Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Huhtikuu 26, 2018, 06:35:29 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: KERHON PÄÄSIVU: http://www.guzziclub.fi
 
   Etusivu   Ohjeet Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: 1 ... 15 16 [17]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: 1200 8V venttiilinnostimet  (Luettu 33562 kertaa)
Pulmu

Viestejä: 110



« Vastaus #240 : Marraskuu 13, 2017, 11:11:04 »

Hienoa että käy hyvin! Mulla äänet olivat muutostyön jälkeen samanoloiset kuin aiemmin, ja venttiilit alkoivat ääntämään nopeasti vielä enemmän. Kahden tuhannen km:n sisään venttiilejä jouduttiin säätämään kahdesti. Kesällä sitten alkoi olla ajoittain todella raakaa nakutusta, jolloin kausi loppui sitten siihen. Syynä lienee öljynpaineiden hävikki.

Menee taas tutkittavaksi talven aikana, kunhan ehdin toimittaa laitoksen peräkärrissä Piikkiöön. Sitä edellinen kausi keskeytyi puolestaan nostimien täystuhoon. 
Arrgh... Öljynpaineiden häviäminen saattaa kyllä ennustaa kallista remppaa. Toivottavasti ei kovin hirveitä ole päässyt käymään ja saat mopon kuntoon kesäksi Smiley
tallennettu

Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä.
_________________________________

Griso 8V 2012
Pekka Karjalainen
Administrator
***
Viestejä: 263



« Vastaus #241 : Maaliskuu 19, 2018, 16:58:23 »

Nimimerkkien Ikkala ja Omobono olettama vikahan sieltä löytyi. Eli öljypohjan välilaipan tiiviste oli pettänyt sen öljykanavan kohdalta, mikä vie voitelua oikean puolen nokkaketjun kiristäjälle. Korjattu ProItaliassa Pikkiössä. Tällä kertaa pääsi aika vähällä. Nyt valmiina kevättä varten.

Eli jos 4/8-V koneesta kuuluu lämpimänä käynnistyksen jälkeen korvia raastavaa nakutusta ja se loppuu hetken päästä, niin tuota vikaa voisi veikata!

Hienoa että käy hyvin! Mulla äänet olivat muutostyön jälkeen samanoloiset kuin aiemmin, ja venttiilit alkoivat ääntämään nopeasti vielä enemmän. Kolmen tuhannen km:n sisään venttiilejä jouduttiin säätämään kahdesti. Kesällä sitten alkoi olla ajoittain todella raakaa nakutusta, jolloin kausi loppui sitten siihen. Syynä lienee öljynpaineiden hävikki.

Menee taas tutkittavaksi talven aikana, kunhan ehdin toimittaa laitoksen peräkärrissä Piikkiöön. Sitä edellinen kausi keskeytyi puolestaan nostimien täystuhoon.  


* Tiiviste_Sport.JPG (135.84 kilotavua, 640x478 - tarkasteltu 73 kertaa.)
tallennettu

1200 Sport 4v
motomatti

Viestejä: 9 264


« Vastaus #242 : Maaliskuu 19, 2018, 17:29:35 »

Onko selvillä mikä on aiheuttanut tuo tiivisteen vaurion? Kumpi tiivisteistä katkesi? (Vastaan itselleni että ylempi.) Sikäli kiinnostaa ettei sattuisi omalle kohdalle. Nykyään kun ei enää oteta öljypohjaa auki öljynvaihtohuollon yhteydessä.

Guzzeissa kun on aika kauan ollut tuo tiivisteratkaisu tuossa paikassa mutta ei ole ainakaan omista pyöristäni pettänyt kertaakaan.

Olen noudattanut J-P Eevan ohjetta liimata aina tiivisteen öljypohjaan, myös noista erilliskohteista, ja toiselle puolelle tiivistettä vaseliinia. Sitten paikalleen ja ruuvit kiinni, ne keskimmäiset neljäkin. Seuraavana päivänä öljyt koneeseen. Joskus samanakin. Edellä mainituin tavoin saa tiivisteestä monikertakäyttöisen. Sama myös venttiilikoppien tiivisteiden suhteen. Silikonipohjaista tiivisteliimaa ei pidä käyttää. Siitä tulee vain sotkua.

Toisinaan on ollut tarjolla paperitiivisteitä ja niitäkin ole joskus laittaYksityisviesti (paikalla)
Onko selvillä mikä on aiheuttanut tuon tiivisteen vaurion? Onko tiiviste alkuperäinen tehtaalla laitettu? Sikäli kiinnostaa ettei sattuisi omalle kohdalle. Nykyään kun ei enää oteta öljypohjaa auki öljynvaihtohuollon yhteydessä.

Guzzeissa kun on aika kauan ollut tuo tiivisteratkaisu tuossa paikassa mutta ei ole ainakaan omista pyöristäni pettänyt kertaakaan.

Olen noudattanut J-P Eevan ohjetta liimata aina tiivisteen öljypohjaan, myös noista erilliskohteista, ja toiselle punut. Mieluimmin laitan niitä vihreitä muovisen tuntuisia massatiivisteitä. Eivät ole niin hauraita. Voi jopa taittaa niin ettei murru.

Vertailin 1200 ja 1400 8V -moottoreiden rakennetta. 1200 vaikuttaa olevan monimutkaisempaa tekoa kuin 1400-malli vaikka 1400:ssa on kaksi öljypumppua.


* Norge8V_lohko_tiivisteet_.png (84.4 kilotavua, 360x316 - tarkasteltu 32 kertaa.)

* C14_moott_tiivisteet_.png (94.13 kilotavua, 344x379 - tarkasteltu 25 kertaa.)
tallennettu
Ikkala

Viestejä: 1 609



« Vastaus #243 : Maaliskuu 19, 2018, 19:02:12 »

http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=3785.0.  Taitaa se olla aivan sama kohta?

tallennettu

cali 2 -86, calicafe 1100 -95, HD FLSTC -09, HD FXR-94, pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125 + eukon FXDCI -06
TunturiTT

Viestejä: 9 266



« Vastaus #244 : Maaliskuu 19, 2018, 20:19:49 »

Olisko ylikiristetty ruuvia tuon lähettyvillä. Tai vääntimellä ajettu ruuvit yksitellen pohjaan asti.
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
motomatti

Viestejä: 9 264


« Vastaus #245 : Maaliskuu 19, 2018, 20:44:04 »

En tiedä oikeaa öljypohjan ruuvien kiristysjärjestystä mutta olen tehnyt niin kuin järkeni sanoo että ensin keskeltä ja sitten sivujen ja päätyjen keskeltä kulmiin päin. Niin pientä momenttiavainta en omista että M6-ruuville olisi momentinmukainen kiristys. Tarkalla rannemomentilla pärjää kun pärjäsi lentokoneidenkin kanssa.
tallennettu
Ikkala

Viestejä: 1 609



« Vastaus #246 : Maaliskuu 19, 2018, 20:58:23 »

Tiedä häntä. Luulisi kuitenkin että osaavat tehtaalla ruuvit kiristää.
tallennettu

cali 2 -86, calicafe 1100 -95, HD FLSTC -09, HD FXR-94, pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125 + eukon FXDCI -06
TunturiTT

Viestejä: 9 266



« Vastaus #247 : Maaliskuu 19, 2018, 21:25:28 »

Voihan olla, että on sattunut huono sarja tiivisteitä. Niitähän oli Californioiden venttiilikopissakin taannoin.
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
Pekka Karjalainen
Administrator
***
Viestejä: 263



« Vastaus #248 : Maaliskuu 19, 2018, 21:51:59 »

Ymmärsin että tehdas on vaihtanut tiivisteen mallia tai materiaalia jossain vaiheessa heppoisempaan ja että tämä ei ollut eka pragaaminen. Tehdas säästää ja kuluttaja maksaa.
tallennettu

1200 Sport 4v
Pekka Karjalainen
Administrator
***
Viestejä: 263



« Vastaus #249 : Maaliskuu 19, 2018, 22:13:12 »

Juu, tismalleen samasta kohdasta ratkennut!

tallennettu

1200 Sport 4v
Pekka Karjalainen
Administrator
***
Viestejä: 263



« Vastaus #250 : Maaliskuu 20, 2018, 13:35:28 »

Veikkaan heikkolaatuista tiivistettä, joka on alkuperäinen tehtaalla laitettu.


Onko selvillä mikä on aiheuttanut tuon tiivisteen vaurion? Onko tiiviste alkuperäinen tehtaalla laitettu? Sikäli kiinnostaa ettei sattuisi omalle kohdalle. Nykyään kun ei enää oteta öljypohjaa auki öljynvaihtohuollon yhteydessä.

tallennettu

1200 Sport 4v
GuzGuz

Viestejä: 1 348



« Vastaus #251 : Maaliskuu 20, 2018, 15:40:36 »

Niin tämä klassinen tiivistekysymys.
Fakta on että vanhat "vihreät" oli parempia kuin nykyiset tumman harmaat.
Tuli hyvin esille kun otin venttiikopat irti Calista.
Oikean puolen vihreä jatkaa seuraavaankin aukaisuun kolmatta kertaa, viimeksi uusittu vasen harmaa repeytyi osiin jo koppaa irroittaessa.
Vaseliinia tms pintaan asentaessa olisi ehkä pelastanut?
Samaa olen ollut havaitsevani öljypohjan tiivisteissä.
Kuinka vaikeaa tehtaalle voi olla leikata sopivaa pahvia?

tallennettu
TunturiTT

Viestejä: 9 266



« Vastaus #252 : Maaliskuu 20, 2018, 16:12:27 »

Halpuutuskysymys. Eiköhän sielläkin ole löydetty edullisempi materiaali ja pyritään tekemään siitä.
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
motomatti

Viestejä: 9 264


« Vastaus #253 : Maaliskuu 20, 2018, 19:24:27 »

Bilteman eri vahvuiset tiivistepaperit ovat olleet suosikkejani. Riittävän suuria kappaleita. Toki siitä keskiosasta jää vielä moneen pikkukohteeseen tiivisteaineita. http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autonvaraosat/Moottorin-osat/Tiivisteet/Tiivistepaperi-2000017979/

Tässä Motonetin kilpailija Guzzin nykypaperille: http://www.motonet.fi/fi/tuote/270017/Tiivistepaperi-05mm-58x35cm
Muitakin vahvuuksia löytyy.
IKH:n paperi on hieman pienempikokoista: https://www.ikh.fi/fi/tiivistepaperi-0-50mm-500x330mm-ot8000105

On muutama menetelmä tehdä paperitiiviste. Monimutkaisiin tiivisteisiin olen käyttänyt kopiokonetta. Koneen koko rajoittaa tiivisteen koon A4-tasolle. Pitää tosin olla musteruiskutulostin. Jää vain leikkaamisen vaiva.

Tiivisteen ulkoreunan voi viimeistellä vasta kun tiiviste on jo paikoillaan. Tässä tapauksessa Centauron V10-koneen kampiakselin takalaakeripesän asennus: http://www.motomatti.fi/2017/07/centauro-v10-kampiakselin-takapaan.html

Tässä eräs perinnemenetelmä joka sopii myös Guzzin öljypohjatiivisteen tai venttiilikopan tiivisteen valmistamiseksi. Itse käyttäisin silloin pientä kuulapäävasaraa sisäkaarteiden ja ruuvien reikien tekoa varten.
https://www.youtube.com/watch?v=Cv05ziVYQOw
tallennettu
Sivuja: 1 ... 15 16 [17]
  Tulostusversio  
 
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2008, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!