Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Helmikuu 22, 2018, 16:17:55 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: KERHON PÄÄSIVU: http://www.guzziclub.fi
 
   Etusivu   Ohjeet Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1] 2 3 ... 10
 1 
 : tänään kello 14:17:14 
Aloittaja motomatti - Uusin viesti kirjoittanut motomatti
Teollisuusketjuista.
Maatalousfirmassa töissä olessani (Silloinen Ylö-Tehtaat, nyk. hommia jatkaa samassa paikassa Avant Tecno.) oli metrikettinkiä tarjolla runsaasti ja jakokin sama kuin työkaverin 550 Suzukissa. Ilmaiset ketjut tietysti houkuttelivat ja ruokatunnillä vaihdettiin ketju uusiin. Töiden jälkee lähdettiin ajelemaan. Ei niillä ketjuilla pitkälle päässyt. Kokeiltiin samanlaisia ketjuja vielä 250YZ Jammussa mutta ei päässyt rataa edes puolta kierrosta. Laatu ja lujuus ei vain riittänyt. Mutta maatalouskoneen voimansiirrossa riitti vaikka kuinka pitkään.

Vertailtiin viisastuneena asiaa ja eroja löytyi merkittävästi teollisuusketju vs prätkänketju. Rullien laakerointi puuttui, rullissa oli jokaisessa katkos (ts. taivutettu holkiksi) puhumattakaan tappien ja sivulevyjen materiaalin kovuudesta.

Varmaan on monentasoisia ketjuja sekä teollisuudessa että moottoripyörissä. Nykyään moottoripyöräketjuta ovat melkoisen lujaa tavaraa mutta niitä pitää myös huoltaa. Ketjuja ei pidä laittaa kuluneille rattaille tai kulunutta ketjua uusille rattaille.

Kun ketjua vetää takarattaan keskitason kohdalta taaksepäin niin ketjun ja rattaan välistä ei pidä päivän paistaman. Hyvä ja yksinkertainen keino havaita. Joskus näkee myyntiin laitettuja pyöriä joissa ketjut ovat vinkuvan kireällä. Asia kannattaa huomioida. Todennäköisesti on kysymys venähtäneistä ketjuista. Vaikuttaa jopa jousituksen toimintaan ja rasittaa voimansiirron laakereita kovasti.

Talouden kaikissa pyörissä yhtä lukuunottamatta ketjua rakenteissa. Yhdessä toisiovedossakin.

 2 
 : tänään kello 14:08:45 
Aloittaja motomatti - Uusin viesti kirjoittanut Aapo
Parit teollisuusketjut H2 Kawalla liikennevaloista lähtiessä katkoneena opin, ettei kannata, vaikka ilmaiseksi sai. Tämä seitkytluvulla.

 3 
 : tänään kello 12:31:23 
Aloittaja motomatti - Uusin viesti kirjoittanut TunturiTT
Tuo Aero Cycle Cars taitaa olla vielä voimissaan. Tekee näköjään tuosta Morganista Guzzi-koneista kitcaria. Hintaakin vähän aitoa vähemmän. Tuollaisena kiillotettuna alumiinina varsin sievän näköinen.
Olisi kyllä mielenkiintoista päästä kokeilemaan mokomaa.

 4 
 : tänään kello 10:30:03 
Aloittaja motomatti - Uusin viesti kirjoittanut FOT
Laaja kattaus: www.telegraph.co.uk/motoring/news/9675884/Three-wheelers-group-test.html
Katoa linkkien perusteella käynyt.

T,
Jukka

 5 
 : tänään kello 09:50:46 
Aloittaja motomatti - Uusin viesti kirjoittanut ei talvikunnossapitoa
Triking myy rakennussarjoja tämmösistä Morgan-tyyppisistä kolmipyöräsistä mut ne on valmiiksi ajateltu Guzzin koneelle.

 6 
 : tänään kello 09:50:39 
Aloittaja motomatti - Uusin viesti kirjoittanut NorgeGTL
Kesällä ´82 velipoika oli tulossa 5-tietä pitkin reisultaan Kymenlaaksoon. Oli ostanut vast'ikään Pohjola Centeristä ´74 350 Hondan. Jo ennen reisua katseltiin pyörän ketjuja, joita oli jatkettu jostakin syytä erilaisella ketjulla. Ei käynyt tuolloin mielessäkään, että ne olisi pitänyt vaihtaa ennen 1000 kilsan matkaa. Kestivät sitten noin 850 kilsaa ja ketjut tippui paluumatkalla Juvalle. Velipoika soitti minulle ja noudin hänet. Pyörä jäi kohdalle sattuineen maatilan pihaan, jonne palasimme muutaman päivän kuluttua ja suoritimme suomalais-ugrilaisen metsäremontin uusimalla ketjut ja rattaat. Asennusalustana meillä oli asiaankuuluvasti asennushiekka, jonne hukkasimme kykimestä yhden kuulan ja paluumatkan velipoika ajoi ilman kytkintä. Kevyessä pyörässä no problem. Nuo oli meidän harratuksemme alkuhämäriä aikoja ja tuolloin opittiin paljon. Varaketjutkin on ollut joskus matkassa kun, velipoika taas, oli nuukuuttaan laittanut GR 650 Suzukiin teollisuusketjua sitä kun virmassa riitti. Epävarmoina otettiin toiset matkaan Hammerfestin reisuun '86. Ketjut kesti ihan ok. 

 7 
 : tänään kello 08:40:35 
Aloittaja motomatti - Uusin viesti kirjoittanut Kurtsi
Onhan näitä sattunut ..., mutta jos jatketaan ketjutarinaa. 70 -luku ja palaamassa CB 350 Hondalla Imatranajoista. Yhtäkkiä kone kiljaisee tyhjää. Katkenneet ketjut löytyvät tienvarresta. Kaverin vesisuzukilla lähdettiin alunperin vähän epätoivoiselle matkalle apua etsimään - sunnuntai-iltana. Ensimmäinen vastaantullut metropoli 5 -tiellä oli Joroinen. Kun siinä huoltoasemalla kyseltiin, selvisi että jollain on samanlainen Honda kylällä. Paikka löytyi, mutta heppu oli isän mukaan Imatralla. Kun autotalliin katsottiin, siinä oli ketjut tallin lattialla. Oli vaihtanut ne ennen Imatralle lähtöä ! Viisasta. Ketjut mukaan ja matka jatkui taas ....

 8 
 : Helmikuu 21, 2018, 23:20:49  
Aloittaja motomatti - Uusin viesti kirjoittanut Vierailija
<snip>
Jos halvemmalla aikoo päästä niin hankkii käytetyn, paperillisen ja melko vanhan Morganin joka on rekisterissä, käyttää katsastuskonttorilla (ei tarvitse olla ajokunnossa) identiteettitarkastuksessa, sen jälkeen verottajan papereiden täyttö ja odottelemaan verolautakunnan päätöstä mikäli ei ole jo ennakkopäätöstä käytettävissä.

Halvemmalla?
Vilkaisin pikaisesti mobile.de'stä ja olihan siellä 4 Morgania myynnissä: 46.000-60.000 €. Ja epäilen, että antiikkisemmat eivät ole halvempia.  Grin

Sinänsä kumma juttu, kun uuden veroton hinta olisi luokkaa päälle 30.000 € - puntahinta £31,140. Autojen toimitusajat ovat pitkiä, mikä osittain selittää käytettyjen kovia hintoja, 3 wheeleristä en tiedä. Peli on Euro 4 hyväksytty ja lähin diileri on Ruotsissa.

 9 
 : Helmikuu 21, 2018, 20:42:18  
Aloittaja motomatti - Uusin viesti kirjoittanut TunturiTT
www.motorcycle.com/manufacturer/morgan/morgan-3-wheeler-review.html
Aika lupsuttaja tuo X-Wedge koneena. Tosin, ei tuollaiseen laitteeseen voi kuvitellakaan tehokkaampaa moottoria.

 10 
 : Helmikuu 21, 2018, 20:29:35  
Aloittaja motomatti - Uusin viesti kirjoittanut motomatti
Lainaus
Trafin tilaston mukaan kolmipyöräinen Morgan on rekisteröitynä tänne - ilmeisesti Guzzin koneella olevan, aiemmin EU:ssa rekisteröidyn, vastaavan maahantuontikatsastus myös onnistuu?
Kyllähän se niinkin käy että jos rekisteröity jossain päin EU:ssa niin täälläkin saa rekisteriin ihan ilmoituksella. Mutta saa sen täälläkin kilpiin jos tilaa rakennussarjan ja kopistelee itse läjään. Pitää tietysti käydä kaikki tarpeelliset testit läpi. Autoveroa menee joka tapauksessa.

Jos halvemmalla aikoo päästä niin hankkii käytetyn, paperillisen ja melko vanhan Morganin joka on rekisterissä, käyttää katsastuskonttorilla (ei tarvitse olla ajokunnossa) identiteettitarkastuksessa, sen jälkeen verottajan papereiden täyttö ja odottelemaan verolautakunnan päätöstä mikäli ei ole jo ennakkopäätöstä käytettävissä. (tähän väliin voi anoa väliaikaista kilpeä jos päätös viipyy, max yksi vuosi) Veropäätöksen ja maksetun verokuitin kanssa katsatuskonttorilta noutamaan kilven.

Kun vero on maksettu niin vaihtamaan moottoria, jos ei ole jo valmiiksi Guzzin koneella, kunnostaa rakenteet ja maalipinnat. Sitten vain ajamaan.
Jos on eri moottorilla niin kannattanee käyttää muutoskatsastuksessa koneen vaihdon jälkeen.

Aiemmin totuin toimimaan Tullin kanssa mutta nyt veronperijä on vaihtunut. Mutta laki ei sinänsä ole muuttunut. Mutta käytännöt ovat voineet.
https://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus/ajoneuvovero/verovelvollisuus

Sivuja: [1] 2 3 ... 10
MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2008, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!