Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Helmikuu 22, 2018, 16:36:11 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: KERHON PÄÄSIVU: http://www.guzziclub.fi
 
   Etusivu   Ohjeet Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: 1 ... 52 53 [54]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Guzzidiag - suomen kielellä  (Luettu 207052 kertaa)
motomatti

Viestejä: 9 003


« Vastaus #795 : Tammikuu 20, 2018, 16:26:07 »

Jälleen lyhyt katsaus GuzziDiagin etenemiseen 7SM-osastolla.
Reader, eli lukutoiminto millä moottorinohjaustiedosto kopioidaan toiseen, pyörän ulkoiseen muistipiiriin. Nyt siis voi tallentaa vaikka muistitikulle ECUn sisältöä.

Vielä ei ole valmiina XDF-tiedostoa jolla em. tiedosto saadaan ihmisen ymmärtämään visuaaliseen muotoon. Eli vielä ei pääse muokkaamaan TunerPro-ohjelmalla. Toistaiseksi se asia on "In proggress".

Näin se on edennyt aiempien järjestelmien aikana. Seuraavaksi, XDF:n ohella, saanemme Writer-työkalun jolla moottorinohjaustiedosto voidaan syöttää ECUun. Viimeistään silloin on mahdollista saada käyttöömme (1400-sarja 2013 ->) jo olemassa olevia tiedostoja. XDF mahdollistaa muokkauksen kunhan valmistuu.

7SM sisältää laajan tiedoston. Kannattaa laittaa kahvi tippumaan ja eväät mukaan sillä lukutoimenpide kestää noin puoli tuntia.
tallennettu
Camn

Viestejä: 2 250



« Vastaus #796 : Tammikuu 20, 2018, 18:16:40 »

Kahdelta “punaiselta” foorumilta koottua (Guzzi/Saksa, Aprilia/USA):

Luku kestää n.30 min, koska vain 38400 baudinopeus on käytettävissä.  On siis suositeltavaa pitää laturi kiinni akussa lukutapahtuman aikana, ellei saa valoja pois päältä (irrottamalla sulakkeen tms.).  Jos läppärissä on heikko akku, siinäkin ehkä laturi tarpeen. Luku kestää siksi, että flash muisti luetaan kokonaan siltä osin kun se on sallittua. Kirjoittaminen tulee tapahtumaan, kuten aikaisemminkin, nopeammin koska vain osa tiedoista kirjoitetaan.  Yleensähän luetaan vain kerran, ja kirjoitetaan usein.
Ainakin Aprilian kohdalla pyörän näytössä on symboli ”ecu disconnect” ja punainen yleisvaroitusvalo + keltainen aprc -valo koko lukutapahtuman ajan.  Kaikki palaa normaaliksi, kun lukutapahtuma on ohi (virta käännetään pois päältä 10 sek ajaksi, PC ohjelma antaa kaikki tarvittavat ohjeet).

Luettua tiedostoa ei salata millään tavalla, sitä voi siis editoida millä tahansa editointiohjelmalla. GuzziDiag – kehittäjät käyttävät TunerProt:ta. Editointia varten on tiedettävä missä mikäkin tieto sijaitsee luvun jälkeen luodussa *.bin -tiedostossa.  Valitettavasti usein on niin, että samankin ecun eri ohjelmistoverisoissa nuo tarvittavat tiedostot ovat (tahallaan?) eri paikoissa.  Esim. Ducatin 5AM ecuista tunnetaan n. 150 tapausta (ymmärrän tuon niin että tarvitaan 150 eri xdf -tiedostoa).

Pauldaytona on tehnyt xdf tiedostoja paljon ja juuri nyt hän työstää Cali 1400 7SM ecua varten sitä. Sitten tulee työn alle Aprilia RSV4:n xdf.  Joka karttaversiolle on tehtävä oma xdf -tiedostonsa.
Ecu tiedostoja siis kerätään, tällaiset on hallussa:
Aprilia:
CM228222_13A9AH14_7SMHW100_7SM_TV4MY12 (Tuono)
CM083510_4023AE01_7SMHW100_7SMA5_RSV4
CM264501_6403BA45_7SMHW310_RSV4_EVO_RSV4RR15
CM228231_1050FG37_7SMHW110_7SMBH_CAPONORD_ADV_MY15
Guzzi:
CM228201 1050CA07 7SMHW100 7SM.C0 CALIFORNIA 1400, vm 2013
CM267201 7505C1AO 7SMHW310 7SM2.C1 CALIFORNIA 1400 Audace
CM267202 75B8C2AS 7SMHW310 7SM2.C2 CALIFORNIA 1400 MGX21
tallennettu

V11 - it defines you.
motomatti

Viestejä: 9 003


« Vastaus #797 : Tammikuu 20, 2018, 20:49:33 »

Vai että joka tiedostolle oma XDF.
Asia on kyllä helppo todeta että mikä XDF on tarpeen kun lukee Readerilla tiedoston. Versio näkynee jo siinä vaiheessa kun GD saa yhteyden ECUun.

Omassa pyörässäni lienee tämä: CM228201 1050CA07 7SMHW100 7SM.C0. Tai jokin sen "seuraaja". Pitäneekin tarkistaa kun saan pyörää hieman nippuun talven muutostöiden jäljiltä.

Sen verran on annettava kehuja koko käyttöjärjestelmän toimivuudesta että ei ole minkäänlaisia ongelmia millään kierroslukualueella ja ajo on hyvin tasaista jos ei isolla vaihteella yritä vedättää alle 2500 kierroksen. Silloinkin vain rytkyttää. Turismo-asetus on huvin miellyttävä eikä pyörä lähde vahingossa näpeistä. Luistonesto puuttuu liian herkästi jos ei ole ihan hyvä pito. Paras moottorinohjaus tähänastisista mitä on omalle kohdalle Guzzeissa sattunut. Tosin 1100 Brevassakin oli hyvä moottorinohjaus kun sen ohjelmiston muutaman kymmenentuhannen kilometrin aikana hieroi hyväksi GuzziDiagilla ja TunerPro:lla.

tallennettu
TunturiTT

Viestejä: 9 005



« Vastaus #798 : Tammikuu 20, 2018, 20:51:55 »

Onko mitään tietoa, meneekö Padsilla lukiessa myös puoli tuntia?
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
motomatti

Viestejä: 9 003


« Vastaus #799 : Tammikuu 20, 2018, 21:05:23 »

Onko mitään tietoa, meneekö Padsilla lukiessa myös puoli tuntia?

Oman kokemukseni mukaan PADS:illa ei lueta mitään. Sillä todetaan että sisällä on viimeisin päivitys tai jos ei ole niin viimeisin päivitys syötetään ECU:un. Siinä ei paljon kysellä. Päivityksen asennukseen menee kyllä sen verran aikaa että kahveet kerkiää horaseen.
Siksipä en tiedä, katsomatta, mikä päivitys on pyörässäni. Se on uutuuden jälkeen kytketty PADS:iin kaksi kertaa. Toisella kertaa oli jokin muutos. Se että muuttaako pikkumuutos nimikettä aina ei ole minulle selvää. Vielä.

GuzziDiagilla tehty muutos ei muuta päivityksen nimikettä. Ei ainakaan niissä pyörissä joihin olen omatoimisen päivityksen tehnyt. Camnilla lienee tähän lisätietoa?
tallennettu
TunturiTT

Viestejä: 9 005



« Vastaus #800 : Tammikuu 20, 2018, 21:17:56 »

Eli ne päivityskartat ilmeisesti tehdään jossain tehtaalla.
En toki ajatellutkaan, että karttoja muokattaisiin esim jälleenmyyntimaassa. Mutta tuo kyllä antaa suoraan ajatuksen, että kartat tehdään tehtaalla ja lähetetään kaikille jälleenmyyjille. Kartan vaihto on tehty vain päälle flashattavaksi. Tai ainakin tarkoitettu.
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
motomatti

Viestejä: 9 003


« Vastaus #801 : Tammikuu 21, 2018, 00:15:27 »

Eli ne päivityskartat ilmeisesti tehdään jossain tehtaalla.
En toki ajatellutkaan, että karttoja muokattaisiin esim jälleenmyyntimaassa. Mutta tuo kyllä antaa suoraan ajatuksen, että kartat tehdään tehtaalla ja lähetetään kaikille jälleenmyyjille. Kartan vaihto on tehty vain päälle flashattavaksi. Tai ainakin tarkoitettu.

Aivan.
Pohjaton uteliaisuuteni laittoi kysymään että voiko moottorinohjausta muokata PADSilla muutoin kuin tehtaan uusimman päivityksen asentamalla. Sain pitkän katseen osakseni. Kerroin että 5AM:ään ainakin voi niin silloin jo kaksi asentajaa kohotteli kulmakarvoja.

Tämähän ei ole varmaa eikä liene koskaan merkkihuollossa tehty mutta jäljistä päätellen GD:tä on käytetty varsin usein muuallakin kuin minun edesmenneissä talleissani. Jos tutkii tarkemmin niin eroja löytyy vaikka päivityksen status ei olisi vaihtunutkaan.

GD:n käyttö ei muuta statusta vaikka muutoksia olisi suoritettu. Siksi alkuperäistiedostot kannattaa taltioida nimellä ennen kuin niihin tekee muutosta. Tiedosto kopioidaan kahteen osoitteeseen ja siihen toiseen tehdään halutut muutokset ja se alkuperäinen jätetään koskematta että voi palata "viimeiseen toimivaan" tiedostoon.
tallennettu
motomatti

Viestejä: 9 003


« Vastaus #802 : Tammikuu 21, 2018, 22:29:51 »

Muistin että otin toissavuonna asentajan olan yli valokuvia eri asetuksista mittaristoon ja ECUun.
Juttu tässä: http://www.motomatti.fi/2016/05/california-1400-ensimmainen-huolto.html
Tämä huolto oli ilmainen ja siinä vaihdettiin, vastoin ohjeistusta, kaikki muut öljyt paitsi keulaputkien ei. Samalla kertaa laitettiin uusi takarengas puhjenneen tilalle. Se ei ollut ilmainen.
tallennettu
TunturiTT

Viestejä: 9 005



« Vastaus #803 : Tammikuu 21, 2018, 22:43:39 »

Liittyisikö tuo erikoisliitin sutimiseneston puolelle. Se ei välttämättä sijaitse moottori-ecussa kokonaan, vaan saa hajun abs:in kautta.
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
motomatti

Viestejä: 9 003


« Vastaus #804 : Tammikuu 22, 2018, 10:20:06 »

Liittyisikö tuo erikoisliitin sutimiseneston puolelle. Se ei välttämättä sijaitse moottori-ecussa kokonaan, vaan saa hajun abs:in kautta.

Eiköhän tuo selviä ajan kanssa. PADS:n työkalulaatikossa näkyi olevan välijohtoja useampaan lähtöön. Asentajalta niistä kyselin mutta ei ollut tarvinnut kuin tätä kolminapaista, samaa jota käytetään myös GD:n kanssa.

PADS on itsessään ylläpitolaturin muotoinen ja näköinen rasia jonka molemmista päistä lähtee johtoja. Ilmeisesti se tekee samoja hommia kuin VAG-KKL GD:n yhteydessä. Kytketään tietokoneen ja pyörän järjestelmä välille. Tietokoneessa PADS:ia ymmärtävä softa.
tallennettu
Sivuja: 1 ... 52 53 [54]
  Tulostusversio  
 
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2008, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!