Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Joulukuu 12, 2017, 10:36:47 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: KERHON PÄÄSIVU: http://www.guzziclub.fi
 
   Etusivu   Ohjeet Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: 1 ... 35 36 [37]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Miksi puuttuisin moottorinohjausjärjestelmään?  (Luettu 83341 kertaa)
MotoJussi

Viestejä: 950


« Vastaus #540 : Joulukuu 06, 2017, 22:38:20 »

Tuon signaalin kun saisi otettua suoraan tietokoneelle, voisi skaalata tuloksen harvemmaksi. Näkyisi pienetkin katkokset ja muutokset.
Eli sama kuin filtteröimätön tehokäyrä dynosta. On jos jonkinlaista hyppyä ja monttua.

Hmm mulla on sellain kiva purkki jossa on monta analogista inputtia ja joka antaa dadan tietsikalle yli USB:n.

Ööö siis "data logger".

Pitäisköhän tätä miettiä.
tallennettu
motomatti

Viestejä: 8 638


« Vastaus #541 : Joulukuu 06, 2017, 22:42:17 »

Jussi jo kerkesikin aiheeseen. Helpoin olisi jos sen voisi tehdä suoraan kaasunasentotunnistimen johtimen liittimestä kiertämällä kaasukahvasta hitaasti.

Tuon signaalin kun saisi otettua suoraan tietokoneelle, voisi skaalata tuloksen harvemmaksi. Näkyisi pienetkin katkokset ja muutokset.
Eli sama kuin filtteröimätön tehokäyrä dynosta. On jos jonkinlaista hyppyä ja monttua.
Semmoisia koneita on ihan kaupasta ostettavissa. Camn, tai joku muu, sellaisesta laittoi linkin joskus vuosia sitten.

Työntömittoihin ja mittakelloihin saa valmiin ohjelman mukana kun vain satsaa hieman arvokkaampaan malliin. Samantyyppinen ohjelma toimisi tässäkin.

Nuo mittaukset tein karkealla 10 asteen jaolla. Mahdollisuus on tehdä yhdenkin asteen jaolla mutta epäilenpä että menisi aikaa siten. Vikojahan en nyt etsinyt vaan alkuperäinen tarkoitus oli löytää epälineaarisen TPS:n jännitearvon taitekohta. Nämä muut ovat vain omasta mielenkiinnosta ja halusta kyetä manipuloida moottorinohjausta tälläkin tavalla. Helppo tapa esimerkiksi jos haluaa käyttää kahta eri polttoainetta.  
tallennettu
TunturiTT

Viestejä: 8 642



« Vastaus #542 : Joulukuu 06, 2017, 22:53:20 »

Jos sen loggeriin ajaa, niin ei tuolla kiertonopeudella pitäisi olla juuri merkitystä. Riittää että liike on suht tasainen ja loppuun asti.
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
Pekka

Viestejä: 1 593



« Vastaus #543 : Joulukuu 06, 2017, 23:28:45 »

Lainaus
Kaasuläpän asennon tunnistin TPS on tosiaan hankala diagnosoitava

Tuolla aikaisemmin olin merkannut muistiin myös tällaista: "GuzziDiagin näyttöön kaasuläpät – näytti hyvältä. Vaihto diagramminäyttöön + kaasuläpät hitaasti auki: kuvaajassa näkyi kaksi vikakohtaa."

Tuolla saa näkyviin pätkimisen ja totaalisen toimimattomuuden, siihen oivallinen testi.
Ei vain kerro sitä jos ulostulojännitteessä on vaikkapa 0,2V suuruinen virhe. Sekin aiheuttaa moottorin
käyntiin selvän ongelman. Jos arvaus ei osu heti TPS ongelmaan, menee tikkuja kynsien alle.
Voi sen säädettävänkin TPS:n irrottaa. Pitää vain merkata muistiin joku jännitelukema/asteet mikä
ei irrotuksen ja mittauksen aikana muutu. Läppä kiinni ja/tai joutokäyntiasento.


* TPS vertailua.JPG (288.71 kilotavua, 900x1200 - tarkasteltu 35 kertaa.)
tallennettu

Edelläkävijä kohtaa aina kaikki vaikeudet, vain jäljittelijät voivat menestyä!
motomatti

Viestejä: 8 638


« Vastaus #544 : Joulukuu 07, 2017, 12:14:26 »

Lainaus
Kaasuläpän asennon tunnistin TPS on tosiaan hankala diagnosoitava

Tuolla aikaisemmin olin merkannut muistiin myös tällaista: "GuzziDiagin näyttöön kaasuläpät – näytti hyvältä. Vaihto diagramminäyttöön + kaasuläpät hitaasti auki: kuvaajassa näkyi kaksi vikakohtaa."

Tuolla saa näkyviin pätkimisen ja totaalisen toimimattomuuden, siihen oivallinen testi.
Ei vain kerro sitä jos ulostulojännitteessä on vaikkapa 0,2V suuruinen virhe. Sekin aiheuttaa moottorin
käyntiin selvän ongelman. Jos arvaus ei osu heti TPS ongelmaan, menee tikkuja kynsien alle.
Voi sen säädettävänkin TPS:n irrottaa. Pitää vain merkata muistiin joku jännitelukema/asteet mikä
ei irrotuksen ja mittauksen aikana muutu. Läppä kiinni ja/tai joutokäyntiasento.

Näköjään yksi henkilö lisää joka tutkii tai on tutkinut aihepiiriä perusteita myöden.
Potentiometrejä mittaillessa tulee ohessa tietoa joka ei välttämättä sillä hetkellä ole oleellista vaikka myöhemmin sillä voi olla merkitystä.

Perimmäinen tavoite, tällä kertaa mittaillessa, on että olisi tarkoitus löytää halpa kaasuläpän asentopotentiometri joka voisi korvata kalliin alkuperäisosan. Tuo mittaamani TPS Motonetin hyllystä oli tällä kertaa katsottavana. Haasteellinen tapaus: kiertosuunta väärä, kapea jännitetoimialue ja painottuu vahvasti astekulman muutoksen puolelle. Lisävastuksella "kiusaamalla" se lähestyy tavoitearvoja.
Kiertosuunnan voi muuttaa kytkentää muuttamalla. Silti sen jousikuorma on väärän kätinen. Nämä asiat voi sietää.

Jos kyseinen TPS laitettaisiin sinällään korvaamaan alkuperäistä niin edellä mainittujen poikkeusten lisäksi pitäisi sytytys, ruiskutus ja lisärikastuskartat muuttaa skaalukseltaan ihan toisiksi. Vastusta käyttäen (ehkä noin 1000 ohmia, liitekuvassa aiemmassa viestissä käytetty vain 600 ohmin lisävastusta) muutettavaa ei olisikaan enää niin paljon. Oltaisiin jo lähellä alkuperäisen jännitejakaumaa. Puuttuu vain mutka "käyrästä" eli painottuminen jännitteestä astepuolelle lopun kiertomatkaa.

Sieltä mistä lainasin ko TPS:n mitattavaksi se on tehnyt hommansa erittäin hyvin: antaa signaalinsa sytytykselle ennakokarttaa varten ja ruiskutukselle ruiskutuskarttaa varten. Järjestelmän nimi ja toiminta on vain hieman erilaista. Kyseisessä moottorinohjauksessa karttojen skaalaus on vain hetken homma eikä suuritöinen kuten esimerkiksi 15M ECUn tapauksessa. Mutta tehtävissä kyllä.

Mahdollisesti jatkan etsintää sopivammalla sähköisillä ominaisuuksilla varustetun TPS:n suhteen. Kaupassa noita kuitenkin on ja varsin monenlaatuisia. Kauppias ei vain tiedä yhtään mitään niiden sähköisistä ominaisuuksista joten ostamisen ja kokeilemisen kautta homma tulee kovin kalliiksi.
Pitäisi tietää pyörimissuunta, kiinnitystapa (kiinteä vai säädettävä), sähköiset ominaisuudet, akselin muoto: X, D vai jokin muu. Nyt tarvittaisiin muotoa X, myötäpäivään, ruuvikiinnitys jossa säätö, painotus jännitteen kulmamuutoksen puolelle ja mielellään epälineaarinen.

Hakuammunnalla kaupan tiskillä tuskin kovin hyvin onnistuu....
tallennettu
Pekka

Viestejä: 1 593



« Vastaus #545 : Joulukuu 07, 2017, 22:45:11 »

Mittaamani käppyrät ovat Buellista, mistäpä muustakaan. Saa niitä hyödyntää jos haluaa. Kääntyy myötäpäivään
akselin suunnasta katsoen. Kiinnitysrei'issä on viilausvaraa.
Löytyyhän ainakin merkkiosista datalehtiä, kait niitä hyödyntäen voi tehdä ainakin alustavaa valikointia?
Esimerkiksi:
https://www.modificars.fi/Dokumentit/0280122001.pdf


* 0280122001.pdf (261.58 kilotavua - ladattu 3 kertaa.)
tallennettu

Edelläkävijä kohtaa aina kaikki vaikeudet, vain jäljittelijät voivat menestyä!
motomatti

Viestejä: 8 638


« Vastaus #546 : Joulukuu 07, 2017, 23:07:56 »

Liitteen tyyppinen TPS on mulla Alkoholipyörässä. Samoin rakentelemassani H-D FLH:ssa. Tein semmoiseen ruiskun taannoin.

Jospa löytyisi taulukko näistä epälineaarisista kikkareista?

Noin yleensä ottaen: mitä isompi fyysisesti oleva TPS, sitä kestävämpi ja täsmällisempi.
Ajatuksena tehdä adapteri että saisi sellaisen Weber PF09:n asennettua kuin oli joskus viime vuosituhannella. Pitääkin mittailla lisää aiheen tiimoilta. Harmina että kaasuläppäakseli pitää vaihtaa tai tehdä adapteri siihenkin.

Kaikki on tämmöistä rimpuilua tietämättömyyden kahleissa. Jostain tietää jotain ja sitten pitää taas kerran ryhtyä opiskelemaan.
tallennettu
TunturiTT

Viestejä: 8 642



« Vastaus #547 : Joulukuu 08, 2017, 10:28:04 »

Minkähänlainen tuollainen olisi rakentaa itse? Lähinnä tulee mieleen suodatuksen määrä, mitä tuollainen vaatii. Mutta eniten voisi käydä järken optinen kulma-anturi. Ei kuluvia osia ja jos tekee ruiskutuksen jollain open source -paketilla, niin samalla vaivallahan se menisi.
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
Urpo ja Turpo

Viestejä: 770



« Vastaus #548 : Joulukuu 08, 2017, 11:06:28 »

Optinen ei ole tuohon oikein kustannustehokas. Yleisemmät ja edullisemmat mallit ovat
inkrementaaliantureita, jotka luulevat olevansa aina nollakohdassa, kun sähköt kytketään.
Paikan muistavat absoluuttianturit ovat yleensä kalliimpia ja isokokoisempia. Kummatkin
vaativat erikseen lukuelektroniikan.
Katsoisin ennemminkin kosketuksettomia magneettiantureita, joita voi löytyä muutamalla
kympillä ja joissa voi olla valmiiksi sopiva jännitelähtö.
Tuossa yksi kokoelma erilaisia kulma-antureita:
https://www.elfadistrelec.fi/fi/anturit/asento-kulma-ja-kiertoanturit/kulma-asentoanturit/c/cat-DNAV_PL_131201?q=*&filter_Category3=Kulma-asentoanturit&filter_Buyable=1&pageSize=10
Linkki on näköjään niin pitkä, että se pitää erikseen kopioida selaimeen.

Vielä varoituksen sana: Voisi tulla mieleen laittaa potentiometrin yhteyteen halpa Arduino-kortti, jossa on analogiatulot ja lähdöt
ja hoitaa sillä haluttu käyrämuoto, mutta niissäpä analogialähtö on ns. pulssinleveysmoduloitu, joka vaatii lisäelektroniikkaa
toimiakseen tuossa.
https://store.arduino.cc/arduino-uno-rev3

tallennettu
TunturiTT

Viestejä: 8 642



« Vastaus #549 : Joulukuu 08, 2017, 11:39:37 »

Riittäisikö Arduinossa kytkentätaajuus, jos rakentaisi koko moottorinohjauksen sillä?
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
Urpo ja Turpo

Viestejä: 770



« Vastaus #550 : Joulukuu 08, 2017, 12:07:32 »

Ei riitä.
Olen kyllä kuullut joskus kauan sitten, että moottorinohjaus olisi tehty omasta päästä jollain
tehokkaammalla prosessorilla. Ei ole kyllä antaa mitään linkkiä.
Täytyy muistaa, että suuri osa tekemisestä olisi tulojen ja lähtöjen suojaamista jännitepiikeiltä
ja häiriöisiltä signaaleilta sekä tehoasteiden tekemistä lähtöihin.
tallennettu
Urpo ja Turpo

Viestejä: 770



« Vastaus #551 : Joulukuu 08, 2017, 13:44:25 »

Tuossa kehitetään moottoriohjausta Arduino-projektina. Tavaraa on kertynyt
enemmän kuin peruskorttiin:

https://speeduino.com/wiki/index.php/Speeduino
tallennettu
TunturiTT

Viestejä: 8 642



« Vastaus #552 : Joulukuu 08, 2017, 15:26:04 »

Tuohon törmäsin kesällä aussi/NZ-foorumilla. Aiheutti siellä aika paljon keskustelua.
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
Sivuja: 1 ... 35 36 [37]
  Tulostusversio  
 
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2008, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!