toimii paremmin ja saan sillä suuremman lämpövaikutuksen hitsattavaan kohteeseen. Osa siitä on koneen pienehkön tehon syytä. Jos tarvitsee tehdä jotain ryskähommaa järeämmistä kappaleista hitsaan joko 0,8:lla tai puikkokoneella. Jotenkin olen enemmän mieltynyt lankakoneeseen. Puikkokone on lainassa jo kolmatta vuotta kaverin ikuisuustalotyömaalla. Tai ainakin luulen niin.....

Jos tarvitsen tighitsausta siirrän toimen joko Mr Mooren pajalle tai jos enemmän pitää saumoittaa niin Norsa Oy:n sepälle.
Lankakoneella näkyvät nuo Guzzien rungotkin hitsatun alunperin. Kaipa niillä jo hitsausrobotit on....
tallennettu
TunturiTT

Viestejä: 9 403



« Vastaus #47 : Elokuu 29, 2017, 15:46:19 »

Olisi muuten jännä tietää onko. Noin pienillä valmistusmäärillä ei välttämättä ole. Ainakaan koko runkoa en usko robotilla hitsattavan. Todennäköisesti ainakin vaikeasti ulottuvissa olevat kohteet hitsaa ihminen. Näinhän tehdään autotehtaillakin.
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
motomatti

Viestejä: 9 405


« Vastaus #48 : Elokuu 29, 2017, 16:10:35 »

Joskus kun olin töissä hitsaamossa jonkin aikaa niin toimin ns. hepparina. Tehtäväni oli koota osat piirustuksen mukaiseen järjestykseen ja vain hepata osat yhteen pienillä hitsipisteillä niin että hökötys pysyi koossa. Hitsaamon ammattimiehet sitten hitsasivat urakalla osia yhteen. Hoidin osia kolmelle hitsarille. Heppien paikat oli oltava sopivasti: joko aloituksen kohdalla läpihitsautuneena tai päätöksen kohdalla. Usein molemmissa. Kunhan rakennelma vain pysyi muodossaan ja osat kiinni. Tukireivoja sai käyttää.
Myöhemmin sain kunnian jatkaa varsinaisena hitsarina. Mutta en viihtynyt pitkään. Piti etsiä muita hommia. Niin kuin yleensä: muutama kuukausi yhdessä paikassa, ehkä pari vuotta toisessa. Kunhan pysyi leivässä. Mutta kokemusta tuli monesta hommasta.
tallennettu
LeCa

Viestejä: 619


« Vastaus #49 : Elokuu 30, 2017, 08:37:52 »

Samat aatokset TTT:n kanssa tuosta robottihommasta. Ei mahda löytyä robottia mikä pystyisi pyörittelemään, hitsaamaan moottoripyörän rungon kokonaisuudessaan kasaan. Ottaen huomioon vielä sekin seikka, että rungon pitää olla jonkunlaisessa jigissä kiinni koko aktin ajan. 
tallennettu
motomatti

Viestejä: 9 405


« Vastaus #50 : Elokuu 30, 2017, 11:35:32 »

Työprosessi asettaa suunnittelijalle vaatimuksia. Robotti kykenee moneen hommaan mutta vasta sen ehdoilla tehty rakenteen suunnittelu tekee siitä tehokkaan.
Runkoa ei tehdä käytön kannalta parhaaksi vaan kompromissiksi käytön ja valmistuksen väliltä. Koskee erityisesti halvempia tuotteita.
tallennettu
TunturiTT

Viestejä: 9 403



« Vastaus #51 : Elokuu 30, 2017, 12:08:42 »

Sellainen robotti, joka pystyisi hitsaamaan perinteisen putkirungon ympäri asti, maksaa hunajaisia mansikoita. Sellaisen hankita ei ole perusteltua kovin monelle moottoripyörävalmistajalle. Ehkä iso Japanin kolmikko siihen kykenee jeninsä laittamaan.
Itselleni tuotteen suunnittelu alusta tuotantoon asti on sen verran tuttua, että siinä lienee turha neuvoa. Joudun päivittäisessä työssä ottamaan huomioon hinnan, vamistettavuuden, kannattavuuden, materiaalit, työtavat yms. Tuttua on sarjatuotteen ja proton suunnittelu sekä valmistus.  Valmistustekniikan kehitystä seuraan aika tarkkaan, kuuluu alaan että tietää. Siten voidaan tarjota asiakkaalle parhaita tuotteita.
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
motomatti

Viestejä: 9 405


« Vastaus #52 : Elokuu 30, 2017, 12:23:48 »

Mutta eikös nyt ole työaika?
tallennettu
TunturiTT

Viestejä: 9 403



« Vastaus #53 : Elokuu 30, 2017, 15:19:30 »

On olemassa tauot..
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
TunturiTT

Viestejä: 9 403



« Vastaus #54 : Syyskuu 05, 2017, 12:14:48 »

Hitsauskoneista tulikin mieleen, juuri tuossa hallin puolella pähkäilevät, kuinka monta hitsauskonetta tarvitaan lisää ja otetaanko vuokralle vai omaksi. Esabilla on yhteyshenkilö, joka voisi hyvällä hinnalla koneet toimittaa. Hitsaajien itku on mielenkiintoista, kun Kemppiä pitäisi saada  Grin Itsekin olen hitsannut molemmilla ja mieltynyt sittemmin Esabiin. Mutta kun yhteen tottuu..
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
TunturiTT

Viestejä: 9 403



« Vastaus #55 : Helmikuu 10, 2018, 19:26:26 »

Hyvästä koneesta puheen ollen; harjoittelin tänään isän Tigillä rosterin liimaamista. Sain joskus ympärihitsaamattoman kilpakatalysaattorin. Kiitän sen lähiaikoina auton putkistoon. Kuoret ovat vähän reilun millin ferriittistä rosteria ja reunat nätisti päällekkäin. Sulatin reunat yhteen ilman lisäainetta. Puhdas materiaali ja hyvin säädetty kone; suht sievä tulos.


* IMG_20180210_151720_021.jpg (85.76 kilotavua, 1059x1059 - tarkasteltu 61 kertaa.)

* IMG_20180210_151720_022.jpg (67.25 kilotavua, 1080x1081 - tarkasteltu 69 kertaa.)

* IMG_20180210_151720_023.jpg (76.55 kilotavua, 1080x1080 - tarkasteltu 64 kertaa.)
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
motomatti

Viestejä: 9 405


« Vastaus #56 : Helmikuu 10, 2018, 19:35:19 »

Varsin asiallista.
tallennettu
TunturiTT

Viestejä: 9 403



« Vastaus #57 : Helmikuu 10, 2018, 20:57:38 »

En nähnyt tähdelliseksi alkaa testaamaan tiiveyttä  Roll Eyes
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
Olavi
Administrator
***
Viestejä: 362


Breva750, Cali3, Ducati 900 Sport, V11 LM


« Vastaus #58 : Helmikuu 18, 2018, 20:13:24 »

Nyt on alkanut kiinnostamaan metallin muokkaus ja erityisesti hitsauksen mahdollisuudet tehdä asioita luovasti itse.
Joskus nuoruudessa tuli viimeksi hitsattua, lähinnä ruostuneita auton rotiskoita, kun piti saada auto katsastuksesta läpi.
Teräksen lisäksi kiinnostaisi erityisesti alumiinin ja rosterin hitsaus.

Voisiko tässä olla riittävän laadukas ja monipuolinen laite kotitarvehitsarille?
http://www.motonet.fi/fi/tuote/789694/TELWIN-TECHNOMIG-150-DUAL-MIG-hitsauskone-150A

tallennettu

Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.
motomatti

Viestejä: 9 405


« Vastaus #59 : Helmikuu 18, 2018, 21:16:29 »

Itselläni on tuosta vanhempi versio jossa säätötekniikkaa vähemmän. Sitä ennen hitsasin kaverin vielä vanhemmalla Telwinillä kaikenlaista.

Ei sovellu ammattikäyttöön sillä työaika on parhaimmillaankin joitakin kymmeniä prosentteja. Sitä vähemmän mitä suurempaa tehoa vaaditaan. Ei siis saa kerralla kovin pitkää saumaa aikaiseksi.
Omani ei ole invertteritekniikkaa vaan perinteisemmällä tekniikalla tehty. Aiheuttaa kipinöintiä hitsatessa. Maadoitus helposti vaihdettavissa kolvin ja maakaapelin välillä. Syöttälaite on todennäköisesti uudemmassakin sama vanha muovinen. Toki syöttörullat ovat terästä ja helposti vaihdettavissa.
Langanjohdin on vetelähkö eikä siedä jyrkkiä mutkia. 0,6mm lanka kulkee parhaiten. Hitsata voi erilaisia teräksiä ja alumiinia. Maantiekuran ja ruosteen liittäminen vanhan auton helmapellissä ei ole varmaan tämänkään laitteen parhaita puolia.

Maajohdin on surkea. Ei johda sähköa kunnolla, kuumenee, pihti on ohutta peltiä ja on johdin on varsin lyhyt. Kannattaa hankkia kunnon maakaapeli pihteineen ensi töiksi. Hitsauksen laatu paranee.

Olen tehnyt täytelankahitsauksia Telwinillä kuten saunan lauteiden rungon, tikkaat, hydrauliprässin rungon ja pienempiä suorituksia.
Hankittuani seoskaasupullon (Mison) että voin hitsata moottoripyörän runkorakenteita ja vaativampia hitsauksia on niitä tullut tehdyksi ihan katsastetuksi ajoneuvoksi asti eli hitsaukseni olivat hyväksyttäviä ja standardien mukaisia. Hitsausstandardit piti laittaa työ-, materiaali ja laitekuvauksineen hyväksyntäpaperien liitteeksi.

Tässä juttua koneen kohtaloista käytössäni: http://www.motomatti.fi/2012/03/ydintaytelankasuojakaasukaarihitsauskon.html#comment-form

Tässä tyypillinen hieman vaativampi hitsaus: http://www.motomatti.fi/2015/11/purkupyora-kytkinakselin-korjaus.html

Jos kuitenkin haluaa oikein hyvää saumaa ja pitkään niin pari tonnia lisää hintaa saa jo varsin pätevän hitsauslaitteen. Käytettyjäkin laadukkaita on tarjolla. Usein ne vain pitää kunnostuttaa.

Olen varma että Motonetin Telwinillä voi tehdä hitsaukset harrastepohjalta mitä tarvitsee ja riittävän hyvällä laadulla. Mutta konepajalla laittaisivat kierrätykseen. Niin suuri ero on harrastajakoneella ja oikealla hitsauskoneella. Mutta niin on hinnallakin.
tallennettu
Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6
  Tulostusversio  
 
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2008, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!