Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Huhtikuu 21, 2018, 12:34:04 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: KERHON PÄÄSIVU: http://www.guzziclub.fi
 
   Etusivu   Ohjeet Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1] 2 3 ... 10
 1 
 : tänään kello 11:37:42 
Aloittaja Hajakenttä - Uusin viesti kirjoittanut Hajakenttä
Heh... Moni on luullut sitä pölypattia joksikin suodattimeksi. Niin tiukkaan se muotoutuu ilmakanvaan aivan kuin huopatossun siivu. Pinseteillä vaan nyhtää sen pois.

Elekroniikkaa paljon putsanneena on tekniikaksi kehittynyt sellainen, että pitkäharjaksisella lakkapensselillä tökkimällä varovasti kapeisiin laitteen osien väleihin tarttunut pöly tartutetaan pensseliin ja se suti läpsytellään pölyimurin suuttimeen puhtaaksi ja taas jatketaan. Se käy aika nopsaan ja puhdasta tulee. Jos on vaikea saada pölyä tarttumaan sutiin voi käyttää tenua kostukkeena ihan vähän. Puolituumaa leveä ja n. sentin paksuinen pensseli ja mahdollisimman pitkät ja pehmeät harjakset.

Paha virhe on käyttää pölyimuria suoraan laitteeseen suunnattuna. Se suulake lupsahtaa melko varmasti sinne piirilevyyn kiinni ja särkee osia. Se ei myöskään puhdista kunnolla. Imurin puhallusta voi käyttää työntämään pölyä kanavista pois, jos ei muuten tule.

Jos pitää irrottaa prosessorin tai näytönohjaimen päällä oleva alumiininen jäähdytyselementti, pitää huomioida sen kosketuspinnan piirasva. Se sottaa kaikki paikat ja ennen takaisinkiinnitystä on piimössö uusittava.

 2 
 : tänään kello 09:21:47 
Aloittaja motomatti - Uusin viesti kirjoittanut Makestain
Meidän perheen uusin neljällä pyörällä varustettu kulkine on kuutiotilavuudeltaan viidestä härvelistä pienin - litraisella koneella. Vaimo ajaa ökypelillä jossa huima 1,4 litran moottori. Muut on harrastevälineitä, yksi kaksipyöräinen ja pari telalla varustettua. Jotenkin huvittavaa tuo, että litrainen peli on kooltaan isoin, mutta kuutioiltaan pienin - ahdin määrää tahdin.
MM tuossa mainitsi että pyöriin saatetaan kohta nähdä puolilitraisia ahdettuja koneita, kuten vastaavaa downsizingia tapahtuu parhaillaan autot edellä, näin se varmaan käy pyörissäkin ..... ja samoja mietintöjä on moottorikelkkailuosastollakin.

 3 
 : tänään kello 08:08:13 
Aloittaja eepi - Uusin viesti kirjoittanut eepi
Ok kiitos kommenteista. Jäi sanomatta että mulla oli se satula kyl irti ja palat ja tappi ja mäntiäkin koitin herkistellä.(4 kpl)  Mutta sit ajaes kuulu se ääni ja sama kun nostin etupyörän ilmaan ja pyöritin. Oisko mahdollista et palat ois vaiihtanu paikka kootessa kun en pistänyt uusia. Voisko sellanen jotenkin vaikuttaa. Otin sit satulan uudestaan irti eilen ja kopistelin ja sitten tehtiin pitempi lenkki. Eikä mitään naksumisia.Sievä surina kuuluu jarruttaessa.
Inan se levy liikku sivulle kun paikalla valon kans katsoo. Mut ihan inan. Et ehkä vielä vois prkaa uudestaan. Mites muuten uskaltaako/kannattaako mäntien näkyvään osaan sipasta sitä jarrukumirasvaa. Siis kun palat on irti ja pumppaa hiukan ulos. Vai onko ihan kuollut ajatus. Kun sinne ei muuten kyllä mitään sovi laittaa.
Mut muuten varmaan sit vaan sinne auringon laskun suuntaan vaan..

 4 
 : Huhtikuu 20, 2018, 21:43:51  
Aloittaja eepi - Uusin viesti kirjoittanut motomatti
Katso kuitenkin että levy ei liiku sivuittain keskiöönsä nähden. Olen tavannut sivuittain väljiä levyjä jonka syynä on jumittunut jarrusatula. Riippuen jarrusatulasta on joko mäntä jumittunut tai jos on ns. liukusatula niin liu'un jumittumisesta. Tässä tapauksessa lienee kyse kaksipuolisesta useampimäntäisestä satulasta.

Jos levy heiluu sivuittain on siis epäilyksen kohteena jumittunut tai jumittuneet jarrumännät. Silti voi olla ihan hyvä jarruteho.

Sivuittain väljä levy voi irrota kohtalokkain seurauksin. Taannoin kaverin Hayabusassa kävi niin mutta onneksi levyn keskiö murtui eikä tullut pahaa mukkua. Siinäkin yksi mäntä jumissa. Niistä kahdestatoista. Kuusi per satula ja kaksi jarrulevyä, tietenkin.

 5 
 : Huhtikuu 20, 2018, 21:12:38  
Aloittaja Hajakenttä - Uusin viesti kirjoittanut TunturiTT
Koneesta pohja pois ja sitten siivoamaan.

 6 
 : Huhtikuu 20, 2018, 21:11:45  
Aloittaja eepi - Uusin viesti kirjoittanut TunturiTT
Tuo on ihan totta. Putsaat huolella niitit ja ajat auringonlaskuun. Jos kaikki niitit ovat silmämääräisesti ehjiä, niin ei kannattaisi huolestua.

 7 
 : Huhtikuu 20, 2018, 20:17:41  
Aloittaja Hajakenttä - Uusin viesti kirjoittanut motomatti
Paineilmalla ne paikallisessa huollossa pölläytti pölyt (aika paljon) pihalle kun edellistä nettikonetta siellä käytin. Mielestäni toimi sen jälkeen viileämpänä tai käyttö oli muuttunut. Ei osaa oikein sanoa. Sittemmin se on mennyt rikki. Ensin meni näyttö ja sitten ei enää käynnistynyt. Ikääkin yli 15 vuotta että ehkä oli aikakin hajota.

Mitenkä siivous tehdään oikein jos epäilee olevan likaa koneessa? Joutuuko purkamaan?

 8 
 : Huhtikuu 20, 2018, 20:17:29  
Aloittaja eepi - Uusin viesti kirjoittanut Jouko S

Jos kuuluu jotain "naksahtelua", niin ehkä se on jotain jarrupölyn tukkiman kelluntarenkaan aiheuttamaa ääntä? Koko jarrujärjestelmän tarkistus / huolto ehkä viisaampaa, kuin millimetritarkastelu käsivaralla.

Jouko

 9 
 : Huhtikuu 20, 2018, 19:11:08  
Aloittaja eepi - Uusin viesti kirjoittanut kvlm
Kyllä se sen verta liikkuu , -kuuluukin liikkua. Vanhat kelluvat (esim. LMIV) vielä enemmänkin. Nevadassa on modernit ns."puolikelluvat".
-KG-

 10 
 : Huhtikuu 20, 2018, 14:18:03  
Aloittaja Hajakenttä - Uusin viesti kirjoittanut Hajakenttä
Hieman asian sivusta:
Hankin tehoakun vanhaan läppäriini. Kun käyttää akkuvoimaa niin koneen tuuletin ei pyöri tai ei ainakaan pidä ääntä mutta kun laittaa verkkojohdon kiinni niin propelli alkaa pyörimään niin että ulina kuuluu.

Akulla kone toimii nettikäytössä noin 3 tuntia tai enemmän. Muussa käytössä niin kauan että ei ole tarvinnut pelätä että virta loppuisi. Tai siis en ole tarvinnut konetta perushommissa niin pitkään että akku olisi tyhjentynyt merkittävästi.

Kysymys kuuluukin että onko laitteelle haitaksi käydä akkukäytöllä kuumenemisen suhteen?

http://www.motomatti.fi/2018/04/akku-vanhaan-sylimikroon.html


Kun laite on kiinni töpselissä siinä on enemmän toimivaa elektroniikkaa käynnissä, mm. akun latauslaite, siis ne osat, jotka ovat läppärin sisällä, vain osa on ulkoisessa latausyksikössä töpselijohdossa. Myös virransäästöasetukset ovat akkukäytöää erilaiset – akkua säästääkseen, luulen. Lämpöä siten kehittyy vähemmän. Laite kyllä lisää tehoja kun huomaa niitä tarvittavan ja alkaa lämmetä ja tuuletin alkaa hurista.

Kun näitä läppäreitä käytetään paljon paikoissa, joissa on irtonaista pölyä ne imevät sitä sisäänsä. Muutamassa vuodessa jo kertyy paksu patti tuulettimen karkeaan suodattimeen, tai prosessorin siilijäähdyttimeen. Yleensä puhdistusta ei ole suunnittelussa ajateltu lainkaan. Pahin virhe on yrittää ilma-aukosta pölyimurilla tai paineilmalla. Saa vaan pölyn sinne laitteen sisään levälleen ja tuuletin pyörähtää turpiinin lailla ylikierroksille ja särkyy.

Lämpötiloja ja tuulettimen kierroksia voi valvoa muutamalla kikalla.

Sovellusvalikossa on pari siihen käytettävää sovellusta:
* Psensor on graafinen ja numeerinen esitys. Siinä näkyy myös tuulettimen kierrokset, jos sille on sensori asennettu. Näyttö on päivittyvä ja reaaliaikainen.
* Xsensors on minimalistinen, reaaliaikainen ja pelkkä numeerinen näyttö. Siinäkin näkyy propellin kierrokset, jos sillä on anturi.

Jos haluaa tietää myös kriittiset arvot, joilla laite tilttaa, täytyy turvautua komentopäätteeseen:

Koodia:
sensors

Jos sensors ei ole asennettuna, kuten oletan, pääte ehdottaa sen asentamista, se kannattaa tehdä saman tien:

Koodia:
sudo apt install lm-sensors

Sen jälkeen pääte aina näyttää arvot siltä hetkeltä kun pyydetään kirjoittamalla päätteeseen sensors. Näyttö ei ole päivittyvä.

Sivuja: [1] 2 3 ... 10
MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2008, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!