Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Toukokuu 28, 2018, 04:38:54 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: KERHON PÄÄSIVU: http://www.guzziclub.fi
 
   Etusivu   Ohjeet Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: 1 ... 52 53 [54] 55 56
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Guzzidiag - suomen kielellä  (Luettu 219314 kertaa)
motomatti

Viestejä: 9 405


« Vastaus #795 : Tammikuu 20, 2018, 17:26:07 »

Jälleen lyhyt katsaus GuzziDiagin etenemiseen 7SM-osastolla.
Reader, eli lukutoiminto millä moottorinohjaustiedosto kopioidaan toiseen, pyörän ulkoiseen muistipiiriin. Nyt siis voi tallentaa vaikka muistitikulle ECUn sisältöä.

Vielä ei ole valmiina XDF-tiedostoa jolla em. tiedosto saadaan ihmisen ymmärtämään visuaaliseen muotoon. Eli vielä ei pääse muokkaamaan TunerPro-ohjelmalla. Toistaiseksi se asia on "In proggress".

Näin se on edennyt aiempien järjestelmien aikana. Seuraavaksi, XDF:n ohella, saanemme Writer-työkalun jolla moottorinohjaustiedosto voidaan syöttää ECUun. Viimeistään silloin on mahdollista saada käyttöömme (1400-sarja 2013 ->) jo olemassa olevia tiedostoja. XDF mahdollistaa muokkauksen kunhan valmistuu.

7SM sisältää laajan tiedoston. Kannattaa laittaa kahvi tippumaan ja eväät mukaan sillä lukutoimenpide kestää noin puoli tuntia.
tallennettu
Camn

Viestejä: 2 293



« Vastaus #796 : Tammikuu 20, 2018, 19:16:40 »

Kahdelta “punaiselta” foorumilta koottua (Guzzi/Saksa, Aprilia/USA):

Luku kestää n.30 min, koska vain 38400 baudinopeus on käytettävissä.  On siis suositeltavaa pitää laturi kiinni akussa lukutapahtuman aikana, ellei saa valoja pois päältä (irrottamalla sulakkeen tms.).  Jos läppärissä on heikko akku, siinäkin ehkä laturi tarpeen. Luku kestää siksi, että flash muisti luetaan kokonaan siltä osin kun se on sallittua. Kirjoittaminen tulee tapahtumaan, kuten aikaisemminkin, nopeammin koska vain osa tiedoista kirjoitetaan.  Yleensähän luetaan vain kerran, ja kirjoitetaan usein.
Ainakin Aprilian kohdalla pyörän näytössä on symboli ”ecu disconnect” ja punainen yleisvaroitusvalo + keltainen aprc -valo koko lukutapahtuman ajan.  Kaikki palaa normaaliksi, kun lukutapahtuma on ohi (virta käännetään pois päältä 10 sek ajaksi, PC ohjelma antaa kaikki tarvittavat ohjeet).

Luettua tiedostoa ei salata millään tavalla, sitä voi siis editoida millä tahansa editointiohjelmalla. GuzziDiag – kehittäjät käyttävät TunerProt:ta. Editointia varten on tiedettävä missä mikäkin tieto sijaitsee luvun jälkeen luodussa *.bin -tiedostossa.  Valitettavasti usein on niin, että samankin ecun eri ohjelmistoverisoissa nuo tarvittavat tiedostot ovat (tahallaan?) eri paikoissa.  Esim. Ducatin 5AM ecuista tunnetaan n. 150 tapausta (ymmärrän tuon niin että tarvitaan 150 eri xdf -tiedostoa).

Pauldaytona on tehnyt xdf tiedostoja paljon ja juuri nyt hän työstää Cali 1400 7SM ecua varten sitä. Sitten tulee työn alle Aprilia RSV4:n xdf.  Joka karttaversiolle on tehtävä oma xdf -tiedostonsa.
Ecu tiedostoja siis kerätään, tällaiset on hallussa:
Aprilia:
CM228222_13A9AH14_7SMHW100_7SM_TV4MY12 (Tuono)
CM083510_4023AE01_7SMHW100_7SMA5_RSV4
CM264501_6403BA45_7SMHW310_RSV4_EVO_RSV4RR15
CM228231_1050FG37_7SMHW110_7SMBH_CAPONORD_ADV_MY15
Guzzi:
CM228201 1050CA07 7SMHW100 7SM.C0 CALIFORNIA 1400, vm 2013
CM267201 7505C1AO 7SMHW310 7SM2.C1 CALIFORNIA 1400 Audace
CM267202 75B8C2AS 7SMHW310 7SM2.C2 CALIFORNIA 1400 MGX21
tallennettu

V11 - it defines you.
motomatti

Viestejä: 9 405


« Vastaus #797 : Tammikuu 20, 2018, 21:49:33 »

Vai että joka tiedostolle oma XDF.
Asia on kyllä helppo todeta että mikä XDF on tarpeen kun lukee Readerilla tiedoston. Versio näkynee jo siinä vaiheessa kun GD saa yhteyden ECUun.

Omassa pyörässäni lienee tämä: CM228201 1050CA07 7SMHW100 7SM.C0. Tai jokin sen "seuraaja". Pitäneekin tarkistaa kun saan pyörää hieman nippuun talven muutostöiden jäljiltä.

Sen verran on annettava kehuja koko käyttöjärjestelmän toimivuudesta että ei ole minkäänlaisia ongelmia millään kierroslukualueella ja ajo on hyvin tasaista jos ei isolla vaihteella yritä vedättää alle 2500 kierroksen. Silloinkin vain rytkyttää. Turismo-asetus on huvin miellyttävä eikä pyörä lähde vahingossa näpeistä. Luistonesto puuttuu liian herkästi jos ei ole ihan hyvä pito. Paras moottorinohjaus tähänastisista mitä on omalle kohdalle Guzzeissa sattunut. Tosin 1100 Brevassakin oli hyvä moottorinohjaus kun sen ohjelmiston muutaman kymmenentuhannen kilometrin aikana hieroi hyväksi GuzziDiagilla ja TunerPro:lla.

tallennettu
TunturiTT

Viestejä: 9 403



« Vastaus #798 : Tammikuu 20, 2018, 21:51:55 »

Onko mitään tietoa, meneekö Padsilla lukiessa myös puoli tuntia?
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
motomatti

Viestejä: 9 405


« Vastaus #799 : Tammikuu 20, 2018, 22:05:23 »

Onko mitään tietoa, meneekö Padsilla lukiessa myös puoli tuntia?

Oman kokemukseni mukaan PADS:illa ei lueta mitään. Sillä todetaan että sisällä on viimeisin päivitys tai jos ei ole niin viimeisin päivitys syötetään ECU:un. Siinä ei paljon kysellä. Päivityksen asennukseen menee kyllä sen verran aikaa että kahveet kerkiää horaseen.
Siksipä en tiedä, katsomatta, mikä päivitys on pyörässäni. Se on uutuuden jälkeen kytketty PADS:iin kaksi kertaa. Toisella kertaa oli jokin muutos. Se että muuttaako pikkumuutos nimikettä aina ei ole minulle selvää. Vielä.

GuzziDiagilla tehty muutos ei muuta päivityksen nimikettä. Ei ainakaan niissä pyörissä joihin olen omatoimisen päivityksen tehnyt. Camnilla lienee tähän lisätietoa?
tallennettu
TunturiTT

Viestejä: 9 403



« Vastaus #800 : Tammikuu 20, 2018, 22:17:56 »

Eli ne päivityskartat ilmeisesti tehdään jossain tehtaalla.
En toki ajatellutkaan, että karttoja muokattaisiin esim jälleenmyyntimaassa. Mutta tuo kyllä antaa suoraan ajatuksen, että kartat tehdään tehtaalla ja lähetetään kaikille jälleenmyyjille. Kartan vaihto on tehty vain päälle flashattavaksi. Tai ainakin tarkoitettu.
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
motomatti

Viestejä: 9 405


« Vastaus #801 : Tammikuu 21, 2018, 01:15:27 »

Eli ne päivityskartat ilmeisesti tehdään jossain tehtaalla.
En toki ajatellutkaan, että karttoja muokattaisiin esim jälleenmyyntimaassa. Mutta tuo kyllä antaa suoraan ajatuksen, että kartat tehdään tehtaalla ja lähetetään kaikille jälleenmyyjille. Kartan vaihto on tehty vain päälle flashattavaksi. Tai ainakin tarkoitettu.

Aivan.
Pohjaton uteliaisuuteni laittoi kysymään että voiko moottorinohjausta muokata PADSilla muutoin kuin tehtaan uusimman päivityksen asentamalla. Sain pitkän katseen osakseni. Kerroin että 5AM:ään ainakin voi niin silloin jo kaksi asentajaa kohotteli kulmakarvoja.

Tämähän ei ole varmaa eikä liene koskaan merkkihuollossa tehty mutta jäljistä päätellen GD:tä on käytetty varsin usein muuallakin kuin minun edesmenneissä talleissani. Jos tutkii tarkemmin niin eroja löytyy vaikka päivityksen status ei olisi vaihtunutkaan.

GD:n käyttö ei muuta statusta vaikka muutoksia olisi suoritettu. Siksi alkuperäistiedostot kannattaa taltioida nimellä ennen kuin niihin tekee muutosta. Tiedosto kopioidaan kahteen osoitteeseen ja siihen toiseen tehdään halutut muutokset ja se alkuperäinen jätetään koskematta että voi palata "viimeiseen toimivaan" tiedostoon.
tallennettu
motomatti

Viestejä: 9 405


« Vastaus #802 : Tammikuu 21, 2018, 23:29:51 »

Muistin että otin toissavuonna asentajan olan yli valokuvia eri asetuksista mittaristoon ja ECUun.
Juttu tässä: http://www.motomatti.fi/2016/05/california-1400-ensimmainen-huolto.html
Tämä huolto oli ilmainen ja siinä vaihdettiin, vastoin ohjeistusta, kaikki muut öljyt paitsi keulaputkien ei. Samalla kertaa laitettiin uusi takarengas puhjenneen tilalle. Se ei ollut ilmainen.
tallennettu
TunturiTT

Viestejä: 9 403



« Vastaus #803 : Tammikuu 21, 2018, 23:43:39 »

Liittyisikö tuo erikoisliitin sutimiseneston puolelle. Se ei välttämättä sijaitse moottori-ecussa kokonaan, vaan saa hajun abs:in kautta.
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
motomatti

Viestejä: 9 405


« Vastaus #804 : Tammikuu 22, 2018, 11:20:06 »

Liittyisikö tuo erikoisliitin sutimiseneston puolelle. Se ei välttämättä sijaitse moottori-ecussa kokonaan, vaan saa hajun abs:in kautta.

Eiköhän tuo selviä ajan kanssa. PADS:n työkalulaatikossa näkyi olevan välijohtoja useampaan lähtöön. Asentajalta niistä kyselin mutta ei ollut tarvinnut kuin tätä kolminapaista, samaa jota käytetään myös GD:n kanssa.

PADS on itsessään ylläpitolaturin muotoinen ja näköinen rasia jonka molemmista päistä lähtee johtoja. Ilmeisesti se tekee samoja hommia kuin VAG-KKL GD:n yhteydessä. Kytketään tietokoneen ja pyörän järjestelmä välille. Tietokoneessa PADS:ia ymmärtävä softa.
tallennettu
Camn

Viestejä: 2 293



« Vastaus #805 : Helmikuu 24, 2018, 19:30:10 »

Koostetta Saksan foorumilta: ”Kilpajuoksua Marellin -koodareiden kanssa”

Aprilia (ja kaiketi pikkuisen myös Guzzi) -harrastajien odottama 7SM Writer ohjelma on parin viikon päästä ilmeisesti jaossa…
Valmistui viikko sitten, siten tökkäsi. Taas viikko bootloaderin koodia tutkien.  Tässä nimenomaan on hankalaa, koodi on vaikeaa tulkita, joutuu paljon arvaamaan.  Alkuperäiset koodin tekijät tekevät asian (ilmeisen tarkoituksellisesti) vaikeaksi.  On esimerkiksi vaihdettava siirtonopeutta useamman kerran sekvenssien välillä.  Initialisointi on myös sellainen, mitä ei ole vielä missään muussa yhteydessä nähty.  Mutta kun on tahtoa, on myös toivoa.  Arvelu menee taas siihen suuntaan, että nyt voidaan tehdä sellaista, mihin Marelli ei ole itse vielä pystynyt: voidaan ohjelmoida ecuun uudestaan keskeneräinen ohjelma tai osittain poistettu ohjelma.  Tästä on apua siinä mielessä, että jos tiedonsiirron aikana menee joku pieleen (välineiden/pyörän 12V syöttö katkeaa, läppärin virta loppuu yms.), koko vaihe voidaan toistaa uudestaan (kuten 5AM Writerin tapauksessa). Ymmärrän niin, että 7SM Writer yrittää ensin luoda yhteyttä ecuun  normaalilla tavalla ja se ei onnistu, tulee vielä 2 ohjetta käyttäjälle ja sitten yritys tällä erikoismoodilla.
Ohjelma on nyt parilla testaajalla ja jos sieltä tulee OK, on 7SM Writer ladattavissa parin viikon kuluessa.
tallennettu

V11 - it defines you.
Jouko S

Viestejä: 435



« Vastaus #806 : Helmikuu 24, 2018, 19:55:48 »


Tästä mitään ymmärtäen, välikiitos taas ymmärtäjille! Perässä tullaan(vuosi tai kaksi)!!

Jouko
tallennettu
Camn

Viestejä: 2 293



« Vastaus #807 : Helmikuu 25, 2018, 13:07:36 »

Lainaus
Tästä mitään ymmärtäen
Lainaus
Reader, eli lukutoiminto millä moottorinohjaustiedosto kopioidaan toiseen, pyörän ulkoiseen muistipiiriin. Nyt siis voi tallentaa vaikka muistitikulle ECUn sisältöä

Muinoin minua sieppasi, kun "kirjoittavat omahyväisesti niin, että asioista vähemmin perillä olevat tahot eivät pääse kärryille".  Esimerkkinä että TPS on Throttle Position Sensor, potentiometri joka ilmoittaa moottorinohjausjärjestelmälle imukurkun läppien asennon.  Sitten kun  asia on vakaasti omassa muistissa, tulee noista termeistä niin tuttuja että ehkä tulee itse syyllistyttyä samaan asiaa sen enemmin ajattelematta.

Siispä varmemmaksi vakuudeksi toista sitaattia mukaellen:

"Writer, eli kirjoitustoiminto millä moottorinohjaustiedosto kirjoitetaan toiselta, pyörän ulkoiselta muistipiiriltä moottorinohjauslaitteeseen. Nyt siis voi siirtää vaikka muistitikulta sisältöä ECUun."

7SM on Marellin uudehkön moottorinohjauslaitteen nimi, käytössä esim. Cali 1400 ja Aprilia RSV.  Ensimmäisen omistajat voivat nyt esim. tehdä muutoksia pyörän käytökseen (kulutus, vääntö, teho jne.) ja jälkimäiset pääsevät esim. syöttämään tehtaan "Race Ecu" -ohjelmiston sisään ilman käyntiä auktorisoidun edustajan tykönä.  Puhe on ollut ohjelmasta "IAW 7SMReader ja IAW7SMWriter"  (PC, Linux, Mac tulossa).  Sitten kun tuo moottorinohjaustiedosto on luettuna (Reader), sitä voi käsitellä ja syöttää sen jälkeen takaisin (Writer).  Tai syöttää vaikka jonkun ostetun ("Race Ecu") tai vaikka kaverin tiedoston sisään.  Tiedoston muokkaaminen vaatii ehdottomasti osaamista työvälineen (esim. PC, käytettävien ohjelmien ja kaapeleiden asentaminen) ja erityisesti todellista osaamista polttomoottoreiden ja niiden ruiskutusjärjestelmien tiimoilta. Nykyisin kun mukana on vielä luistonesto, lukkiutumattomat jarrut ja "Read By Wire" -kaasut (ei mekaanista yhteyttä kaasukahvasta imukurkun läppiin), arvelen, että jos ei ole asioista perillä, ei parane koskea (näin olen myös itse menetellyt vaikka kyseessä on 90 -luvun lopun järjestelmä, pieniä muutoksia lukuunottamatta).

PS.
Edellinen ei koske suomenkielistä "GuzziDiag" - ohjelmaa, jolla ei lueta/muokata/syötetä takaisin moottorinohjausjärjestelmän "koodia".  GuzziDiag on hyödyllinen ja helppokäyttöinen ohjelma jolla voi asiasta kiinnostuneet tutkailla kulkineensa syvempää olemusta (lukea vikakoodeja, tutkia monien antureiden asentoja ja arvoja, tehdä huolto- ja säätötoimia jne.).  Omakohtainen kokemus vanhan auton kanssa joka meni "limp mode" vikasietotilaan (ilmeisesti siksi että vettä pääsi ecun liittimiin): "vikakoodien luku ja vianhaku": 190€.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 25, 2018, 14:37:51 kirjoittanut Camn » tallennettu

V11 - it defines you.
motomatti

Viestejä: 9 405


« Vastaus #808 : Helmikuu 25, 2018, 15:11:45 »

Kiitos tarkennuksista. Helposti tosiaan tottuu tekniseen jargoniin ja kohta ulkopuolinen on todella ulkona kun tieto ei kulje tämän "savuverhon" läpi.

Nämä Readerit ja Writerit sekä muokkausohjelmat tuskin ovat monellekaan tarpeen mutta niin kuin Camn edellä kertoi niin pelkän GuzziDiagin suomenkielisellä perustoiminnolla voi tehdä varsin tärkeitä asioita.

Jos on kannettava tietokone niin tarvitaan lisäksi muutaman kympin kaapelit niin ensikertalainenkin pääsee kurkistamaan pyöränsä MagnetiMarelli-moottorinohjauksen sisään omalla kielellään.

Omalle blogisivulleni olen laatinut GuzziDiag-sanakirjan jos ilmenee hankaluuksia mitä mikin lyhennys tarkoittaa: http://www.motomatti.fi/2013/02/guzzidiag-suomi-sanakirja.html
Luettelo ei ole täydellinen.

Otetaanpa esimerkki: varoitusvalo syttyy mittaritaulussa ja ehdottaa toimenpidettä. Normaalisti mentäisiin moottoripyörhuollon luo odottelemaan koska olisi aikaa katsoa mikä on vikana. Silloin muutaman kympin tarvikkeiden hinta tulee kuitatuksi moninkertaisesti kun voi itse katsoa mikä on oikeasti vikana. Vaikka sitten veisikin huoltoon niin on jo tiedossa mikä vaivaa eli yksi työvaihe jää pois. Usein vikakoodi voi olla generoitunut siten että pelkkä vikailmoituksen poistaminen korjaa asian. Tyypillisesti akkuvaivat, kylmä ja sateinen sää, pyörän kaatuminen tai muu poikkeusolosuhde voi aiheuttaa vikailmoituksen. Niin kuin esimerkiksi.

Kerronpa omalle kohdalle sattuneen, toistuvan tapauksen.
Cali 1400 GTS ilmoitti ajotietokoneen näytöllä toistuvasti URGENT SERVICE-ilmoitusta. Tietokoneavusteisesti tutkimalla selvisi että kaasuvaijerissa tai kaasunasentotunnistimien (4 kpl TPS) keskinäisessä toiminnassa on ristiriita. Järki sanoi että ei oikein voi olla kun on ihan uudet vaijerit. Vikalogin tyhjentämällä ilmoitus katosi, luonnollisesti. Jonkin ajan päästä tulee jälleen ilmoitus ja GD:llä tutkimuksen jälkeen selviää että samasta asiasta.

Kyse oli siitä että kaasun palautinvaijerissa oli noin puolen millimetrin välys. Järjestelmähän ei tätä kertonut suoraan. Mutta näin jälkeenpäin voi todeta että vaijerin säätö pienemmälle välykselle ja GuzziDiagilla kaasukahvan ja neljän TPS-anturin kalibroinnin jälkeen ei ole ilmoituksia tullut.
Kalibrointiohjeet ovat myös suomeksi kun kyseisen toiminnon avaa GD:n ikkunassa. Toimenpide kestää alle 20 sekuntia.

Paljonko merkkihuolto olisi laskuttanut tutkimuksesta ja kalibroinnista?

tallennettu
TunturiTT

Viestejä: 9 403



« Vastaus #809 : Helmikuu 25, 2018, 18:35:36 »

Minimituntiliksan, minimitunneista. Eli tunti "etsimiselle" ja tunti työlle.
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
Sivuja: 1 ... 52 53 [54] 55 56
  Tulostusversio  
 
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2008, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!