Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Joulukuu 12, 2017, 10:30:13 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: KERHON PÄÄSIVU: http://www.guzziclub.fi
 
   Etusivu   Ohjeet Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1] 2 3 ... 10
 1 
 : Joulukuu 11, 2017, 21:50:18  
Aloittaja Olavi - Uusin viesti kirjoittanut TunturiTT
Vaimon Triumphissa oli käyttämättömät etujarrut, kun se ostettiin. Mittarissa taisi olla kolmisenkymmentä tuhatta. Edellinen omistaja oli joku keski-iän ylittänyt mieshenkilö. Takajarrulevy olikin sitten kuluneempi. Myös takarenkaan kulutuspinta oli keskeltä viivoitinsuora..

 2 
 : Joulukuu 11, 2017, 21:16:44  
Aloittaja Olavi - Uusin viesti kirjoittanut motomatti
Mäntän paikallisessa autokoulussa kuultua kun opettaja kertoi oppilaille: älkää käyttäkö etujarrua, voitte kaatua!
Saman asian olen kuullut myös muualta. Eräänkin nuoren miehen piikkisestä Hondasta oli isänsä ottanut jarrukahvan pois "ettei poika mene nurin." Siitä tulikin kiihkeä keskustelu. Hävisin ylivoiman edessä.

 3 
 : Joulukuu 11, 2017, 20:55:59  
Aloittaja Olavi - Uusin viesti kirjoittanut TunturiTT
Sitä etujarrun käyttöä tulisi jokaisen kuskin harjoitella ihan kunnolla. Se kun on, pahimmat pitkäkeulat pois lukien, pääasiallinen jarrutehon välityskeino. Etupyörällä saa ihan oikeasti annostella suurimman osan pysäytysvoimasta tiehen, ilman kaatumisen uhkaa. Harjoiteltuna ei edes pelota.

 4 
 : Joulukuu 11, 2017, 20:51:47  
Aloittaja Olavi - Uusin viesti kirjoittanut TunturiTT
Japanilaisissa (Hondissa) tuo järjestelmä on jo ties mitne monetta polvea. Ne alkupään CBR:iin tulleetkin erosivat Guzzin vastaavista siinä, että niissä myös jarrukahva osallistuu takajarrun työhön. Uudemmissa on sitten jo elektroniikkaa välissä ja sitä myöten entistä automaisempia. Toimii kyllä, mutta hiekkatiellä ei osa luottaa takajarrun toimintaan. Aina pelottaa, että etunen tarraa myös.
Olen ajellut Hondan aavistuksen tuoreemmalla pitkät pätkät ja siinä on juurikin Dual Cbs jarrusysteemi. On ihan reilusti etujarrupainotteinen tietenkin etujarrukahvasta puristeltuna, mutta kyllä sen takajarrun siitä aistii. Polkimesta tarjoiltuna etupään hidastumisen huomaa lähinnä reippaammalla polkaisulla, pinnasta ei juuri etujarrulle jaa voimaa.

Olkaahan varovaisia kun jarrutatte sen Hondan Dual CBS:n kanssa. Jos EAK-kurssilla kuulemani, kouluttajien itse kokemana ja testaamana, asia
pitää paikkansa, siinä voi mennä nenälleen.
Kun jarrutetaan molemmilla jarruilla etunen tai molemmat pyörät lukkoon, vanhempi ilman ABS-järjestelmää oleva pyörä, ei löysää etujarrua vaikka etujarrukahvasta otteen hellittääkin.
Takajarru pitää etupyörän lukossa jos sitäkin ei huomaa löysätä. Uudemmissa ABS pitää tilanteen hallinnassa.

Minua on jostain syystä alkanut pelottaa enemmän moottoripyörän takapyörän lukkiutuminen jarrutuksessa kuin etupyörän. Takajarrua en päällystetyllä
tiellä käytä juuri koskaan.

Tämä itselläkin. Jackalissa takajarrru on itselleni tarpeeton. Hiekkatiellä vähän tarvii. Tuo ajamani Honda taitaa olla kolmannen polven versio (CBR1100XX)? Sen kanssa tulee kyllä juttuun, mutta veikkaan, että jos oikea ääritilanne tulisi käsille, voisi selkärangasta tuleva jarrutustapa viedä vaikka nurin.

 5 
 : Joulukuu 11, 2017, 20:04:38  
Aloittaja Olavi - Uusin viesti kirjoittanut motomatti
Sattuneesta syystä Cali 1400:sen suhteen olen siirtynyt takajarrun käyttöön niinkuin pääjarruna. Etujarrulla jeesaan jos tarvitsee. Molemmissa on erilliset ABS-jarrut. Johtunee takarenkaan erinomaisesta pidosta. Säästyy eturengas. Takarengas on halvempi kuin etunen. Takana auton rengas.

 6 
 : Joulukuu 11, 2017, 19:34:10  
Aloittaja Olavi - Uusin viesti kirjoittanut Pekka
Japanilaisissa (Hondissa) tuo järjestelmä on jo ties mitne monetta polvea. Ne alkupään CBR:iin tulleetkin erosivat Guzzin vastaavista siinä, että niissä myös jarrukahva osallistuu takajarrun työhön. Uudemmissa on sitten jo elektroniikkaa välissä ja sitä myöten entistä automaisempia. Toimii kyllä, mutta hiekkatiellä ei osa luottaa takajarrun toimintaan. Aina pelottaa, että etunen tarraa myös.
Olen ajellut Hondan aavistuksen tuoreemmalla pitkät pätkät ja siinä on juurikin Dual Cbs jarrusysteemi. On ihan reilusti etujarrupainotteinen tietenkin etujarrukahvasta puristeltuna, mutta kyllä sen takajarrun siitä aistii. Polkimesta tarjoiltuna etupään hidastumisen huomaa lähinnä reippaammalla polkaisulla, pinnasta ei juuri etujarrulle jaa voimaa.

Olkaahan varovaisia kun jarrutatte sen Hondan Dual CBS:n kanssa. Jos EAK-kurssilla kuulemani, kouluttajien itse kokemana ja testaamana, asia
pitää paikkansa, siinä voi mennä nenälleen.
Kun jarrutetaan molemmilla jarruilla etunen tai molemmat pyörät lukkoon, vanhempi ilman ABS-järjestelmää oleva pyörä, ei löysää etujarrua vaikka etujarrukahvasta otteen hellittääkin.
Takajarru pitää etupyörän lukossa jos sitäkin ei huomaa löysätä. Uudemmissa ABS pitää tilanteen hallinnassa.

Minua on jostain syystä alkanut pelottaa enemmän moottoripyörän takapyörän lukkiutuminen jarrutuksessa kuin etupyörän. Takajarrua en päällystetyllä
tiellä käytä juuri koskaan.

 7 
 : Joulukuu 11, 2017, 18:51:20  
Aloittaja Olavi - Uusin viesti kirjoittanut motomatti
Lainaus
Siis pitäisikö etujarrun lukkiutua yhdistelmäsysteemissä ensin?
Miksi hitossa, sitä vartenhan on erillinen etujarru.

Tämä asia, luulo, tulee autopuolelta eikä perustu mihinkään moottoripyörään liittyvään ominaisuuteen eikä yhdistelmäjrruun suoranaisesti. Moottoripyörässä on etujarru joka on, yleensä, tehokkaampi.
Onneksi nykyään asia on ns. "kuollut kirjain" käytännössä mutta tulee esiin kun katsastetaan. Guzzin yhdistelmäjarrun oikea levy toteuttaa tämään vaateen. Kysyttyäni perusteeksi esitettiin samaa kuin auton jarruissa: suuntavakavuuden säilyminen. Jos takajarru lukkiutuisi suuntavakavuus menetetään. Alkaa luisto. Etujarrun lukkiutuminen vie moottoripyörää suoraan kuten autoakin. Mutta onhan siinä pieni ero.....

Pitkäkeulaisissa choppereissa on takajarru käyttöjarru eikä niissä kaikissa edes vaadita etujarrua.  Mitäpä se siellä muutaman metrin päässä jarruttaisi.

Mutta tämä asia katoaa kunhan saadaan yli kymmenen vuotta vanhoille pyörille romutusmaksu. Sellaistakin suunnitellaan. Kaikissa on silloin jo ABS-jarrut.

 8 
 : Joulukuu 11, 2017, 18:36:59  
Aloittaja Olavi - Uusin viesti kirjoittanut motomatti
Trikessä menee kaikki pyörät lukkoon tarvittaessa. Etupyörä varsin helposti koska molemmat jarrut pelaavat samasta kahvasta. Paremmalla eturenkaalla, mitä on nyt, niin jarruttaa varmaan reippaammin. Seuraavaksi hankin eteen 130:sen tai leveämmän renkaan. Riippuu vanteesta.
 
Nyt on 100 mm leveä joka hankittiin katsatusta varten hieman keventämään siksi että ohjaus oli tosi raskas koska keulakulmaa ei saanut muuttaa. Katsastuksen jälkeen muutin keulan tosi loivaksi. Liki 0-jättö. Taas yksi byrokratian rattaanhampaan puraisu joka perustuu insinöörien tietämättömyyteen. Takajarru on käyttöjarru ja on riittävän tehokas. Pysähtyy takajarrulla nopeammin kuin etujarrulla. Takana on tavalliset autokäyttöön tarkoitetut renkaat ja levyjarrut noin kolme - neljä kertaa painavammasta autosta. Vanteet ovat mopoautosta. Takajarrun pääsylinterinä toimii Guzzin alkuperäinen yhdistelmäjarrun poljinsylinteri.

Varauduin laittamaan jarrutehostimen mutta se ei ollut tarpeen.

Yleensäkin riepoo se että katsastus on yksi asia jota pitää kumartaa. Käytännössä porukka laittelee vehkeet niin kuin hyvä on sen jälkeen.

 9 
 : Joulukuu 11, 2017, 15:16:22  
Aloittaja Olavi - Uusin viesti kirjoittanut GuzGuz
Lisätään nyt vielä tuosta lukkiutumisesta.
Siis pitäisikö etujarrun lukkiutua yhdistelmäsysteemissä ensin?
Miksi hitossa, sitä vartenhan on erillinen etujarru.

Saako Matti Trikessä takapyörät lukkoon kuivalla asfaltilla?

 10 
 : Joulukuu 11, 2017, 15:10:03  
Aloittaja Olavi - Uusin viesti kirjoittanut GuzGuz
Nurin pyörän saa kyllä kun vetää molemmat jarrut pohjaan heittäen samalla sivulle.
En ole kyllä kokeillut, tyyristä ja vamma-altista olisi testailla noinkin raskaalla pyörällä..
Jarrutuntumasta tykkään, käytän aina tottumuksesta molempia yhtaikaan.
Suht tasaisesti tuntuu palatkin kuluvan, taka ja varsinkin puhtaasti etujarrun pulikat kuluu hieman nopeammin.
Kaikki männät on herkistelty parin vuoden välein, nesteet vaihdettu ja takana on uusi levy.
Edessä ne on paksuudestaan jo alle suositusten, mutta menköön vielä pari kautta kustannussyistä.
Pehmeillä "sinisillä" paloilla.

Sivuja: [1] 2 3 ... 10
MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2008, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!